Friday, September 28, 2007

Nuzul Al-Quran


Esok bersamaan 17 Ramadan bersamaan hari Nuzul Al-Quran. Sekejab saja sudah melepasi 15 Ramadan. Solat witir ada bacaan doa Qunut lepas 15 Ramadan. Mari kita bercerita sket mengenai Al-Quran yang menjadi kebanggaan umat Islam. Oleh yang demikian kita kena menjaga Al-Quran sebaik mungkin dan membaca nya setiap hari. Kalau ibu bapa yang ada anak jadi loyer ke, mejistret ke, dokter ke, jadi menantu perdana menteri ke musti mereka merasa bangga. Begitu juga perasaan bangga harus disemai terhadap Al-Quran.

Semakin kita tidak membaca Al-Quran dan menjauhkan diri dengan Al-Quran, Al-Quran juga akan menjauhkan diri dengan kita.

Kalau dapat pihak berkuasa atau pemimpin yang beragama Islam dalam Kerajaan tidak membenarkan peniaga bukan Islam menjual ayat-ayat Al-Quran. Banyak benda atas muka bumi ni yang mereka boleh berdagang. Jual lah apa saja asal bukan Al-Quran atau potongan ayat-ayat Al-Quran. Dosa besar hukumnya u all bagi kita yang tidak peka atau sensitif terhadap perkara seperti ini. Seolah-olah Al-Quran tiada nilainya. Sebab mereka tidak tahu keagungan dan kemuliaan Al-Quran. So dorang pon letak ayat-ayat Al-Quran itu bersepah-sepah di merata tempat. Bagi mereka yang ada kuasa tu silalah jalan kan tanggungjawab anda di jalan yang benar. Peranan kita pula sebagai orang-orang kebanyakan sebagai tanda protes dan tidak menyenangi perkara ini, hindarkan dari memasuki kedai mereka walaupun mereka menjual barang² murah RM2.

Nabi Muhammad s.a.w ada bersabda lebih kurang bermaksud begini

"Jika ternampak sesuatu kemungkaran hendaklah kamu membetulkan / menegur mengguna kan pedang atau pena, jika tidak mampu hendaklah menggunakan lidah, jika tidak mampu juga haruslah di cegah menggunakan hati. Itu la senipis-nipis iman"

Kalau kita reti guna pedang bolah gak kita pi serang kan, tapi tak reti.
Mek cuma ada blog so tulis kat blog saja la.

Nak guna lidah pi tegur dengan sopan kang tokei kedai tu jawap macam dialog ni 'ini moto aku punya moto aku punya suka, bukan kau punya moto' Teguran kita akan mengurangkan hasil jualan mereka. Sapa yang mahu kan.

So jalan terakhir kita gunakan lah hati kita dengan tidak bersubahat melalui pembelian dan memasuki kedai tersebut.

Kelebihan membaca Al-Quran
1. Sebagai syafaat (pertolongan), penghujah dan pendakwa pada kita di akhirat kelak
2. Sebagai sumber menghampiri diri pada Allah
3. Sebagai cahaya untuk kita di dunia dan di akhirat

P/S : Tahun ni warga Selangor yg tak keje ari Sabtu kurang satu pablik oliday daa ;p

No comments: