Thursday, October 14, 2010

Kisah mencari mekerun bersama Maher Zain


Maher Zain lagi. Kah kah kah. Bye bye Abang Nuar Zain. Abang Nuar bole la berehat sebentar sambil memikirkan lagu-lagu yang sedap-sedap macam lagu Maher Zain. Kami menanti album baru Abang Nuar Zain dengan penuh debaran. Buat masa sekarang ni biarlah pandangan mata kami bertumpu pada anak pak cik Zain dari Lebonan ni yak itu Maher Zain, yang tidak kurang kacak nye. Sodap mato den memandangnye eh.

Tatapi apakah kaitan nya mekerun dengan Maher Zain? Adakah persamaan pada pangkal hurup M nya kah?? *oo saya kenal urup ni cekgu...inikan urup M*

Begini kisahnya. Kisah berlaku semalam.

Kredit gambo : Kak Hood


Kak Hood lah punca segalanya. Ambe baru terklik gambo ni kat FB nya. Sebelum ni dah perasan tapi tak klik. Ingatkan benang kaler-kaler. Ada aku kisah??

Al-kisahnya kek u oll. Kek bayi atau omputeh nye baby cake. Ambe pon terjebak dan ter-kisah lah gamaknya. Sejak dua menjak ni, kalu bab-bab makanan cepat la terkisah dan tergoda. Baca komen-komen bendalah ini ada terjual di Empire Subang Jaya. Aigoo very de dekat. Balik opis leh singgah. Nampak sungguh lazat dan menyelerakan. Tanya Kak Hood kedai dia kat belah mana.

Lantas tepat jam 5.25 petang, saya pon memecut la ke Empire dengan perasaan teruja sekali nak merasa mekerun ini dengan ghairahnya.

Sambil memandu radio pon dibuka. Sekali ada interbiu Abby Fana bersama Maher Zain di Sinar FM daa. Saya pon tersengih-sengih sorang diri sambil memandu menuju ke Empire. Sambil memandu sambil SMS member, "Maher Zain kat Sinar sekarang..." sambil nengok depan sambil berSMS.

Amaran gomen "Don't drive and SMS. Marbahaya"

Interbiu bersama Maher Zain ke udara lebih kurang 2 jam seperti kata Abby Fana, tapi saya sempat dengar 30 minit terakhir saja.

Gambo Kak Hood lagi

Antara soklan yang Abby tanya pada Maher Zain ialah pasal islamophobia. Apa pendapat beliau mengena isu ini?

Agak panjang lebar jugak Maher Zain menjawab. Disebabkan terlalu panjang sangat jawapan beliau, saya pon hampir lupa isi nya di tambah dengan leka mendengar suara Maher Zain yang memiliki alunan suara lemak berkrim di sukai ramai itu bila bercakap...hehehe

Antara isi penting yang diingat, setelah di-alih bahse,

"....Islam tidak begitu...mereka tidak faham ajaran Islam...bagi mereka yang ada kawan-kawan Islam, mereka akan dapati Islam bukan seperti yang diburuk sangka kan...teroris ni terdiri dari mereka yang tiada agama...no religion...perkara ni sebenarnya simple saja...tapi manusia yang bikin dia komplikated...mereka hanya percaya bulat-bulat apa yang dibaca, dilihat di akhbar dan TV..."

Di kala ini saya telah pon berada di hadapan Empire sambil berhadapan dengan silauan terik mentari petang sebab paking kat luar Empire kat bangunan Traktor sambil nak menghabiskan dengar interbiu Maher Zain.

Sejurus tamat interbiu itu, saya pon bergegas masuk ke dalam bangunan Empire dan mencari arah kedai kek yang dicakapkan oleh Kak Hood dengan pantas dan laju sekali tanpa terhegeh-hegeh. Tepat 6.45 petang mesti kena sampai umah, sebab nak tengok Amerca's Next Top Model Cycle 13. Episode petite model dengan ketinggian bawah 5 kaki 7 inci. Petite macam kita-kita ni la haha. Belom miss 1 epsiode lagi. Carik punya carik akhirnya berjumpa jugak lah dengan kedai jual mekerun ni, Cik Senah oii.

Sendiri snap. Ada kaler mambang biru air laot

Nak tergelak pon ada. Nak syahdu pon ada tatkala bertentang mata dengan mekerun buat pertama kali nya. Terkasima sebentar dibuatnya. Lirikan mata silih berganti. Tengok muka mekerun lepas tu tengok harga sebijik. Tengok harga sebijik lepas tu tengok rupa mekerun semula.

Talipon Kak Hood.

"Kak, saya dah jupe mekerun. Mak aii kecik nye 2 hengget hahaha..."

"Saya beli RM2.50 hari tu...hahaha"

Ambe pon menapaukan Kak Hood 10 bijik RM18. Murah sikit kalu beli 10 bijik.

Bila nengok gambo atas tu macam beso je dia rupa paras mekrun ni . Al-kisah beso sikit dari duit syiling 50 sen dan berharga RM2 sebijik. Aigooo. Kah kah kah. Tertipo dengan teknik kemra trik Kak Hood. Tapi kalu nak rasa bole le try beli. Jangan kempunan plak bila dah nengok gambo nye tapi tak rasa.

Lokasi mekerun di Empire, tingkat LG.
Kalau kat KL di Babycakes Sweet Shoppe

Mekerun berposing di atas pinggan. Comel lote kelihatan nya

Asal usul macaron

Persoalan yang mengganggu minda dan jiwa raga dari semalam :

Bakpo mahal sangat rege mekerun ni ek?

Adakah bahan-bahan yang diguna nak buat mekerun ni mahal atau cara membuatnya leceh?

Nak kena gi kelas buat mekerun lepas ni nampak gaya nya. Kalau nak beli 2 hengget sekali ngap tak berbaloi-baloi rasanya. Melainkan jika kita ni orang ada-ada, ada kapal di laut, gedung di darat macam Haji Bakhil, boleh la selalu beli mekerun ni...hehehe

No comments: