Friday, October 04, 2013

Mesin pengimbas TM yang lalok




Semalam terima bil bulanan TM di rumah. 

Bila bukak terkejut sebab ada tunggakan sebanyak RM112.95. Rasa nya dah bayar bil bulan lepas.

Nak semak bil semula kena tunggu esok di ofis sebab semua dokumen surat menyurat dan pembayaran di buat di ofis.



Sampai ofis pagi tadi kalut mencari bil TM yang sudah dibayor. 

Oke jumpa. Haaa kan dah bayar pada 11 Sept 2013. Ni ada bukti resit. 

"Faizal, tolong saya boleh?"

"Apa dia kak?" tanya budak pejabat

"Tolong bayarkan bil TM saya ni, lepas tu komplen kat TM kenapa saya dah bayar bil tapi masih ada tunggakkan. Awak tunjuk dia resit bayaran bulan lepas ni haa."

Bil bulan lepas pon Faizal yang tolong bayarkan. Dan juga bil-bil yang lain, Faizal juga tolong bayarkan.  Sebab dia naik motor senang nak merempit dan menyelit.



Lepas balik dari TM, Faizal beritahu ada kesilapan teknik. 

Resit yang dibayar pada bulan lepas telah di bayar ke dalam akaun lain seperti di atas.

Akaun nama Liyana Zalikha. Tak pasti samada adek beradek dengan Hanis Zalikha atau tidak.

Huk aloh. 

"Macam mana boleh jadi macam ni ? Awak tersalah tekan nombor ek ?" tanya Faizal

"Saya tak de tekan nombor apa-apa. Saya cuma imbas kat mesin, saya pon bayar lah"


Setelah di bedah siasat, rupanya mesin imbas bayar bil TM yang punya angkara. Mesin itu telah tersalah scan. 
Nombor fon saya 03-4251 0761
Nombor fon Liyana Zalikha 03-4251 0701

Nombor "6" dia baca "0".

Moral of the stori dan pengajaran buat dirik sendirik :


Simpan semua resit bayaran at least dalam sebulan dua untuk jadi bahan bukti dikemudian hari. 

Sebab kebiasaannya saya akan buang resit-resit bayaran sebab menyemakkan ruang laci. 

Dah bayar apa nak dirisau kan.

Kalau takde resit bukti tadi, saya akan kerugian RM115.

Sapa nak percaya kita dah bayor kan?

Paling tidak saya akan tuduh Faizal tak buat bayaran. Walhal Faizal tidak bersalah dalam ini gambar. 

Aduhai. 

No comments: