Wednesday, December 19, 2007

JDrama : Bambino (2007)


Synopsis

A drama adaptation of a popular comic written by Sekiya Tetsuji. After a year of working at a neighborhood Italian restaurant, Ban Shogo (Matsumoto Jun), an enthusiastic, cocky young college student from Fukuoka, comes to Tokyo to perfect his cooking skills as a chef in Italian cuisine. He discovers he has much to learn and has to continually prove himself to the very competitive, quick and efficient staff at the upscale Italian restaurant.

 
Total episode : 11


Credit : DramaWiki , BON

Awards :
Best Director
Best Actor
Best Supporting Actor





Menonton citer ni akan membuat anda rasa nak makan pasta. Kalau tak pon anda akan rasa nak masak sendiri pasta sambil meniru gaya chef-chef dalam citer ni memasak haha. Masak sendiri la best, boleh masak banyak dan boleh ajak jiran-jiran sekeliling try resepi pasta Bambino anda.

Mungkin juga anda akan tingat pada citer katun chef tikus iaitu 'Rat-ta-too-ee' bagi yang sudah menonton.

Citer ni berkisar di sebuah restoren masakan Italy bernama Baccanale di Tokyo, Jepun. Mengisahkan mengenai kehidupan pekerja-pekerja di restoren tersebut. Pekerja-pekerja itu merangkumi chef bahagian pasta, chef bahagian dessert, waiter dan waiteress, pengurus restoren dan tidak dilupakan pemilik restoren itu. Kisah penghidupan mereka-mereka sewaktu bekerja di Baccanale (sebutan restoren ini mengingatkan saya pada kawasan Bacalaran di Manila tempat di mana we all tersesat dulu...kecut perut seme orang sebab takut muncul crook ala-ala dlm pilem Hostel dan tangkap kitorang hehe)

 
Di antara ramai-ramai pekerja di restoren itu terdapat seorang pekerja baru yang datang dari daerah Hakata (wakata), Fukuoka. Dia digelar Bambino nama panjangnya manakala nama pendek orang pangge dia Bambi. Bambino dalam bahse Italy bermaksud 'little boy'

Sekarang mari kita saksikan Bambino ni apakah peranannya di dalam drama ini.

Fasa 1 – Pengenalan

Bambino atau Bambi atau nama dalam IC nya ialah Ban Shogo, adalah seorang jejaka yang boleh tahan kendo jugak. Berasal dari Hakata. Hakata ni macam kawasan luar bandar dari Tokyo. Dia sangat berminat akan masak memasak pasta dan bercita-cita tinggi untuk menjadi seorang chef pasta yang terkenal di Jepun. Beliau bekerja sebagai part time chef di sebuah restoren pasta di Hakata. Full time dia merupakan seorang pelajar jurusan ekonomi di Universiti Fukuoka. Semasa bekerja di restoren pasta di Hakata masakan pasta dia telah mendapat pujian ramai. Disebabkan pujian yang diterima nya itu, Ban menyangkakan dia telah menjadi chef yang terbaik di Jepun. Tetapi Ban sangkakan panas berpanjangan, rupanya hujan panas di tengahari.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Hari pertama Ban di Baccanale

Fasa 2 – Bambino sebagai penolong chef pasta (baca ikut tune intro Doremon ;p)
 
Suatu hari, ketua restoren chef pasta di Hakata telah menyuruh Ban pergi Ke Tokyo semasa cuti semesternya untuk latihan praktikal chef pasta di restoren masakan Italy bernama Baccanale. Ketua chef di Hakata mahu Ban try test power masak pasta restoren di ibu kota Tokyo itu. Ban ingat restoren di Tokyo sama seperti di Hakata dan tekak orang-orang Tokyo sama citarasa seperti orang Hakata tetapi sebalik nya yang berlaku. Bila ditanya apakah masakan yang boleh Ban masak, dengan yakin dan macho Ban menjawab dia berkeupayaan memasak kesemua nya. Dari appertizer ke pasta hingga ke dessert. Tetapi bila di suruh masak, masakan Ban tidak se-ensem wajah dan rambutnya. Ban dikutuk oleh rakan se-restoren nya kerana memasak makanan Hakata yang tah hapa-hapa rasanya tidak mengikut aturan. Tidak layak langsung untuk dimasak di Baccanale. Lantas Ban di marahi dan turun kan pangkat menjadi assisten chef dan tukang cuci pinggan. Bermula dari itu Ban di panggil Bambi.

Dipendekkan citer, cuti semester Ban telah berakhir dan harus pulang ke Hakata. Bila kembali ke Hakata, fikiran Ban tidak tenteram kerana asek teringatkan saat-saat sewaktu bekerja di restoren Baccanale. Walaupun banyak pengalaman pahit dari manis, Ban teruja mahu meneruskan pekerjaannya di Baccanale. Ban telah mengambil keputusan drastik berhenti belajar di universiti kerana mahu memberi tumpuan pada profession chef nya di Baccanale. Tindakan Ban itu telah mengecewakan teman wanita nya lantas mereka pon putus cinta ditengah jalan sebab Ban dah nak pindah ke Tokyo. Walaupun tindakan itu sangat kejam, tapi kalu fikir positif bagus jugak depa memutuskan perhubungan cinta mereka. Sebab bila Ban berada di Tokyo dia akan sibuk di dapur (macam anak dara plak sibuk di dapur hik hik) dan pasti tiada masa untuk ber-sms dan ber-tipon-tipon berasmaradana. Nanti teman wanita nya tu dok la menantikan sms dari Ban hingga tidak boleh konsentrasi kerjanya. Lepas tu nanti kecik ati, cemburu, pas tu gado etc etc. Lebih baik la putus saja. Masing-masing membawa haluan masing-masing. Jika ada jodoh, bersambung la kembali kasih.

Fasa 3 – Bambino sebagai pelayan restoren

 
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Smileeeee

Ban kembali ke restoren Baccanale dan bermula lah era baru di dalam career nya sebagai chef pasta. Ban harus memulai semuanya daripada peringkat bawahan.

Pelbagai rintangan dan halangan dilalui oleh Ban sebelum diterima menjadi chef pasta. Sebelum bekerja di bahagian dapur, Ban harus bekerja di ruangan makan iaitu dengan menjadi pelayan restoren aka waiter sebagai permulaan. Dan menjadi pelayan restoren tidak disukai langsung oleh Ban.

Petikan episod 5

Ban meluahkan rasa tidak puas hati bekerja sebagai pelayan restoren kepada ketua chef pasta dan ini jawapan chef


"Ban, I don’t want guys like you in the kitchen. I understand your feelings though I totally disagree. Don’t you know everyone is the same. Everyone who works has some discouragement in their lives. Not just you. Even still everyone continues in their working. That’s what it means to work for a living. I don’t want to talk about it and I don’t want to hear it either."

"Ban"

 
"Yes"

"Guys who don’t focus in work in front of them, don’t have the right to talk about their dreams. That’s what I think"

Ban terkasima sebentar dan membawa diri ditepi jalan sambil menyaksikan orang-orang sekelilingnya melakukan kerja mereka.

"I wonder how everyone feels about their work. Shall I try? ALRIGHT!!! I’ve gotten psyched up!"

Moral of the dialog,

1) Mengapa kita tidak mahu memberi peluang pada diri kita mencuba akan sesuatu pekerjaan yang baru buat diri sendiri?

2) Bila kita tidak menyukai akan sesuatu pekerjaan itu tanpa memberi peluang pada diri kita untuk mencuba, macam-macam insiden buruk berlaku.

3) Di dalam dunia ini kadang-kadang kita tidak dapat membuat sesuatu yang kita minat / inginkan faktor sekeliling.

4) Kita harus memandang positif terhadap apa jua yang kita lakukan selagi pekerjaan itu tidak melanggar undang-undang dan batas susila manusia

5) Orang yang berpengalaman / senior lebih mengetahui apa yang baik untuk kita sebab perkara macam ni kadang kala kita tidak nampak. Bak kata orang tua-tua, mereka lebih dahulu makan garam dan mereka juga yang terlebih dulu kena darah tinggi, orang muda balas balik ;p...hehehe

6) Setiap pekerjaan ada rintangan, cabaran dan kesukaran nya sendiri. Bukan senang nak senang

7) Harus ada perasaan cinta terhadap sesuatu pekerjaan yang kita lakukan, baru la keputusannya memuaskan kita dan juga orang yang kita layan.
8) Tapi kalu dah besar panjang malas keje, baik bunuh diri je la. Tak menyusahkan orang lain. 

Fasa 4 – Bambino sebagai penolong chef dessert.
 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Hari pertama Ban di bahagian dolce...sampai terjatuh kena herdik..gamba blah kanan plak...bukan takat rambut... 'ketombe' pon boleh termasuk dalam kuali...

Dalam bab ni Bambi bekerja di bahagian membuat 'dolce' iaitu dessert dalam bahse Italy sebab ketua chef dolce, Oda-san mengalami kecederaan tangan kiri. Dalam ramai-ramai pekerja Bacannale, Oda-san merupakan seorang yang tidak mesra alam. Bukan sombong tapi dia seorang yang pemalu. Oda-san juga tegas sewaktu menjalankan tugas. Buat dessert semua menggunakan sukatan yang betul dan pada awal nya Bambi sukar untuk menyesuaikan diri di departmen dolce ini.

Fasa 4 – Bambino kembali ke dapur pasta

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Bagai sireh pulang ke gagang. Bambi kembali ke posisi idaman dia tetapi...ya ada tetapi nya. Saksikan la sendiri huhu.

Fasa 5 – Deligasi dari Italy berkunjung makan di restroren Baccanale.

Dalam episod akhir. Masing-masing sibuk dan kelam kabut menyiapkan hidangan yang terbaik utk para tetamu yang akan datang dari Italy. Totti, Del Peiro, Cannavaro nak datang hahaha (tertinggal lagi sorang Inzhagi ;p)

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
rupanya tim boling yang datang...bukan tim bola daa...itu 2 orang chef Italy di Baccanale suda seksited mau mintak autograf dengan tim Azzurri hahaha

Fasa 6 – Bambino melanjutkan pelajaran di negara Azzurri dalam bidang chef masakan Italy
 
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ban memperkenalkan diri dlm bahse Italy

And the para pelakon nya :


Matsumoto Jun as Ban Shogo

Boleh layan jugak la dia ni. Suka tengok rambut dia hehe Satu perkara yang saya rasa kepelikan sket dalam drama ni ialah chef-chef dia tidak memakai tutup kepala sewaktu memasak yang arif. Kat Jepun cam tu ek? Kalau masak kat warung / gerai tepi jalan mungkin lain citer.

Karina as Hibino Asuka



Kitamura Kazuki as Yonamine Tsukasa


4 kali pandang ada sket macam Antonio Banderas haha Dia ni ketua bahagian pelayan restoren. Dia menang Best Supporting Actor tok watak ni.



Uchida Yuki as Shishido Miyuki

Sebagai Pengurus restoren.


Sasaki Kuranosuke as Kuwabara Atsushi

Ketua chef pasta yang telah memarahi Ban sebab tak suka jadi pelayan restoren. Ada sebab kenapa boss restoren suruh Ban jadi pelayan restoren sebelum berpindah masuk ke dapur sepenuhnya.


Sato Ryuta as Katori Nozomi

Oda-san, chef 'dolce'



Fukiishi Kazue as Takahashi Eri

Makwe Ban di Hakata yang hubungan terputus di tongah jalan.

Boss restoren Baccanale


OST
: We Can Make It! by Arashi


Selamat menonton!!!

No comments: