Monday, November 26, 2012

Noriko Goes to Seoul (2011)




Synopsis

Mori Noriko is a Japanese housewife with a taciturn husband, Hiroshi, and a teenage daughter, Miyuki, neither of whom can understand her interest in the Hallyu star Kim Hyun Jae. When Noriko receives the news one day that she has lung cancer, she decides to gather her courage to travel to Seoul and see Hyun Jae, who's judging a music audition. There, she meets Kim Min Ha, a young man who continually fails auditions despite his talent and passion for music. The two develop a friendship, with Noriko helping Min Ha overcome obstacles to achieve his dream.



Kenapa Noriko pergi ke Seoul?

Dalam banyak-banyak ibu negeri kenapa dia pergi ke Seoul?

Adakah untuk berjumpa dengan mamat ni?


Owh I'm very happy. Hengbokkeeeeeeeee...;)



Citer ni mengisahkan seorang ahjumma bernama Noriko dari Jepun yang telah berkunjung ke Seoul sebab nak sertai rancangan pencarian bakat baru k-pop. Hadiah kalau menang pertandingan ini, akan dapat jumpa retis k-pop pojaan dia yak itu Kim Hyun Jae. Entah sapa Kim Hyun Jae ni, mungkin retis rekaan semata-mata untuk citer ni barangkali.

Juri pada awalnya senyum sinis bila ahjumma masuk bilik odisyen.

Ala-ala juri macam nak perli ahjumma dengan pepatah,

"Rumah kata pergi, kubur kat mari. Ada hati nak jadik retis k-pop"

Tapi bila fikir kali kedua, juri berubah fikiran. Ahjumma ni ada ciri-ciri untuk naikkan rating rancangan realiti itu, jadi dia harus di ambil menjadi peserta.

Maka ahjumma Noriko pon berjaya ke pusingan seterusnya walaupun nyanyian ala ke laut.


Pertemuan pertama mereka


Nak dijadikan citer, kebetolan yang datang odisyen dengan ahjumma itu ialah seorang anak muda yang berbakat besar bernama Kim Min Ha. Anak muda ini selain datang untuk odisyen, dia juga mengambil upah kecil-kecilan mengajar orang nyanyi berdasarkan bakat dan minat dia di dalam bidang nyanyian.

Bila ahjumma Noriko ni nampak Min Ha sedang ajar vokal di tepi jalan, dia follow Min Ha itu dan minta Min Ha ajarkan dia teknik-teknik nyanyi yang betul dengan bayaran yang lumayan.
 

Ujibakat


Min Ha pada awalnya malas nak layan ahjumma itu kemudian bertukar fikiran bila nampak wang yang banyak depan mata. Min Ha turut menyewakan biliknya kepada ahjumma yang tiada tempat untuk menetap buat sementara waktu. Wang yang diperolehi itu Min Ha buat untuk membeli sebuah gitar.

Dipendekkan citer, tujuan ahjumma pegi odisyen itu bukan sembarangan tujuan. Di mahu tunjukan kepada anak beliau bahawa di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

*Jalan sudah ada. Jalan pahang, jalan johor, jalan melaka*



"Jika kau  fikirkan kau boleh, kau boleh melakukan. Jika kau fikirkan ragu-ragu usaha mu tidak menentu. Hait arigato" kata ahjumma

Min Ha dengan eksyen suruh Noriko panggil nya Samunim (Master)


Anak Noriko sering memandang rendah kepada Noriko kerana hobi Noriko selain menjadi surirumah tangga ialah mengejar retis pojaan nya terutama retis-retis k-pop. Huhuhu.

Di marah sebab tak hapal lirik. Sebelum dia datang odisyen, dia telah diejek oleh kawan dia hingga menyebabkan dia tak boleh fokus sewaktu odisyen dan patah semangat nak menyanyi.

Sedih bila anak sendiri tidak menghargai nya
Sedih ambe lihat wajah sedih dia yang sedih bila ahjumma tu sakit. Baru la dia tahu kisah sebenar kenapa ahjumma itu beriya iya nak masuk pertandingan menyanyi
Setahun  kemudian Min Ha berjaya menjadi vokalis kumpulan Island atas dorongan Noriko
Selepas popular beliau pon menziarahi ahjumma Noriko di Jepun

Saksikan la telefilem ini jika anda nak tengok Lee Hong Ki berlakon :)

6 comments:

Anonymous said...

2011 nye cite??x penah tgk dalam review...ni dorama kbs ni..mmm???

ashie

waiem said...

Bukan dorama...telefilem. Main kat KBS taun lepas sempena raya apa tah

eyyla said...

boleh gak layannn nie...hihihi tp
kena mengali ler dulu hrp2 jumpa leh download terus..

waiem said...

Selamat menggali ya :)

chemistry_lady said...

Aigooo... klako baca rebiuuu hehe

waiem said...

Hehehe