Monday, November 12, 2007

Filem : Saawariya (2007)



Synopsis

"Saawariya" is a tender and romantic musical which centers around the chance encounter of two people - Raj and Sekina - and their obsession over each other over four successive nights. "Saawariya" is a contemporary story about the immortal emotion - love.

 
Cast : Ranbir Kapoor, Sonam Kapoor, Rani Mukerji, Salman Khan

Director :
Sanjay Leela Bansali

Credit : Official website , Saawariya-Wikipedia


Mari kita ke alam Bollywood sebentar hehe.

Saawariya bermaksud "Beloved"

Saya tercari-cari jugak berita / artikel jika ada panggung wayang dibakar di India selepas penonton sana menyaksikan citer ni sebab ending dia melawan arus. Saya juga merasa sedikit terkujat dengan penghabisan cerita ini. Biasa la kan kalu kita tengok citer musti mau happy ending. Especially menonton pilem cinta industan yang kebanyakan nya mengajak penonton berkhayal dan tidak berpijak dibumi yang nyata. Kalau bukan happy ending mulut akan ternganga kejap 10 seken sambil berkata apa neraka punya ending daaa...ekekekek.

Antara movie industan yang saya tidak lepaskan menonton jika pengarah dia Sanjay Leela Bansali (SLB) sebab dia kalu bikin pilem musti berbajet tinggi, gempak dan menarik.

Citer ini menampilkan 2 pelakon muda baru yang bakal kasik gegar industri perfileman Bollywood. Hero dan heroin datang dari 2 keluarga seni Kapoor yang amat popular di Bollywood.

Si hero merupakan anak teruna Rishi Kapoor manakala heroin nya pula anak dara Anil Kapoor. * Ini cat ke kapor??? Bedakkk tuan *


Dah ada anak dara dah ko rupanya Anil Kapoor. Tak disangka-sangka. Kemana tumpahnya kuah jika tidak ke lantai.

Maka SLB tidak mensia-siakan bakat baru yang ada untuk memberi suatu yang baru dalam pilem terbaru nya innew dan juga SLB tidak mengetepikan aktor dan actress favorit nya. Salman Khan dan Rani Mukerji turut blakon sebagai kemunculan istimewa.

Menonton citer ini mengingatkan saya pada P. Ramlee The Musical sebab konsep pilem ini ala-ala teater musical yang difilemkan. Kalau P.Ramlee The Musical difilemkan mungkin akan kelihatan seperti ini. Set lokasi nya mengkagumkan mata yang melihat. Lagu-lagu dan gubahan muziknya juga mengasyikkan. Cakap dialog 5 patah kemdian diselang seli dengan nyanyian. Nyanyian untuk menggantikan dialog. Seperti musikal teater. Antara kelaian yang cuba ditonjolkan oleh SLB. Ada yang mungkin suka dan ada yang mungkin menguap sewaktu menyaksikan citer sebegini.

Jalan citer nya pula. Kisah percintaan uda dan dara. Cinta bersegi tiga. Tak industan namanya kalu tak de citer cinta 3-4 segi bagai kan. Cuma persoalan nya happy ending atau tidak?

"Jika takdir telah menentukan dia milikmu, walau bagaimana sukar dia tetap menjadi milikmu akhirnya"

"Jika takdir telah menentukan dia bukan milikmu, walaupun dia berada di depan mata, dia tetap tidak akan menjadi milik mu Raj"

 
Antara mesej yang ingin disampaikan dalam citer ni. Kata-kata tuan umah sewa kepada hero semasa hero meluahkan rasa kekhuatiran nya jika heroin tidak membalas chentarnya. Dalam hati heroin sudah ada lelaki lain yang lagi hebat di kaca mata heroin. Oleh yang demikian bagaimanakah kesudahan nya?

Antara Salman Khan dan Ranbir Kapoor siapakah pilihan heroin?

Antara six pak Ranbir Kapoor dan Salman Khan, six pack siapakah lagi mantop? Haha. Ya Ranbir Kapoor turut mengikut jejak langkah Salman Khan dengan menayangkan hampir 95% anggota bodi nya dalam pilem pertama beliau. Lagi belen 5% "anu" dia je tak tunjuk. Huhu. Jika tidak citer ini tidak sesuai ditonton oleh mereka yang belom akil baligh.

Mari kita berkenalan dengan pelakon-pelakon utama nya :


Ranbir Kapoor sebagai Raj.

Gererasi ke-empat keluarga Kapoor yang turut terjun ke bidang lakonan. Anak kepada Rishi Kapoor dan Neetu Singh. Muka dia sebijon potostet muka amma nya. Neetu Singh versi ada jambang, kata Ranbir dalam sebuah majalah Mangga Bollywood. Sepupu pula dengan Kareena dan Karisma Kapoor. Boleh tahan ensem juga budaknya. Berusia 25 tawon.

Watak dia dalam citer ni sebagai seorang penyanyi kelab malam di sebuah daerah. Kemdian berjumpa dengan seorang pelacur dan mereka menjadi sahabat baik. Kemdian jatuh cinta pandang pertama pada heroin. Seorang yang sebatang kara dan hidup keseorangan. Simple je citer ni. Tak de watak mak bapak yang menetang hubungan cinta anak dia. Juga tiada watak samseng mahupun polis yang selalu tiba selepas selesai adegan tumbuk menumbuk dan tembak menembak seperti yang selalu kita lihat dalam banyak pilem Bollywood.

Lakonan dia ok la boleh diterima. Agak menonjol. Saya agak terhibur dengan persembahan nya. Seorang yang keanak-anakan, lucu dan riang ria ribena.



Sonam Kapoor sebagai Sakina.

Sebagai gadis Muslim bernama Sakina. Pertama kali membaca synopsis citer ni dalam pemikiran saya dah terbayang kisah cinta berlainan agama pas tu ditentang hebat oleh pihak keluarga. Pas tu bapak heroin mengugut hero dengan bermacam ugutan supaya hero meninggalkan heroin. Mak heroin plak nak jodohkan anak gadis dia dengan lelaki ensem lain. Kalau heroin ada kakak mesti kakak dia garang menentang keras hubungan dia dengan hero. Kakak dia garang dan bengis sebab dulu kakak dia pernah dikecewakan oleh seorang jejaka hingga kakak dia menjadi pendendam.

Antara contoh dialog kakak garang kepada hero "Aku benci keturunan kau. Jangan kau cuba berkawan rapat dengan adik aku. Berambus kau dari sini" kakak garang berkata sambil kening sebelah kiri terangkat.

Teka mirip
citer apa? HuhuDan etc etc yang lain. Unfortunately tidak ada. Tiada adegan bertikam lidah dalam citer ni.

Dari segi lakonan pihak juri berpendapat tidak berapa menonjol. Mungkin watak tidak berapa mencabar. Banyak ketawa dari bercakap. Untuk permulaan ok juga lah. Wajah cantik tersendiri. Tak ikut belah bapak mahupun mak. Jangan ikut bapak terlebih bulu roma sudah lah yek. Muahaha.




Salman Khan sebagai Iman yang lagi beriman hiks. Chentar pertama heroin.



Rani Mukerji sebagai Gulabji. Seorang pelacur dan sahabat kepada hero.

Muzik gubahan Monty Sharma. Boleh tahan sedap gak lelagu nya. Cuma yang tak best bagi saya, SLB tidak menggunakan khidmat suara latar Sonu Nigam juga Udit Narayan. Hampa gitew.

Antara set lokasi di dalam pilem ini. Banyak menggunakan warna biru, kelabu, kuning. Sangat cantik. Kalau anda tak suka jalan citer dia, mungkin anda akan menyukai set-set penggambarannya.



Sekian. Kalau anda minat citer industan, tonton lah pilem ini.

No comments: