Thursday, March 01, 2018

Penghuni




Kita ke genre seram pulak. Buku terbitan Roman Buku. Belom pernah baca buku mereka. Nak bagi feel sis pilih genre seram sebagai pembuka jalan membaca buku terbitan Roman ni. Sangat suka font dan spacing dalam buku ini. 

Jalan cerita diilhamkan dari kisah seram benar yang berlaku di UiTM Lendu Melaka.

Tak tahu yang mana benar dan yang mana yang direka. Ternyata ianya serem. Hantu tarik roh. Peh.

Ada 2 penceritaan. Alam manusia dan alam makhluk asing. Alam makhluk asing atau bangsa hantu ni kita boleh selami apa masalah sebenarnya terjadi pada kaca mata hantu ni. Kenapa dia mengamuk dan mengacau manusia.

Ilyas menuntut di UiTM Lendu. Satu hari ada siswi kena histeria di asrama. Ilyas pon kontek abang dia Adam suruh datang sana dan buat siasatan. Adam  kerja sebagai penyiasat paranormal. Kira macam Uncle Seekers la ni. Sekarang Adam dan rakan dia Raime tengah siapkan video untuk rancangan di TV bertajuk Misteri Semenanjung. So adik dia pon cakap mana tahu kes histeria kat UiTM Lendu ni boleh menambah episode untuk rancangan Adam nanti.

Adam bersetuju. Bermalam la Adam dan Raime di asrama sama bilik dengan Ilyas. Mereka masuk secara haram. Dan mereka memasang alat-alat rakaman video untuk rakam hantu ni. Sebelum tu Adam buat homework sikit. Dia gogel dan baca twiter mengenai kes histeria di UiTM Lendu 20 tahun yang lalu.

Kawasan yang disyaki tempat lepak hantu di sekitar tasik dan 2 tangki air.

Dipendekkan citer, Adam bermimpi sebijik macam kisah yang dia baca di twiter tu. Kisah berlaku 20 tahun dulu. Dan muncul la nama Dayang dalam mimpi itu.  Bukan Dayang Norfaizah, Dayang Senandung atau Dayang kek lapis Sarawak. Cuma Dayang saja. Dan siasatan terperinci dilakukan hingga ke akar umbi oleh Adam dan Raime.

Siasat, throwback, siasat, hantu ni ada 2 rupanya. Adik beradik. Abang nama Maarid, adik nama Dayang. Maarid berumur 1000 tahun, manakala Dayang berumur 300 tahun. Peh. Dah macam drama Korea, Black Knight. Tak tua dan tak mati. Terkena sumpahan.

Dayang ni nak cari kawan sebab dia selalu bosan tinggal sorang-sorang. Abang dia garang, muka bengis, berbulu, tangan berurat-urat. Memang Dayang tak nak lah kawan dengan abang dia. Hantu pon tahu bosan.

Hujung cerita, Dayang pilih nak kawan dengan Ilyas, tapi sebab Adam sayang adik dia dan masa depan adik dia masih jauh perjalanan, Adam suka rela menggantikan tempat Ilyas dan ikut Dayang dengan syarat Dayang jangan bawak roh dia saja, bawak sekali jasad dia supaya tidak menyusahkan adik dia nanti. Biar Adam hilang dan ghaib dengan misterinya. Misteri terkena jampi.

Dan bila kau hadir bagai satu misteri
Ternyata diriku bagai sudah dijampi

Rupanya makhluk halus ni dia suka kacau mereka yang kuat pendinding. Kuat pendinding seperti yang dikabor Ustaz dalam buku ni ialah masa lahir kita diazankan, kan kan. Itulah pendinding kita. Sapa yang tak pernah kena kacau hantu maknanya masa lahir dia tak diazankah. Jadi jangan risau. Hehe.

Kisah UiTM Lendu ni terjadi sebab tempat tinggal makhluk halus dikacau sebab nak buat universiti. Biasa dengar kan citer macam ni. Betul jugak. Habis depa nak dok mana? Harap Soltan Melaka amik serius akan hal ini.

No comments: