Thursday, December 28, 2006

KDrama : Tropical Nights in December (2004)



Synopsis
 
It's a drama about a woman who is ignored by her husband and his family. She falls in love with a handsome young man who truly loves her back. Her husband, a seemingly perfect man, can not forget his first love and he always regret marrying an uneducated wife of his. However, he thinks twice and gets jealous when he finds out his wife is cheating on him.

Starring : Uhm Jung Hwa , Kim Nam Jin , Choi Jung Won , Shin Sung Woo

Total episode : 17


Credit : DramaWiki , MBC


Citer ni nampaknya tidak mendapat rating yang bagus dikalangan peminat kdrama. Mungkin pelakon² nya tidak berapa ngetop.

Tatapi suprisingly jalan citer dia best u ols. Saya amat sukak akan jalan ceritanya. Begitu juga dengan komen kawan saya. Dia kata citer ni best dan sedih giler.

Jalan citer dia menepati pepatah, "Satu hari bersama dengan orang kita sayang dan sayang kita, walau mcm mana penat dan susah pun, lebih bermakna dari seumur hidup bersama dengan orang yg tak sayang dan tak suka kita"



Citer ni banyak bermain dengan emosi ya. Siap sedia kan tisu secukupnya hehe

Citer mengisahkan seorang surirumah yang sangat kasihan (spt substitle selalu tulis haha) yang diabaikan oleh suami dia sendiri seorang dokter dan di layan dengan begitu terok seperti hamba abdi oleh keluarga mentua nya. Walaubagaimana pun dia tetap bersabar sebab dia seorang isteri dan menantu yang baik. Dia sedar diri nya seorang perempuan kampung yang lurus bendul tapi berjaya juga dapat suami dokter.

Ini yang sangat mendatangkan kemarahan mak mentua dia. Mak mentua dia tidak dapat menerima menantu sedemikian. Dihina nya menantu itu lagi dan lagi. Nasib baik bapak mentua nya best. Veri de sporting. Suaminya pula lepas kahwin masih berhubungan dengan gelpren lama dia hingga membuat dia kecik hati. Bila gelpren suaminya sakit, suami nya sanggup pakai apron masuk dapur dan masakkan untuk gelprennya. Pahadal kat umah sendiri haram apron pon tak kenal. This happened btol² depan bijik mata dia.

Kemudian pada satu hari nak dijadikan citer isteri tersebut berjumpa dengan sorang mamat ni yg muda belia yang baru keputusan cinta di kampung isteri tersebut. Sekampung rupanya mereka. Lepas berkenalan, boleh ngam sekepala terus la berkawan baik sehingga kemuncaknya isteri tersebut jatuh chentar dengan mamat belia itu. Kemdian dengan tidak disangka oleh isteri itu mamat belia itu juga mencintai dia.

Bila suami nya dapat tahu akan kecurangan isterinya, suami nya jeles. Tau pun jeles. Ko curang tak pe. Tapi isteri itu masih sedar diri yang diri nya isteri orang dan ibu kepada 2 orang anak. Maka isteri itu pon menarik diri dan tidak mahu berhubungan dengan mamat belia itu lagi.

Seterusnya…jeng jeng mamat belia itu telah dikonpemkan oleh dokter mengidap sejenis barah yg cuma ada beberapa bulan untuk berhidup. Tak dapat diselamatkan lagi. Mamat belia itu jumpa dengan suami si isteri tersebut dan mohon jangan kasi tau kat isteri dia tentang penyakit dia dan mamat belia itu berjanji tidak akan berhubungan dengan isteri itu lagi.

Dipendekkan citer, isteri itu terdengar tentang berita itu dan minta izin unutk jaga mamat belia tu sampai dia mati. Famili mentua menghalang tapi si isteri itu dengan nekad keluar rumah juga. Umah yang dah umpama neraka. Kalau terpaksa bercerai pun dia sanggup. Bunyi nya macam isteri itu tidak berhati perut. Tapi tu la kenyataan dia. Kenyataan dalam citer ni la hehe

Bila tengok keadaan boipren nya sangat tenat, si isteri tersebut merayu kepada suami nya tolong ikhtiar bagi sembuhkan boipren dia sebab suami dia kan dokter. Suami itu pula terpaksa rela menerima kenyataan yg dalam hati isteri nya sudah ada orang lain dan dia sanggup tunggu isteri nya kembali pada dia sebab dia sudah sayang sama isteri lah. Selama 10 tahun berumah tangga dia langsung tak sayang isterinya.

Adakah isteri tersebut kembali ke pangkuan suami nya lepas boipren dia mati?

Barah apakah yang dihidap oleh mamat belia tersebut?

Sebab apa kah isteri itu beralih arah suka sama itu mamat belia ? Mamat belia tu miskin, keje tetap pon tak de. Suami nya doktor, umah besar, kereta besar, kaya, esmem lagik hehe.

Temui jawapan nya dalam kdrama ini.

Jarang sekali dalam drama Korea dapat notis umah yang sama digunakan berulang kali (tak mcm drama rasid sibir boleh kenal sampai pedang samurai skali hahaha). Tapi dalam citer ni saya pasan umah dia mcm umah Beautiful Days

Empat watak utama yang saling berkait antara satu sama lain.


Uhm Jung Hwa sebagai Oh Young Shim

Pertama kali tengok lakonan dia. Sebagai isteri surirumah yang tidak educated yang ditindas dengan famili mentua. Anak adik ipar dia pon dia kena jaga seolah-olah org gajian dan adik ipar dia anggap dia sebagai orang gaji bukan nya kakak ipar. Memasak dia, kemas umah dia, basuh baju dia, basuh bilik kecik pon dia. Pendek kata selagi belom tutup mata, keje, keje, keje. Dia tau suami dia ada perempuan lain. Perempuan kesukaan keluarga nya lagi. Tapi dia nak buat macam mana. Pada awalnya dia bersyukur dapat kawin dokter dan tinggal di umah yang besar. Later berjumpa dengan mamat belia dan terpikat dan seterusnya…

Kim Nam Jin sebagai Park Jung Woo aka mamat belia ahaks

Ini cerita dibeli sebab mau tengok dia ni sebab dia boleh tahan taste hehehe. Watak seorang pelajar. Famili orang miskin. Banyak buat keje part time untuk sara hidup dan kumpol duit nak sambung study. Memula dia hanya nak balas dendam dengan ex-gelpren dia dan berpoya-poya dengan pompuan lain. Sekali dia betul terpikat dengan pompuan tu. Tapi baru nak kecapi kebahgiaan, dia disahkan mengidap sejenis barah. Sedih u ols. Dah lah orang susah, dapat sakit kronik plak tu. Hai sungguh la malang nasib mu si ikan kaloi
Shin Sung Woo sebagai Dr. Min Jing Hwan

Seorang doktor. Watak dia ni pon best. Biasala manusia dah ada depan mata tak dihargai. Bila dah tak de baru menyesal.

Choi Jung Won sebagai Song Ji Hye

Skali tengok mcm heroin Jewel Palace. Watak pompuan ni paling jahanam dalam citer ni. Mamat belia tu boipren dia masa kat kolej. Kekasih awal dan akhir la katanya. Tapi disebabkan mamat tu miskin tak de keje gedebas dia mintak putus dan kawin dengan adik doktor di atas yang doktor jugak. Famili depa seme doktor. Bapak doktor tu pon doktor dan ada spital sendiri. Dalam pada dia dah kawin dia masih cinta dengan ex-boipren dia dan tak sanggup lihat ex-boipren dia kawan dengan pompuan lain. Jeles dan marah dia meluap². Boleh gitu ek? Lelebih lagi dia dapat tahu ex-boipren dia chentar sama biras dia, dia cuba sedaya upaya menggagalkan hubungan depa secara gunting dalam lipatan. Cuma tak puas ati sampai abis citer laki dia tak tahu yg mamat belia tu ex-boipren kesayangan bini dia.

Citer ni pun ada lagu tersendiri. Kalau citer Full House popular dengan lagu 3 beruang nya, citer ni dengan lagu nombor nya.

'Satu ialah satu, bukan dua'
'Dua ialah dua, bukan tiga'
'Tiga ialah tiga, bukan empat'
'Empat ialah empat, bukan lima'

 
Dan nombor² seterusnya. Lagu ni dinyanyikan bila heroin tengah nervous atau tengah runsing fikiran. Sangat comel bukan. Haha.

Sapa yang feeling-feeling nak tangkap leleh boleh la layan citer
ni :)

No comments: