Monday, April 29, 2013

Arang and the Magistrate - Episode 1 & 2



"Oh Lee JunKi kamu sudah pulang. Yipeeeeeeeeeeeee"


Baru berkesempatan menonton drama baru hero wajah kesayangan hamba ini. Drama baru sekembali dari khidmat tentera. Drama terakhir beliau sebelum berlepas ke kem tentera ialah Hero

Jalan cerita macam menarik. Penuh dengan misteri lagi men-saspenkan. 

Drama mengisahkan hero yang berkebolehan melihat roh-roh orang yang telah meninggal dunia yang berkeliaran di atas muka bumi atau dengan kata lain hantu.

Maka ramai la hantu-hantu ni datang kepadanya untuk minta tolong pada beliau untuk menuntut bela di atas kematian mereka tetapi hero tak berminat nak layan. Kang tolong hantu ni, hantu tu kecik ati. Jadi untuk memuaskan hati semua pihak, hero tak layan satu pun permintaan hantu-hantu.

Hero cuma ada 1 misi yak itu untuk mencari mak dia yang telah lama dia tak jumpa. Dengar citer mak dia telah menghilangkan diri tatau pergi mana.



Satu hari hero telah pergi mengembara di dalam hutan. Sewaktu dalam perjalanan sempat la dia menyaksikan beberapa adegan hantu berlari-lari menyelamatkan diri dari di tangkap oleh penangkap hantu. Kemudian beliau bermalam di sebuah pondok sebab hari hujan. Hantu perempuan itu yang bernama Arang turut bermalam di situ. Hero pon nampak la hantu perempuan itu baring bersebelahan dia, tapi dia purak-purak tak nampak dan berkata

"Jangan dekat dengan aku, kau hantu gila. Pergi tido sana"



Perjalanan diteruskan lagi bila hari dah siang untuk mencari ibu nya. Hero memasuki sebuah kampung. Di sana beliau telah diekori oleh beberapa hantu yang merayu supaya hero menolong mereka.


Dan Arang ini telah mendapat tahu bahawa hero sebenarnya dapat melihat hantu tatapi purak-purak buat tak nampak. Tipah rasa tertipoo.


Bukan setakat lihat, hero juga berkemampuan memegang hantu...hihihi


Hantu perempuan itu juga mahu minta pertolongan hero. Dia telah hilang ingatan, tak ingat nama dia, asal usul dia, anak sapa, macam mana dia boleh mati dan seterusnya. 

Hero sekali lagi buat dek tamau layan permintaan hantu. 

Sekali hantu perempuan itu pon berkata, 

"Aku tahu kau mancari ibu mu yang hilangkan? Sekilas ikan di laut aku dah boleh tahu yang mana betina, yang mana jantan"

"Kau jangan nak memandai-mandai. Aku bek hen kau karang" herdik hero pada hantu perempuan itu.

Bab-bab mak ni hero emo dan sensitip. Sebab mak dia tak nak jaga dia sewaktu kecil dan tinggalkan dia. Mak dia suruh dia ikut bapak dia yang berjawatan tinggi. Sebab mak dia adalah perempuan simpanan.

Tapi dah nama nya wanita itu ibu/mak, seorang anak tetap akan merindui ibunya dan mahu mencarinya. Buruk baik dia tetap ibu ku.


Part ni macam lucu sikit. Pakai hanbok tapi bila lari haa kau kain angkat sampai atas. Nasib baik pake seluar panjang. Hehehe

Adegan ini Arang melarikan diri sekuat hati dari di tangkap oleh penangkap hantu kat belakang tu. Arang tidak mahu kembali ke alam barzah selagi dia tidak dapat jawapan kenapa dan macam mana dia boleh mati.

Dalam drama ini heroin banyak lari berbanding hero. hehe


Lari punya lari, lapan lagi. 

Sewaktu Arang berlari menyelematkan diri, hero ternampak cucuk sanggul yang di pakai oleh Arang. Cucuk sanggul itu adalah kepunyaan hero yang diberi kepada ibunya.

Macam mana cucuk sanggul itu boleh berada dengan Arang

Itu la misteri yang akan di kupas dalam drama ini satu persatu sampai episod 20.

Dan kerana cucuk sanggul itu, hero bersetuju untuk menolong Arang mencari info kematian Arang. Dari situ pada hematnya akan membawa dia kepada ibunya barangkali. 

Hero kena jadi Mejistret baru boleh memulakan penyiasatan. 

Nyonya Mansur mesti suka nak buat hero menantu ni. Kekeke

Bersambung lah... 

Tak penah tengok lagi drama manusia tolong siasat kematian 'hantu'.

No comments: