Friday, February 22, 2008

KDrama : The Legend / TWSSG (2007)



Synopsis
This drama portrays the life of the 19th king of Goguryeo, Hwanwoong, who was sent from the heavens to make the world a better place. He falls in love with Saeoh and gives her the joojak necklace; however, Kajin becomes jealous since Saeoh has given birth to Hwanwoong's son. She takes the baby and throws him off a cliff. Saeoh, thinking that her son had died, is overcome with grief and turns into the black joojak to destroy the world. Hwanwoong is the only one who could stop her. Afterwards, Hwanwoong returns to the Heavens and prophecizes that 2000 years later, the true Joo Shin king will come to Earth. With the help of the four gods, he will rebuild Joo Shin.



Total episode : 24


Credit :
Wikipedia , Wikidrama , WITHS2 , Soompi


Ok are u rediiiiiii? Hahaha


Pengenalan
Drama ini sungguh super duper best ye u all. Sekaligus merampas tahta carta best drama saya pada tahun 2007 iaitu Capital Scandal. Top 3 k-drama 2007 yang saya sangat enjoy dari awal hingga akhir yang berada dalam fikiran saya sekarang ialah The Legend, Capital Scandal dan The Devil. Oh drama SBS tak de. Ok la tambah satu lagi no.4 iaitu War of Money. Mungkin sebab kelainan jalan citer dia.

Jalan citer best. Hero dia best. Kesemua watak-watak dia best. Dengan kesan-kesan grafik computer yang digunakan. OST dia best. Seiring sejalan dengan jalan citer. Cuma ending dia mungkin ada yang tidak berpuas hati kerana 'open ending'. Tetapi selepas saya mengulang menonton episode akhir saya boleh lah terima ending nya. Dan saya berharap agar pihak produksi mahu menyambung citer ini lagi kerana kisahnya boleh bersambung lagi dan kedapatan beberapa isu yang tergantung tiada jawapan terutama berkaitan dengan Black Pheonix.

Kesemua drama mempunyai 24 eposide. Bila u all sampai di episode 23, u all akan rasa semacam. Macam tiada kaitan dengan episode sebelumnya. Mungkin disebabkan tidak cukup masa seperti yang dikatakan oleh Encik Pengarahnya. Episode 23 – 24 di buat dalam keadaan cepat, tidak cukup masa dan para pelakon ramai cedera parah terutama hero nya. Kasihan sungguh ya. Saya dapat merasakan kesengsaraan hero itew hehe.

Teknologi / Visual Effects
Drama ini menggunakan weta digital Sama seperti yang digunakan dalam filem-filem Lord of the Ring.

Jalan cerita
Kisah sejarah Raja Korea yang ke-19 bernama
King Gwang Gae To dari kerajaan Goguryeo di zaman dahulu kala yang mahu melebarkan empayar pemerintahannya secara aman tanpa peperangan. Kerajaan Goguryeo di perintah oleh King Jumong pada awalnya. Drama siri Jumong adalah kisah King Jumong ni gak nya. Lepas King Jumong lahir lah King Gwang Gae To. Dan seterusnya lah. Kalu u all nak tahu sejarah Raja-raja Korea, baca la link wikipedia di atas itu ye. Mek pon fenin. Sejarah Raja negara sendiri pon tak terbaca lagi. Hiks.

Judul Drama
Tae Wang Sa Shin Gi bermaksud The Great King and the 4 Guardians. Tae Wang (The Great King) dan Sa Shin Gi (The Four Guardians) Judul di pasaran The Legend.

Quote kata-kata Pengarah yang dipetik dari TWSSG Special Part 1.

Director Kim Jong Hak

"I thought that the history of our own conquest and expansion, which could rekindle our spirits, was rare or perhaps non-existent. In some ways, isn’t King Gwang Gae To an unusual figure in our history? He is some one who went beyond the Great Wall of China. That’s why I started this drama to plant the spirits of challenge and conquest in our youngsters.

Because it’s important to bring out the human story. Sisters Kiha & Sujini appear & form a love triangle with King Gwang Gae To. So the foundation is melodrama & the visuals are connected through 3-D fantasy. At the bottom of it all is the history where our spirits of challenge and reclamation lives.

Because people have some knowledge of King Gwang Gae To, we have to be very careful with his actions and words. But being too carefull makes the character uninteresting, like a documentary. How can we make this enjoyable? We’ve been struggling with this and it is still tormenting us. We started in Mar / Apr 2004"

 
Barbalik pada jalan citer drama ini. Ianya berlandaskan sejarah kemudian ditokok tambah dengan beberapa elemen fantasy 3-D bercampur dengan melodrama kisah percintaan Raja dan buah-buah hati nya. Raja itu mencintai 2 orang wanita dan kedua wanita itu juga mencintai nya dan kedua wanita itu adalah adik bradik. Yang mana satu kah pilihan sang Raja?




Mari kita ke alam fantasi.

2000 tahun yang lampau

Di era zaman Lord Hwan Woong (Son of Heaven) yang mempunyai 3 Guardians (Blue Dragon, White Tiger & Turtle Snake) telah menyatukan beberapa daerah menjadi sebuah negeri supaya berada di bawah satu pemerintah dan hidup dalam aman damai. Terdapat 1 daerah yang tidak bersetuju dengan tindakan Lord Hwan Woong itu lantas melancarkan perang ke atas Lord Hwan Woong. Mereka mendakwa Lord Hwan Woong telah mencabul hak pemerintahan mereka. Dan meraka bernama Tiger Tribe. Tiger Tribe ini mempunyai kelebihan yak itu ada kuasa luar biasa berteras kan api yang diketuai oleh Kajin (the
Priestess of Fire) sebab itu dia hangin sama Lord Hwan Woong mau menyatukan kesemua tribe-tribe yang ada sebab dia rasa dia hebat sebab ada kuasa api. Eh sapa yang ada kaitan dengan api ni mesti ego dan keras kepala sikit ek.

Kajin mengamuk dan mula membunuh orang-orang kampong sebagai tanda protes nya pada Lord Hwan Woong. Lord Hwan Woong kemudian melucutkan kuasa api yang ada pada Kajin dan memberi pada Sae Oh, anak penghulu Bear Tribe. Kuasa api yang diberi kepada Sae Oh di beri nama Pheonix Heart, yang ditugaskan menjaga hak ehwal bahagian selatan negeri.

Lord Hwan Woong kemudian terpikat pada Sae Oh dan mereka berkahwin dan Sae Oh hamil anak Lord Hwan Woong. Bila Kajin mendapat tahu bahawa Sae Oh hamil, Kajin bertindak ganas. Kajin membunuh nak Sae Oh dan merampas Pheonix Heart. Sae Oh begitu amaroh dan bertukar menjadi Black Pheonix yang merbahaya dan ganas dan mengamuk. Lord Hwan Woong mengarahkan Blue Dragon, White Tiger dan Turtle Snake untuk menangkap Black Pheonix tetapi tidak berjaya. Dan akhirnya Lord Hwan Woong sendiri terpaksa menghapuskan wanita kesayangannya dengan tangannya sendiri.
simbol-simbol keramat dikunci dan akan bangkir semula 2000 tahun akan datang


Selepas dari itu Lord Hwan Woong terpaksa membuat keputusan yang sukar dengan mengunci kesemua empat Guardians dalam bentuk simbol keramat pada sebuah pokok dan berkata (sumpahannya)


"One day Heaven will send a true King to the world. On that day the sacred symbols of the four Guardians will also awaken. When the new King is born, a star will announce his birth. And all those who await him will see."

 
2000 kini

Sekarang ini rakyat jelata sedang kacau bilau dan huru hara keadaannya sedang menantikan akan kedatangan Raja mereka yang dapat memerintah negara mereka dan membawa keamanan pada negara.

Siapakah Raja itu? Tidak perlu la diperkenalkan lagi. Ianya seorang Raja yang kacak, macho, cool, mesra rakyat. Raja berjiwa rakyat. Hehe. Raja ini bergelar King of Joo Shin di mana Joo Shin adalah sebuah negara.

Pheonix Heart ini menjadi idaman ramai sebab dia yang paling berkuasa dari yang lain


Seperti sumpahan Lord Hwan Woong pada 2000 tahun yang lalu, bila anak Raja itu bakal lahir ke dunia, akan ada bintang yang bersinar memberi petanda bahawa anak Raja dah nak mai dah (diiringi lagu twinkle twinkle little star :P) Dan tiba la hari yang ditunggu oleh sekalian rakyat jelata.

Nak dijadikan citer ada 2 bayi lahir pada hari dan waktu yang sama di saat bintang di langit bersinar dan berkelap kelip. Kedua-dua nya merupakan anak Raja dan mereka adalah sepupu.

Anak Raja Pertama
Ibunya merupakan adik kepada Raja sekarang. Bapanya menteri cabinet dalam kerajaan. Raja sekarang tengah gering dan ibu itu mahu anak nya yang bakal menggantikan Raja itu. Mereka menetap di dalam istana.

Anak Raja Kedua
Ibunya orang kebanyakan manakala bapanya adik kepada Raja sekarang. Mereka menetap di kawasan pendalaman sembunyikan diri. Khuatir anak Raja itu akan di apa-apakan oleh orang jahat.

Dipendekkan citer Raja itu mangkat dan sebelum mati beliau mewasiatkan adik lelaki nya mewarisi tahta. Dan sempat berpesan pada anak raja kedua supaya menjadi Raja di masa akan datang.

Bila bukan putera nya yang ditabalkan menjadi calon Raja, ibu itu menyimpan dendam. Anda saksikan sendiri tindakan seterusnya ibu itu.

Disebabkan ada 2 calon anak Raja, maka rakyat konpius nak pilih siapa sebagai Raja mereka yang sebenar-benarnya. 



Satu lagi sumpahan Lord Hwan Woong ialah bila anak Raja itu adalah anak Raja yang sebenar maka 4 simbol keramat Guardians tersebut akan bangkit / hidup dalam bentuk kelahiran semula sebagai manusia dan melindungi Raja itu. Sekarang semua orang tertanya-tanya siapakah gerangan 4 Guardians itu.

Gitu la ye serba sedikit jalan cerita TWSSG ini.

Sekarang mari kita berkenalan dengan 4 Guardians. Setiap Guardians ini ada ciri-ciri tersendiri. Saksikan la citer ni untuk mengetahui ciri-ciri dan sifat-sifat mereka.


Blue Dragon (Guardian of the East)

White Tiger (Guardian of the South)

Turtle Snake (Guardian of the North)

Pheonix. Pemiliknya adalah 2 wanita

Dan para pelakonnya :



Bae Yong Jun as Damdeok / Hwanwoong

Memegang 2 watak. Saya sangat berpuas hati dan amat suka akan watak nya dalam drama ini. Seorang Raja idaman Malaya. Raja yang tidak suka pada peperangan, keganasan dan rakyat didahulukan dari dirinya sendiri. Bapa nya mati membunuh diri sebab mahu dia menjadi King of Joo Shin.

Pada awal nya dia menolak untuk menjadi Raja kerana mahu memberi laluan pada sepupunya. Dia pon tak hadap sangat nak jadi Raja. Dia suka hidup biasa seperti orang lain. Tetapi bila bapak nya mati dan hulubalang istana memberitahu bahawa bapa nya dibunuh oleh kekasih nya, keadaan berubah. Banyak petunjuk menunjukkan bahawa dia lah Raja yang sebenar yang ditunggu oleh rakyat jelata selama 2000 tahun, maka dia mengikut kehendak takdir yang mahu kan dia menjadi Raja yang adil, bijaksana, penyayang, tegas dan menerima pendapat rakyat. Semua hulubalang belalang amat sayang akan dia termasuk yang sedang menonton ini. Hik hik.

Saya bukan fanatik BYJ sangat sebab saya baru tau nick name dia 'Yonsama'. Bila baca kisah seni dia kesian juga ye sebab ramai media di Korea anti BYJ. Katanya la. Ada kata sebab dia ramai fans dari luar Korea. Ada kata sebab dia layan fans luar Korea lagi baik dari layan fans dalam negara sendiri. Pihak media anti-BYJ akan meloncat-loncat kegumbiraan bila drama / filem gagal sebab mahu menghentam dia.
Dengan kejayaan drama ini BYJ telah membuktikan dia masih superstar Korea.

Lee Ji Ah as Sujini / Sae Oh

2000 tahun yang lalu dia sebagai Sae Oh.

Kemudian dilahirkan semula sebagai Sujini. Saya tidak berapa paham sangat watak dia sebagai Black Pheonix. Mak bapak dia dibunuh dengan ketua Tiger Tribe yang mahukan simbol keramat Red Pheonix. Sebelum mak dia mati mak dia sorokkan dia bersama kakak dia di dalam stor. Kakak dia diberi rantai simbol Red Pheonix. Kemudian Tiger Tribe berjaya menangkap kakak dan rampas simbol itu dan bawak lari kakak nya. Dan mereka adik bradik terpisah.

Sujini dijumpai oleh orang Guh Mool dan dibesarkan oleh orang kampung itu. Selain membesarkan Sujini mereka juga harus mengawasi Sujini agar Sujini tidak menjadi Black Phoenix yang ganas yang bole membinasakan dunia.

Lee Ji Ah merupakan pendatang baru dalam industri seni Korea. Baru-baru terus dapat blakon dengan BYJ. Nasib badan dia sebab 3 calon heroin popular lain menolak watak ini.




Moon So Ri as Seo Ki Ha / Kajin

2000 tahun yang lalu sebagai Kajin (Prietness of Fire)

Merupakan cinta pertama Dam Deok (King of Joo Shin). Tetapi perncintaan terhalang. Selepas percintaan terhalang Ki-Ha bertukar menjadi jahat dan mahu membunuh Dam Deok.

Ki-ha merupakan hamba abdi ketua Tiger Tribe yang telah membunuh keluarganya tetapi Ki-Ha telah hilang ingatan. Ki-Ha dijadikan hamba abdi untuk spy aktiviti King of Joo Shin untuk membunuhnya. Ketua ini juga mahu menguasai dunia dengan mahu memiliki 4 Guardians tersebut. Kesian jugak nasib dia ni sebenarnya sebab kena menjadi hamba abdi orang jahat seumur hidup dia.

Kemunculan pertama dalam drama. Dia ni banyak blakon filem. Lakonan agak 'daring' beliau dalam filem Bewitching Attraction.


Yoon Tae Young as Yeon Ho Gae

Sepupu kepada Dam Deok. Menjadi musuh Dam Deok selepas ibu nya mati menelan racun disebabkan Dam Deok sewaktu mereka dia kecil dahulu. Dam Daek mahu serah tahta pada nya tetapi tidak boleh kerana Dam Deok adalah Raja yang diutuskan dari langit. Lantas dia melancarkan perang terhadap Dam Deok.

Ingat lagi tak dia ni? Citer Hotelier part dalam restoren dia ugut nak tikam Song Hye Gyo sebab muka aweks dia macam Song Hye Gyo

Oh Kwang Rok as Hyeonko

Selaku Ketua Kampung Guh Mool dan juga pemegang simbol keramat Turtle Snake. Orang kanan King of Joo Shin. Raja panggil dia cekgu. Tugasan dia yang lain selain menjadi cekgu Raja ialah menjaga dan awasi Sujini supaya tidak bertukar menjadi Black Pheonix. Jika Sujini menjadi Black Pheonix, Sujini harus dibunuh kerana Black Pheonix sangat merbahaya pada orang ramai. Ini janji cekgu ni pada bekas cekgu nya 10 tahun yang lalu sewaktu mereka jumpa Sujini di dalam stor, sewaktu terpisah dengan kakak nya, Ki-Ha.



Park Sang Myun as Jumuchi

Watak favourite saya jugak. Dia ni kelahiran semula White Tiger di atas keberanian dia menghadapi musuh. Ciri-ciri White Tiger ialah berani dan lasak untuk melindungi Raja. Selain berani beliau juga lawak haha. Banyak adegan dia yang mengundang ketawa. Tengok asisten dia kat belakang tu. Boleh masuk Raja Lawak hahaha



Lee Philip as Cheoro

Dia ni pula kelahiran semula Blue Dragon. Ciri-ciri Blue Dragon ialah gagah dan berani juga. Kekuatan dia ialah berkeupayaan berlawan dengan musuh yang ramai secara solo. Seorang pendatang baru yang kendo jugak.

Choi Min Soo as Daejangro

Ketua Tiger Tribe yang jahat. Di ni tak mati-mati dari 2000 tahun yang lalu. Awet muda sungguh.

Dia ni panglima kanan Raja. Ditugaskan oleh bapak Raja untuk melindungi Raja sehingga Raja itu benar-benar King of Joo Shin. Jika dia bukan Raja sebenar, bapak Raja memerintah dia supaya membunuh anak Raja (Dam Deok) itu kerana sebuah kerajaan tidak boleh ada 2 Raja, nanti rakyat menderita.

Shim Eun Kyung as young Sujini

Watak yang paling mencuit hati saya tapi sayang sekejap sangat. Lihat lakonan dia. Dia juga pegang watak Hwang Jini masa kecik versi drama.

Lokasi pemggambaran
Dilakukan di 3 tempat utama

Photobucket
Set penggambaran di Pulau Jeju. Set ini dibina khas untuk drama ini ye

Photobucket
Seperti yang saya duga, set lokasi ini menjadi tempat tarikan pelancong baru di Korea seperti tempat-tempat shooting drama yang lain. Kelas kan.

Photobucket
Untuk adegan menunggang kuda dan lokasi bukit bukau ini dijalankan di Kyrgyzstan

Photobucket
Yang ni dibuat di dalam studio kemudian menggunakan komputer grafik. Dalam EP01 boleh lihat.

Adegan pilihan kegemaran


 

EP09 : Saya sangat suka adegan ini di mana bapa Raja menikam diri nya sendiri tetapi saksi-saksi nampak bapa Raja ditikam oleh wanita itu merangkap wanita yang dicintai oleh anak Raja itu. Adegan ini menjadi turning point dalam citer ni dimana anak Raja memilih untuk menjadi Raja baru dan membenci wanita kepercayaannya. Tetapi tidak adil wanita itu dibenci kerana anak Raja tidak mendengar langsung penjelasan wanita itu. Dan wanita itu pon memilih untuk menjadi wanita yang paling kejam di dalam istana sebab dia adalah Red Pheonix

Quote beberapa komen dari geng produksi TWSSG yang dicopy-paste dari thread soompi


Pg : 374

 
The filming diary (4) from the TWSSG Official Making Book

Director : "I know you’re all working hard. But it’s not enough. We’re making the drama for not only Asia, but the whole world. We need the turning points of the concepts to differentiate with the Korean historical dramas to date. We have to experiment the new"

 
Pg : 375

 
Interview with Yun Sang Ho, TWSSG Director

Q. Why were there various problems during the first half of filming?
A: The script was the problem. In order to do our best, the final version of the script could not be decided upon and conditions were not favorable for a decision to be made on the script. A script was selected and then selected and then selected. Then a script was decided upon but filming couldn’t take place because a script rewrite had to be done so we filmed what we could while the rewrite was being continuously being done. This was a very difficult way to operate.
 
Q. What was the most memorable scene?
A: My most memorable scene is where Damdeok goes to attack Daejangro (Choi Min Soo) at the temple. That scene is where Damdeok faces off against the members and was the most satisfying sequence in the drama. BYJ ended up cutting the ligament in his hand and injuring himself but despite this mishap, he returned to the film set to resume filming. The scene was where Damdeok faced Daejangro, flew in the air waving a sword and you could feel his fighting spirit. I think we filmed that scene in two takes which was enough. The memory of that time is the one that remains freshest in my memory. But a drama is not about presenting a spectacle but how a character tells a story, which is the important point. So if people expected the King of Gwangaetto to be a lion type of character as in previous dramas, then I think that our interpretation of the King as a loved and respected leader in TWSSG was original and a good idea.

 
Photobucket

Q. What was your first impression of BYJ?
A: When I first met him, I had a bit of a preconceived notion that he was unapproachable and he was a difficult person; those were my impressions. But when filming started, we gradually began to communicate with each other. At the beginning of filming when problems with the film’s progress first appeared, he showed real concern. While being empathetic, in no time we slowly began talking about personal matters so that in the end he also became a source of emotional support for me. Of course, along the way we also had arguments (laughs). There were instances where we argued when the script was delivered and our opinions differed or when he had a complaint and I would tell him my opinion, 'I think you’re wrong about that'. Even if I wasn't able to convince him, but looking at things from the actor's viewpoint, there wasn't anyone to listen to his complaints so I told him, 'Tell me everything'. I think it must be very difficult for an actor to keep up a certain image, but please keep in mind that I was the one who kept pushing him up the difficult mountain one step at a time.

Q. Each time we hear impressions about BYJ, we hear the words 'perfectionist'
A: Perfectionist, I think that he is one also. We were always saying, 'You don’t have to do it that perfectly' but people don't change that easily. Those people that can affectionately watch him try to do things perfectly will, I think, be able to get along well with him.


Q. What did you think of BYJ’s portrayal of Damdeok and his interpretation of the role?
A: When I phoned him after the last episode was broadcast and I told him, 'Your acting has truly reached its peak', he was laughing. Recently, he has become much better at emotions and how to express feelings. You can see that the filming impressions differ between the first half and the second half. The climax scene where he cried was done in one take and didn't involve any NGs. In order for him to become Damdeok, the feeling was to brush aside all unnecessary things.The drama should be seen because BYJ presented himself in a new image. He is masculine; with a wild side. I think that adding the element of masculinity was a success. Incidentally, my wife who previously had no interest in BYJ says that now when she sees him, her heart starts pounding (laughs). When I am on the phone talking to BYJ, she comes close to me, puts her ear on the receiver, and listens with me while I am talking to him (everyone bursts out laughing).
 
Pg : 371


Jang Han Seung - 37 Years in Showbiz; Starred in TWSSG with 2nd Son

BYJ, Seriously Injured, Used Body-double at the End of the Drama

Recently, there was such talk amongst the netizens: 'Feel that the ending for TWSSG was too hurried and not powerful enough', and this raised much contentious discussions. Pertinent to this, Jang Han Seung said,

"Regarding the last episode, I too feel that there're areas of regret. But because I know of things from the inside, so I can totally understand everything."

From the sound of things, the reason does seem to be the lack of production time and also the injuries suffered by the key actors. Especially Bae Yong Joon's injuries, it is understood that his condition was so serious to the degree it was umimaginable.

Photobucket



"Bae Yong Joon-ssi who was shouldering the key role for the drama was really very seriously injured. Other than the cut on his finger, he also suffered injuries on his knee, waist and also his shoulders. In addition, his fatigue had reached the polar extreme, he was suffering badly due to all these. In the last month (of filming), he was unable to even take a single step without his crutches. From that time, all the scenes that required him to hold the sword to duel and all fighting scenes involved using a body-double. In order to finish the drama, he could not even go to the hospital. It's difficult to even start to imagine how heavy the hearts of the people working alongside him as they tried to protect and care for him. During that period, it was the entire TWSSG team's wish, be it the working crew and the cast, for Bae Yong Joon-ssi to be able to move, even if just a little. Perhaps... to even persevere and persist on filming right till the very end with a body that is inflicted with so much injuries and pain is unbelievable in itself."

It must be the rush of feeling that came from conquering the physical pain and also the triumph of spirit over body when they finally complete the shooting. On the last day of the filming, Bae Yong Joon and PD Kim Jong Hak hugged each other in silence, and tears just kept flowing continuously...

Photobucket


And the rest of the crew also shed tears as they looked on with such respect. Jang Han Seung has this to say about Bae Yong Joon,

"Although he's a superstar, there is not even a single trace of arrogance and self-importance in him. No matter to the crew or the cast, Bae Yong Joon-ssi tries his best to treat everyone with a gentle and friendly attitude. Sometimes I would think like this: Surely he's feeling agitated or upset on the inside, but we would never ever see a situation of him throwing his temper at the people around him. It is precisely because of this, he has always been a superstar."

OST
 
Sangat best. Kebanyakan instrumental. Satu 1 dinyanyikan oleh band popular Korea TVXQ yang datang Malaysia tahun lepas buat konsert tapi saya tak gi jemput kat airport sbb tak kenal...kekekeke
Penutup

Best kan? Berapa punya berjela daa. Ni pon dah cut-cut short. Hahaha. Citer ini juga sangat berbaloi dibeli DVD original untuk dibikin koleksi peribadi. Fightingggg!

No comments: