Wednesday, January 07, 2009

Tajwid : Tanwin berjumpa hamzah wasal


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Harini kita beralih topik kejap. Hehe.

Harini saya ingin berkongsi dengan anda satu hukum tajwid. Yang mana saya rasa hukum tajwid ini mungkin kita akan terbabas atau terlepas pandang sewaktu membaca Al-Quran biasa yang tak de tanda atau nombor melainkan jika hukum tajwid memang 'makanan' kita. Sepatutnya macam tu lah.

Yang dah tahu Alhamdulillah ya. Yang belum tahu atau terlupa atau tak ingat atau bukan lupa tapi tak ingat dan sebagai nya, mari kita saksikan.




Hukum tajwid itu ialah yang nombor 47 di atas. "Dibaca dengan huruf nun berbaris di bawah"

Bilakah waktu dan ketika nya hukum nombor 47 itu diaplikasikan?



 

Contoh 1 : Surah Al-A'Raaf ayat 8 seperti di atas. Fokuskan kawasan yang biru itu.

Kita mungkin pasti akan terbabas baca "yau ma i zil haq" (ikut sebutan mulut ya u all...nnti u all baca ikut makhraj yang betul...ini contoh saja)

Sebenarnya bacaan dia ini macam - "yau ma i zi NIL haq"

Nampak tak tanwin bertemu hamzah wasal di no.47 itu?

Baris 2 dibawah 'zal' tu kena buang satu dan kemudian tambah nun baris bawah. Oleh itu bacaan dia menjadi "yau ma i zi NIL haq"

Hamzah wasal itu yang di atas huruf alif tu.

Makanya, bila tanwin bertemu hamzah wasal, dibaca dengan nun berbaris dibawah


 

Contoh 2 : Surah Al-A'Raaf ayat 164

Bacaan nya ini macam - "qau ma NILlah"

Bukan - "qau mallah"



Contoh 3 : Surah Al-A'Raaf ayat 177

Bacaan dia ini macam - ma stha la NIL qaum

Dapat diperhatikan ketiga-tiga contoh adalah dari Surah Al-A'Raaf (Juz 7) sebab dalam surah ni kita banyak jumpa hukum tajwid ni

Sebab masa baca ayat-ayat ni Ustaz tego, "Heppp kena tambah 'nun'"

Kita semua ala tersentak "Heehhhh...tambah 'nun' kat mana Ustaz?"

Kemudian Ustaz pun beritahu para pelajar nya. "Ooooooo.." jawab anak murid

Kalau kita baca tafsir quran ni yang ada nombor-nombor mudah sikit nak hapal nombor dia. Kalau nombor ni baca nya ini macam, kalau nombor ni kena baca panjang 2 harakat, kalau nombor ni pulak panjang 6 harakat dan seterusnya. Jadi kita dah hapal nombor. Kalau guna Quran yang tak de nombor, nak kena very very alert sewaktu membaca.

Ok paham ek??? Kalau kurang faham boleh la rujuk pada mereka yang lebih arif dalam ilmu ini.

Akhir kata, yang baik itu datangnya dari Allah s.w.t jua. Mari kita sesama perbaiki mutu dan kualiti bacaan Al-Quran kita. Mudah-mudahan Al-Quran ini dapat membantu kita bila di sana kelak.

Wallahua'lam

11 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah..baru tau.terima kash..

Anonymous said...

Assalamualaikum. Mohon utk share ye page ni. Terima kasih...

waiem said...

Ya sila kan :)

Anonymous said...

like

Muhammad Shafiq said...

assalam..alhamdulillah baru tahu..jazakallah..bole saye tau mane nk dapat Al-Quran mcm yg dlm gambar tu?

waiem said...

Waalaikumsalam, boleh cari di kedai buku. Saya dulu beli dengan ustaz ngaji

Adilfizah Badarudin said...

tq saudara...ilmu ini bakal dimanfaatkn..alhamdulillah..

waiem said...

Sama sama :)

Eko Mascerano said...

sukron saudaraku,,
zajakallah

waiem said...

Alhamdulillah

Anonymous said...

Mudah difaham dan padat.
Barakallahu feik