Sunday, March 25, 2007

Filem : Mukhsin (2007)




Synopsis

Orked is ten. Mukhsin is twelve. They meet during one school holiday and quickly become the best of friends. They play together and even dress alike. But everything comes to an end when Mukhsin has to go back to his village. Mukhsin never promised that he will be back, but Orked assure that she would ask her parents to drop by at Mukhsin's place, but a misunderstanding between them has changed everything. (Credit synopsis gsc.com.my)


Cast : Mohd Syafie Naswip, Sharifah Aryana, Sharifah Aleya, Adibah Noor

Director : Yasmin Ahmad

Kalau citer ni bukan citer tempatan dan menang di anugerah fastival antarabangsa, pasti akan ada orang kata, kenapa orang kita tak boleh buat citer kanak-kanak yang simple dan menyentuh perasaan mcm ni yang tak de kontrobevesi. Dan akan memuji melambung akan kejayaan pilem yang dibuat oleh orang luar.

Bila orang kita buat pilem mcm ni dan telah menang, ada jugak yang mengata seolah mahu menidakkan ke-best-an citer ni dan sengaja cipta kontroversi yang mengarut-ngarut seolah-olah zaman kanak-kanak dia di dalam hutan bermain dengan hewan dan tarzan sahaja agaknya. Kesian jugak ada orang macam ni. Tengok citer mcm ni pon nak sentap. Kosser.

Mukhsin pada saya sebuah citer kanak-kanak yang simple dan menarik. Suatu jalan citer yang lain yang terdapat dalam industri pilem Mesia. Lakonan bersahaja. Yang paling menarik ialah dapat mengimbas kembali zaman kanak-kanak saya seperti Muhksin dan Orked dan juga mengingatkan saya pada kawan-kawan lama sewaktu budak-budak dulu. Nama pun budak-budak memang suka main-main.

Yang paling saya mencuit hati saya sewaktu adegan main galah panjang, kat tempat saya permainan tu di panggil 'belon-acah' sewaktu Orked kena peluk. Masa zaman kanak-kanak saya pon ada mcm tu. Budak-budak lelaki time tu pon boleh tahan ampes. Depa sajes tangkap dengan cara peluk. Kongasam. Kecik-kecik dah pandai nak peluk budak pompuan kan. Balaja daripada siapa la tu. Tapi tak de la tiap hari main nak berpeluk.


Kemdian lepas penat bermain, kita semua akan beli 'aiskrim malaysia' seposen satu kat umah Mak Siti. Bagaimanakah rupa 'aiskrim Malaysia' itu? Seperti yang Kak Yam buat tu. Veri de nostalgia. Macam-macam perasa ada. Perasa yang popular masa tu ialah perasa Milo dengan asam boi yang merah yang salu bebudak pompuan buat lipstik haha. Sedap hingga menjilat plastik. Sapa tak penah makan 'aiskerim Malaysia' boleh try buat sendiri kat umah.

Kendian Mukhsin juga ada memaparkan beberapa budaya orang Melayu yang nyata

1. Seorang ibu mengajar anaknya seorang kanak-kanak bermulut celupar. (Adegan Rozie Rahsid berbisik pada anak dia) Memang ada berlaku. Sungguh tidak elok budaya ini. Jadi kalau ada kanak-kanak bermulut celupar, tau la belajar dari siapa.

2. Seorang suami yang tatau keje apa dan hanya berrvespa ada hati mahu berkahwin lain setelah isterinya kelihatan tidak menarik lagi. Mampu ke tak mampu tu nak berkahwin lain. Kalau ko ada duit lebih baik beli keta boleh bawak anak bini jalan-jalan makan angin. Sungguh dia tidak menghargai keluarga yang dia miliki.

3. Jiran sesama jiran tidak berapa ngam dan saling cemburu antara satu sama lain

4. Hidup tanpa kasih sayang bisa memporak peranda-kan keluarga

Pastikan anda tidak ketinggalan menyaksikan citer Muhksin. Oh ya bapak Orked ada gak blakon dalam Chermin. Sikit je part dia. Tapi keluar je muka dia seme org tergelak sebab dia memang best dalam Mukhsin. Afundi bapak Orked untuk citer-citer seterusnya...hehe

Sekalung tahniah pada produksi Mukhsin yang telah berjaya di peringkat antarabangsa.

Kepada Puan Pengarah teruskan menghasilkan karya-karya yang menarik lagi

No comments: