Tuesday, February 06, 2007

Filem : Kuntilanak (2006)



Synopsis

Sam has had it enough living with her step-father who takes advantage of her. Having no job and money, she rented a large and cheap room, ignoring the fact that it is located in a haunted neighbourhood. Once arrived, the keeper of the house sings an ancient Javanese chant that somehow taps into Sam's nerve. Whomever she sings the chant to will die a horrible death. Things go out of control when Sam chants about her boyfriend, Agung, who disappears mysteriously.

Cast : Evan Sanders, Julie Estelle and Ratu Felisha

Director : Rizal Mantovani

Laman web

Ada yg kata citer ni best. Ada yang kata citer ni tak best. Dan saya pon pergi la menontonn sebab saya rasa nak menonton.

Kesimpulannya citer ni tak berapa seram ye u ols. Sebab apa saya tak tutup mata bila antu iteww keluar hahaha. Sebab kita dah boleh agak rupa antu mcm mana. Rambut panjang, kuku panjang, muka menggerunkan dan ada kerepot-kerepot sikit untuk bagi tambah keseraman nya.

Tambah tak seram lagi umah sewa yang heroin menetap berdekatan dengan kubur. Kita dah tahu mesti ada hantu hahaha. Pas tu umah sewa tersebut kelihatan sangat usang dan daif, di antara kriteria-kriteria umah berantu popular.

Tapi nanti ada sikit part yang menimbulkan lawak pada saya hahaha

Citer mengisahkan heroin bernama Samantha yg dipanggil Sam, telah pindah umah sebab mak dia baru mati dan lepas mak dia mati bapak tiri dia nak ngorat dia plak sebab Sam ni lawa. Sekali tengok mcm muka Julia Rais. Dua kali tengok plak mcm muka Joanna Bessey. Selain sebab bapak tiri dia nak ngorat dia, Sam ni salu mimpi seram tiap malam. Disebab kan dah fedap asek mimpi seram tiap malam, Sam pon pergi la cari umah sewa baru.

Alkisah umah sewa baru dia hujung peta gitu. Nak ke umah sewa itu harus lewati tanah perkuburan dan sepohon kayu besar daun nya rimbun. Lebat buah nya serta bunga nya. Eh bukan pokok tu tak de buah yach hehe.

Sewaktu Sam tengok-tengok bilik sewa nya, penjaga umah sewa Mbak S (nama samaran) tersebut citer ngn Sam serba dikit asal usul umah tersebut dan juga citer mengenai pohon besar itu yang ada gossip mengatakan pohon itu ada Kuntilanak. Satu pesanan Mbak S jangan hampiri satu bilik yg ada pada lantai 2. Bilik tersebut telah terkunci buat sekian lama dan tak de sapa dibenarkan masuk. (Sekali lagi boleh agak pasti ada hantu dalam bilik tu) Mbak S bilang kuntilanak akan datang kalau diseru dengan nyanyian. Lantas Mbak S pon nyanyi kan la beberapa rangkap lagu seru Kuntilanak kat Sam. Bukan lagu Ku Seru Misah Omar yach. Lagu dia sebuah lagu Jawa. Lagu Jawa tersebut ada iras lagu dalam pilem Puteri Gunung Ledang. Kalau tak silap ending lagu Asmaradana ada sket rangkap lagu Jawa kan?

Sejak dari itu sapa saja orang yg di umah sewa yang mendatangkan kemarahan pada Sam akan mati dengan kepala nya berputar. Tapi sebelum orang-orang tersebut mati Sam akan menyanyi lagu Jawa iteww. Lepas abis nyanyi Sam akan muntah mengeluarkan berpuluh ekor ulat Fear Factor yg masih aktif dan bernyawa.


Sam mempunyai sorang pacar bernama Agung. Agung bersama teman kuliah nya Iwank (bole tahan taste ;p) telah cuba mengkaji mimpi seram Sam dan juga phon besar di kawasan umah Sam dan kaitan dengan Kuntilanak. Kemdian satu hari Agung bertengkar dengan Sam dan seterusnya Agung telah hilang dengan misteri tak dapat dikesan.

Satu malam Sam terdengar Agung memanggil dan minta tolong pada Sam. Sam ekori suara itu kerna suara itu kedengaran hampir dalam umah. Ikut punya ikut suara itu datang dari bilik larangan itu. Sam lantas memecah masuk untuk mencari Agung tanpa pedulik kan pesanan Mbak S

Sam memanggil nama Agung berkali-kali

Gung...gung...di mana kamu...gung...gung...gung...gung

Lantas saya menyahut panggillan nama 'gung' dengan lagu
ini

Gom se ma ri ga han ji be i sseo
Appa gom
Omma gom
Ae gi gom

Muahahaha

Dipendekkan citer tuan umah sewa dulu ada menuntut ilmu hitam. Kemdian umah tersebut kebakaran. Tuan umah sewa itu mati dan tak sempat menurunkan ilmu kuntilanak iteww pada sesiapa. Sam telah dipilih untuk diturunkan ilmu hitam itu sebab Sam dilihat oleh pihak juri ada bakat besar untuk meneruskan ilmu kuntilanak. Sam bisa mengingat lagu Jawa itu bila pertama kali diperdengarkan pada dia serta Sam selalu bermimpi seram. Rupanya mimpi seram Sam ada kaitan dengan bakat kuntilanak yang ada pada diri dia.

Kesimpulan citer ini ialah ingin mencari bakat untuk mewarisi ilmu kuntilanak. Bukan sembarangan orang ye yang boleh mewarisi nya. Perlu ada bakat. Nak jadi penyanyi perlu ada bakat, nak jadi pelawak juga kena ada bakat. Kuntilanak juga mau cari protégé dia untuk meneruskan bidang ke-hantu-an nya hehehehe ;p

Ribiu lain :

No comments: