Monday, July 24, 2017

Aku Bukan Ustak Yutiub





Satu lagi buku yang sangat besttttt untuk dibaca. Terutama oleh pelajar pelajar sekolah. Banyak tips bagaimana nak buat lepas SPM. Ramai anak anak yang masih tak tahu apa hala tuju mereka selepas SPM. Kalau keputusan tak berapa bagus kat mana boleh hantar borang untuk sambung belajar dan sebagainya. Teruskan belajar dan belajar. Jangan tinggal buku. Baca dan terus baca. 


Kalau dah dapat masuk U pulak, aktifkan diri dengan berpersatuan. Buat kerja part time, jadik dalam resume tu ada jugak tertulis pengalaman kerja. Semua dikongsi dalam buku ni.


Penulis ni seorang penceramah motivasi di sekolah sekolah dan pelajar jurusan undang undang di UIA. Boleh follow beliau di fesbuk Mufarwa Farid. 


Antara topik yang banyak disentuh ialah bab buli. Buli bukan hanya sentuhan fizikal. Mengejek ejek kawan juga salah satu buli. Ada anak seawal 12 tahun dah ejek nama kawan dengan panggilan dadah. Sebab bapak dia penagih dadah. Contoh Zura Dadah. Dari mana mereka belajar menggelar-gelar ni? Mesti dari orang tua mereka kan. Selain mengejek ejek nama bapak dan rupa paras kawan.


Kat sini akak skrin shot satu topik buli yang menarik. Kenapa kena guna kekerasan yakni hukuman fizikal untuk tarbiyah dan menjadikan insan itu "orang"? Kenapa mesti diteruskan tradisi jahat ini di sekolah atau di mana saja yang ada senior junior? Kesan dia bukan small matter bang.


Kalau semua senior macam abang ni, alangkah seronoknya. Ketahui lah segalanya bermula dari rumah sebenarnya. Cer tengok ada tak kita membuli adik beradik kita? Ada tak kita buli mak bapak kita? Suruh mak masak macam-macam tapi kau haram tak tolong. Asek dengan enpon.


Perpustakaan sekolah wajib ada buku ni.


Hentikan budaya buli walau dimana jua anda berada (ibu jari gerak kanan ke kiri)









Best kan? 

Jangan membuli jika anda tidak mahu dibuli balik. Kalau anda yang membuli, kemungkinan anda tidak dapat balasan kena buli balik. Anak cucu nanti akan dapat balasan. 

Ingatlah, perbuatan jahat kita walau sebesar zarah akan dibalas. Begitu juga perbuatan baik. Maka sebab itu, banyakkan lah berbuat baik sesama makhluk.

No comments: