Monday, February 26, 2007

JDrama : Family (2006)




Synopsis

Takenouchi Yutaka plays a 35-year-old man who works in a foreign company, and lives a happy family life with his wife and son. On the day he decides to switch careers and submit his resignation, his wife runs away from home, leaving his hands full taking care of the home and bringing up his son. Watari Tetsuya stars as a 61-year-old man who decides to live alone when he loses his wife to illness not long after he reached the mandatory retirement age.

 
Cast : Takenouchi Yutaka , Watari Tetsuya , Uto Shuusei , Ishida Yuriko

Total episode : 8

Credit : Official website , DramaWiki


drama terbaru nya selepas Rondo yach


Family dalam bahse Jepun ialah Kazoku seperti tajuk yang tertera la kat sini

Citer ni best tau u ols. Asal hero ni blakon best aja la...hehehe

Citer ni bertumpu pada sebuah keluarga yang terdiri dari seorang bapak yang esmem (ahaks), emak dan juga seorang anak berumur 5 tahun.


Bapak yg esmem itu adalah seorang bapak yang sangat workaholic. Dalam pala otak dia tak de lain keje, keje, keje. Tiap hari keluar pi keje sebelum matahari terbit dan akan pulang ke umah plak selepas matahari terbenam. Begitu gigih dia bekerja untuk menangung keluarga nya.

Dalam pada kegigihan dia bekerja, isteri nya seorang suri rumah rasa tertekan dok kat umah dek akibat kegigihan suami nya bekerja. Isterinya berpendapat si suami tidak pedulikan keluarga nya sebab asek dengan kerja hingga hal umah tangga langsung dia tak peduli. Lantas si isteri membuat keputusan untuk bercerai. Maka lari la si isteri tadi bersama anak nya.



Walaubagaimanapun anak nya itu lebih sayang bapak maka dia pun melarikan diri pergi ke umah bapak nya dan mahu tinggal bersama bapak nya. Jenuh la si bapak suh anak nya tinggal bersama mak dia tapi anak itu tidak mahu. Ye la kalu dok dengan mak idop lebih teratur barangkali. Si bapak plak baru me-resign-kan diri dari syarikat yg dia keje sebab ada seorang pekerja telah membunuh diri akibat tindakan si bapak tadi memberi surat retrenchment pada pekerja itu. Tapi bukan salah bapak itu. Dia terpaksa menjalankan tugas.

Seterusnya berlaku la kekalutan pada di bapak tadi di mana terpaksa melakukan semua keje umah sendiri. Sebelum ni satu aram keje umah dia tatau buat. Mau guna mesin basuh pun tak reti apa tah lagi memasak. Maka nanti dengan bantuan seorang jiran lelaki yang udah pencen, dia belajar masak untuk anak dia sebab tadika kat Jepun setiap kanak-kanak kena bawak lunch box masing-masing. Makanan yang ada dalam lunch box tu kena design cantik-cantik seperti design Doremon atau Sinchan hahaha.

Adakah mak dan bapak tersebut benar-benar bercerai? Saksikan la kisah keluarga yang menyentuh perasaan ini.
appa gom, omma gom, aegi gom...

Si bapak cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan tumah tangga tapi si mak berkeras mau bercerai dan mau kan hak penjagaan anak lepas bercerai sebab dah tak tahan hidup dengan suami nya. Yang tersepit di tengah-tengah ialah anak yang berusia 5 tahun itu. Si anak plak tak padan ngn kecik tau rasa bersalah dan sedih dan menganggap mak bapak dia bercerai di sebabkan kelas piano dia.

Saya suka bila mana dalam tempoh proses nak bercerai tu si suami menyedari kesalahan-kesalahan yang dia telah laku kan selama dia bersama isteri nya seperti contoh lupa akan janji-janji yang telah dia bikin terhadap keluarga nya. Tahun pertama janji nak bawak famili pi lawat pokok epal sampai ke sudah tahun ke 5 si suami itu lupa hingga la anak dia mengingatkan dan lain-lain kesalahan.

Saya cukup puas hati dengan drama ini sebab hero nya...hahaha

No comments: