Friday, February 22, 2013

Amaran kepada Guru


Kisah 1


  

BUTTERWORTH: A father claimed his daughter suffered emotional distress after she was allegedly caned and sent out of class by a female teacher for failing to complete her homework.
Syahrul Asmawi Rashid, 35, said his daughter, Year Six pupil Nur Emilia, 12, had since refused to return to school because the teacher had allegedly also told her to fill up a transfer form and move to another school.

“The teacher contacted me at 9.30am on Friday to say my daughter had returned home for failing to finish her homework,” he said, adding that Emilia did not come home although their house was less than 100m away from the school.

“I later found her crying in the village. She didn’t tell me what had happened until her friend, who dropped by, related the incident to me,” Syahrul Asmawi, a self-employed, said here yesterday.

He lodged a police report on Tuesday.

Penang education director Tarmizi Kamaruddin said he had ordered the school head to investigate the allegation.

“Maybe, the teacher was overcome by emotion. However, it is against teaching principles to send pupils out of class for they have the right to remain in class to learn,” he added. — Bernama


(The Star  Thursday February 14, 2013)


Tak buat kerja rumah, kena rotan dan di hantar keluar kelas lantas distress. Bapak buat laporan polis. Bapa berumur 35 tahun.
 
Lemah sungguh antibodinya. Distress segalak.


 
Kisah 2



Suruh anak dia duduk rumah belajar dengan fesbuk & tuiter.



Kisah 1 kenapa saya tuliskan umur bapanya 35 tahun?

Sebab lebih kurang seusia saya. Remaja 30an hehehe

Nombor IC pangkal 7.

Bagaimana persekolahan kita dulu?

Saya pernah kena rotan kat tangan sebab tak siap kerja rumah Geografi. Masa ni Tingkatan 4. Tingkatan 4 uols. Malu gila. Sebab jatuh la saham kena rotan depan boipren. Ahaks.

Pernah berdiri atas kerusi dan kena cubit kat perut sebab tak hafal ayat Kursi. Sampai sekarang kalu baca ayat Kursi saya akan ingat wajah Ustazah saya. Masa ni darjah 6

Dan di mana saya sekarang?

Di sini lah saya sekarang hasil didikan cekgu yang merotan dan mencubit bila saya buat salah.

Tak pernah mengadu dekat mak bapak sebab bukan kena beking dengan mak bapak, lagi kena bahan ada.

"Padan muka kau. Sapa tak suruh buat homework. Pukul dia lagi cekgu"

Sebab mak bapak kita dulu sangat menghormati guru, walau tak sekolah tinggi.

Mak bapak saya tak sekolah tinggi.

*Sekolah Melayu pass darjah 4, lepas tu tak sekolah sebab Jepun attack Malaya*

Tapi kegigihan mereka untuk pastikan kami mendapat ilmu yang baik-baik sangat tinggi. Dapat tahu kat mana ada cekgu tuisyen garang, kat situ la kami adik beradik akan dihantar. Cekgu tuisyen ni kalau tak hafal  sifir dia akan lempang anak anda. Anda mampu hantar anak anda kat sini?

Mak bapak sekarang?

Sekolah tinggi sampai masuk unibersiti, tapi pandang profession cekgu ni rendah dan bawahan. Mentang-mentang dia kerja best.

Tak semua mak bapak macam tu. Tapi yang kita nak citer ni mak bapak yang kekwat tu.

Sebelum dapat kerja best, dulu penah kena rotan dengan cekgu tak?

Interbiu la bekas-bekas pelajar sekolah yang sekarang dah kerja best-best. Apa sumbangan dan jasa guru kepada mereka? Ada ke tak de?

Biasa ucapan terharu dari bekas pelajar ini kita akan dengar sewaktu tiba Hari Guru.

"Terima kasih cekgu kerana merotan saya dulu"

"Terima kasih cekgu sebab bla bla bla kalu tak cekgu denda saya dulu saya tak jadi macam ni"

Tapi zaman sekarang bila cekgu denda anak sikit, dah macam-macam amaran keluar. Hantar mesej kat surat kabo.

Bila dah beso nanti agak-agak anak itu akan jadi apa?

Adakah akan sama dengan masa depan kita yang pernah dirotan, dicubit, berdiri atas kerusi, di arah berdiri luar kelas sebagai denda?

Padahal kita telah melalui pengalaman itu dan hasil nya kita telah tahu macam mana.

Kalau tak belajo dari pengalaman, tak tahu lah Senah oii.

Mengaku la jika anak kita berada di tempat yang salah. Tak perlu mem-beking dia sehingga akan merosakkan masa depan anak dan menjadi seperti Sazali.

"Ini semua salah bapak. Bapak telah membesarkan Sazali secara meng-khinzir buta"

Ujung-ujung anak akan salahkan mak bapak juga.

Jadi di manakah silapnya?

Adakah ...

1. Mak bapak terlalu sayang kat anak sampai tidak boleh disentuh oleh orang lain. (Sayang yang boleh merosakkan masa depan anak)

2. Mak bapak memandang rendah profession guru dan tak hormat guru. (Tak berkat kehidupan tak hormat guru. Tahu tak ni?)

3. Mak bapak tak ajar anak hormat  guru. ("Boi, kalau cekgu marah kau, cakap kat papa. Nanti papa saman dia. Come to papa, come to papa")

4. Mak bapak kekwat, eksyen, berlagak sebab kerja sedap dan gaji beso dari guru. (Tak sedo diri padahal guru la  yang didik dia sampai dapat keje gaji beso.)

5. Anak-anak zaman sekarang banyak sangat makan makanan segera sampai antibodi jadi lemah dan mudah stress bab sekolah. (Tapi cuba bagi dia Ipod, Ipad, Ipon, dan suruh dia berfesbuk doploh pat jam, konpem sihat walafiat dan tak stress langsung)

6. Kebanjiran warga asing yang mengganggu tumpuan pelajaran anak-anak kita. (Belajo malas, buat homework malas tapi rajin lari ikut boipren Nepal dan Lombok)

7. Penularan gejala k-pop yang semakin menjadi-jadi menyebabkan anak-anak tidak minat belajar tapi mahu menjadi retis ala k-pop. (K-pop jugak yang salah. Padahal retis k-pop ni cari makan cara dia. Yang kita mendewa dewikan sapa suruh. Nak minat, minat la tapi belajo kena la pandai dan rajin. Arasso?)

8. Profession guru merupakan pilihan terakhir dan pilihan terpaksa selepas pilihan nak jadi jurutera, dokter, arkitek, loyer, mejistret, wakil rakyat di rijek sebab tidak memenuhi piawai. Jadinya guru bekerja dengan terpaksa, tidak ikhlas dan pantang tengok pelajar bermasalah nak di bantainya.

9. Lagi satu tolong lah jangan cakap,

"Saya kenal sapa anak saya. Anak saya takkan buat macam tu"

Antara skrip bila anak hilang atau ghaib. Salahkan penculik, padahal anak lari ikut jantan.

Anak-anak ni pandai berlakon. Pandai menipu. Depan kita pijak semut tak mati. Alah macam kita menipu mak pak kita masa zaman remaja kita dulu. Tipu sunat.

Antara lakonan yang paling superb sekali, anak remaja nya mengandung luar nikah tapi mak bapak boleh tak perasan. Terer tak anak itu berlakon?

10. Sistem edukesyen kita yang asek bertukar-tukar bila tukau menteri pelajaran sampai pelajar dan guru jadi stress dibuatnya.

11. Ini semua salah syaiton yang direjam yang asek menggoda anak Adam melakukan kemungkaran!
 

10 comments:

Anonymous said...

Begituler caranya bila dah akhir zaman... takut gak sbb kitapun ada anak lelaki + pompuan.. apa2 boleh terjadi.. cuma didikan agama jer la yg boleh tolong dia org..

Aliyy yg baru 4 thn tu pun dah pandai menjawab bila suruh pergi mandi.. dia leh jawab.. 'ibu ni kacau laa...' sambil mengeluh + geleng kepala..

tu baru suruh mandi tu.. kalau dia tengah tengok Ultraman.. lagiler hangen dibuatnya

Anonymous said...

dah lama tak post komen sampai nama pun lupa nak letak.. :)

bila la gamaknya PFS nak gather2 ekk.. waiem pun dah anak 2 sekarang haa...

- kak iffa -

ashie minho said...

Penularan gejala k-pop yang semakin menjadi-jadi <-ok xleh tahan nak gelak...ahahha...last ayat..arraso?keke...
mm..sb tu ambe rasa cam xnk ngajo dah kat skolah...keje opis dah rsa best plak ahha..tp rindu plak kat anak murid..tp dengan berlambak-lambak sistem skrg ni, rasa x sanggup..aiii cepat putus asa betullah ambe ni..hehe..nk kabo cabaran kat skolah skrg ni mmg mencabor ketahanan dirilah..aishh aigoo

Nakamura Kazuki said...

noona..ambe dah podt dlm fesbuk kasi glam skit....bagus isu2 macam ni sebab ambe teringat masa form 3..ambe kena hafal formula math..kalau cikgu ambe tanya tak boleh jawap..kena tibai dengan pembaris kuning panjang tu..memang scary n ngeri gilerrr..tapi hasilkan sumerr budak2 cikgu ambe tu dpt A utk math..dah terus mendapat A utk math2 yang lain2 serta terus dapat jadi Engineer lagi...hormat cikgu sebab cikgu juga amat mulia di sisi Allah swt kan

hurulaini said...

Zaman sekolah rendah ambe selalu sungguh kena denda: berdiri di luar kelas bila x buat homework/lupa buku, berdiri atas meja, berdiri sebelah kaki atas kerusi, plg ingat masa darjah 3 ada budak masa kelas agama kat kelas sebelah prank sembunyikan buku pastu masa next budak lain hantar buku g kelas cikgu kelas selamba suruh buang buku aii konon x careful jaga reta sendiri...sobs sampai skarang trauma..tapi jadi juga engineer dan still subjek cikgu tu subjek math jadi fav jugak walau x suka cikgu tu masa tu...lol

Tapi honestly kesian la budak2 zaman sekarang, baru kena marah suruh keluar kelas dah stress x nak turun kelas..nanti bila zaman kerja nanti boss marah terus la x nak kerja? Sebab terlalu dimanjakan la jadi x mampu nak face real life..

waiem said...

Kak Iffa,

Elloooo long taim no see

Gadering PFS? Rasanya takde kot. Masing2 dengan haluan masing sekarang. Kalau akak boring2 meh le jalan umah kita kat Kampung Datuk K. Hehe

Ye kak didik la anak-anak kita dengan didikan agama supaya mereka tidak tersasar dalam kehidupan seperti kata penulis buku Anwar Nursi

""Membiarkan zuriat kita alpa dengan duniawi akan menghasilkan natijah yang buruk. Berusahalah menjadi ibu bapa hebat dalam mendidik mereka mengenal ALLAH dan Rasul. Sungguh, jiwa halus mereka memerlukan bimbingan agar tidak tersasar ke lembah hina. Hanya iman dan takwa sahaja menjadi bekalan kerana dunia hari ini terlalu banyak pancarobanya. Anak yang soleh membawa kita ke pintu syurga. Yakinlah!"

waiem said...

Ashie Minho,

Aigoo jangan lah mudah putus asa. Tak bagus untuk anak2 murid :)

waiem said...

Senpai,

Terima kasih la post kat fesbuk. Malu ai...hehehe

Kalau tak silap ambe, seorang cekgu kalau meninggal sewaktu dia dalam profession cekgu, di kira mati syahid. Cekgu yang mengajar ilmu-ilmu yang baik. Begitu mulia kedudukan seorang pendidik.

Tahniah Engineer pernah kena tibai dengan cekgu dulu...hehehe

waiem said...

Hurulaini,

Kan...kalau zaman sekolah / belajar tak dapat nak kawal stress & manja, tunggu la nanti zaman keje...terus pitam agaknya. Hehe

waiem said...

Petikan status saiful Nang di fesbuknya

"Cikgu, saya serahkan anak saya ini untuk dididik. Rotan dan hukum dia seperti mana Cikgu rasakan patut untuk tujuan mendidik selagi tidak jadi cacat kekal dan tidak mati"

Ya saya juga bersetuju