Tuesday, May 14, 2013

Ghost - Episod 1 & 2

Ok ni satu lagi drama best bagi yang suka genre CAI (crime, action, investigation) menurut sini

Baru sempat layan. 


Ambe kaddang-kaddang suka jugak layan citer genre gini. Berubah angin lah katakan. Ini kalilah huhu

Mari kita lihat separuh jalan drama ini berkenaan apa. Separuh lagi belum habis tengok.

Kisah utama mengenai 
  1. Penggodam komputer / smart phone yang membawa kepada pembunuhan. Penggodam ni sangat professional dan boleh godam apa saja.
Kalau citer genre macam ni mesti ada : 
  1. Pembunuhan misteri. Siasat lah pihak berwajib bagai nak rak. Dan kita yang nengok pon saspen kemain. Lepas ni apa akan jadik, dan seterusnya
  2. Motif balas dendam. Kalau citer genre gini ujung-ujung musti ada balas dendam punya. Siasat punya siasat, lapan lagi, si polan ni nak balas dendam terhadap kematian bapanya ropanya. 
  3. Polis makan rasuah, yang dibayar oleh penjahat untuk dapat maklumat dalaman polis. Harapkan tin, tin makan beskot. 
Yang menarik dalam drama ni
  1. Plastik surgeri yang ohsem


Episod bermula di mana abe kacak yang dah lama tak nengok dia blakon ni :P memberi ceramah kepada para junior polis bagaimana semat fon mereka telah digodam bla bla bla bla...dan seterusnya. 

Abe ni nama dia detektif Kim Woo Hyun (KWH). Dia bekerja di bahagian jenayah siber. Seorang yang bersih, cekap dan tak berapa amanah. Nanti episode 2 dia mati.


Kemdian pihak polis dikejutkan dengan kematian terjun bangunan oleh seorang aktress muda. Sebelum terjun bangunan beliau telah menulis tuiter berbunyik, 

"Aku bosan. Aku stress. Nah nak pergi mati lah"

Maka bermula lah kerja keras polis dan jenayah siber menyiasat akan kematian misteri aktres ini. 

Ada yang speku dia mati bunuh dirik sebab skandal seks dia.

Ada yang speku dia mati di bunuh di tolak orang dari tingkap rumah dia. 

Ada yang speku tuiter tu bukan dia  yang tulis, tapi telah di godam oleh pembunuh dia supaya nampak macam dia mati bunuh diri. 

Macam-macam speku ada. Speku manakah yang benar belaka? Kena lah tanya Zarul Payung barangkali. Kekeke


Mamat ni pulak nama dia Park Ki Young atau nama godam dia Hades. Hades ni dengan detektif KWH merupakan rakan baik semasa menuntut di akademi polis dulu. Bagaimana pon Hades ni telah memilih untuk bersara awal dari polis berikutan satu insiden di mana dia menggodam email peribadi Ketua Polis Negara dan telah ternampak satu surat sulit yang tidak sepatutnya dia nengok dan dia telah diminta untuk tutup mulut dan buat-buat tak nampak akan surat itu. 

Tapi dia protes sebab dia tidak mahu jadi polis yang macam itu. Lantas dia pon meletak jawatan.


Detektif tengah pening kepala menyiasat kes aktres mati itu. Saspek utama ialah Hades. Tapi Hades cakap bukan dia yang bunuh. Ada orang lain. Dia cuma godam komputer aktres itu untuk mencari video misteri yang ada wajah pembunuh sebenar aktress itu.


Tapi lain video pulak yang dia jumpa. Dia telah menjumpai nya pun satu video yang mana seseorang telah mati dibunuh di sebuah ruang tamu.


Dan lebih mengejutkan penglihatan Hades, detektif KWH turut berada di tempat kejadian dan hanya menengok saja mangsa rebah di atas lantai tanpa menghulurkan bantuan seperti gambo di atas.


Pertemuan di antara Park Ki Young dan detektif KWH di dalam sebuah gudang. 

"Sejak aku bersara dari polis, aku sudah tidak percaya pada sorang pon pegawai polis melainkan kau, Kim Woo Hyun. Tapi kenapa kau boleh berada di situ? You stori me."

KWH lantas acukan pestol ke muka Park Ki Young.

"Bukan aku sorang yang bersubahat, ada lagi beberapa pegawai yang bersubahat sama. Oleh kerana kau sudah tahu aku ada dalam itu video, maka bersiap lah untuk mati"


Belum sempat detektif KWH peng peng ke Park Ki Young, satu letopan telah berlaku di dalam gudang. Letopan yang amat dahsat dan mengakibatkan kematian. 

Namun cuma seorang terselamat. Ajalnya belom sampai.


Beliau ialah jeng jeng jeng. Walaupun berbungkus boleh tahu sapa. Jawapan pon dah bagi tau kat atas hehehe. Yang mati ialah detektif KWH tapi di sangka hidup sebab pihak polis telah menjumpai kad kerja beliau di tempat kejadian dan berita yang masuk sok kabar ialah Hades dijumpai mati hangus. 

Tapi yang sebenonya Hades hidup. Dan Hades mahu mencari siapa yang meletopkan gudang pada malam itu hingga menyebabkan kawan dia mati. Hanya ada satu jalan untuk mengetahui kebenaran iaitu dengan Hades menyamar menjadi detektif KWH. 

Dan di sini lah berlaku nya transformasi plastik surgeri yang ohsem. 

Hades pon berkata pada dokter, 

"Tuan dokter, memandangkan wajah saya yang kacak ini dah rentung melecur lagi terbakar, saya mohon buatkan wajah baru yang lebih kacak untuk saya iaitu seiras So Ji Sub. Chaeballll"


Sorang saja tahu akan rahsia transformasi ini iaitu rakan sekerja detektif KWH iaitu heroin. Klik sini

(Mereka pernah berkolobrasi di dalam drama pendek U-Turn (2008)

Maka bermulalah episod Hades menjadi detektif KWH untuk menangkap pembunuh sebenar.
 

4 comments:

cempaka@rohani said...

waiem.. okkey okkey.. tak tau kenapa tapi saya tergelak geli hati, jantung, tekak saya bagai.. baca ribiu waiem.. plastic surgery yg ohsemmmm!!! hahahahahaha!!! bleh tukar yer...magic!! tapi tak per.. sebab citer korea yg ada soh ji sub.. kita layan.. nyesal plak tak ikut masa kuar tv hari tu.. kalau boleh waiem buat ribiu lagi yer.. patut la tajuknya ghost, baru paham..

waiem said...

Dah selesai nengok. Best dan gerammm tengok jalan citer dia.

Cukup puas hati, malah lebih dari itu (tang So Ji Sub nya) kekeke

chemistry_lady said...

ehem... ehem... pakwe lama... hehehe

waiem said...

Hehehe ehem