Friday, December 23, 2005

Filem : The Promise (2005)






Synopsis:
Empowered by the love of a slave, a royal concubine is given the chance to make an extraordinary decision.

Known as the most expensive Chinese film to date, the latest from director Kaige (Farewell My Concubine) boasts cinematography by Peter Pau (Crouching Tiger, Hidden Dragon) and stunt coordinator Dion Lam (Infernal Affairs, Spiderman 2).

This epic fantasy revolves around a love triangle between a general (Hiroki Sanada), a princess (Cecilia Cheung) and a slave (Jang Dong Gun). A young woman, is the most beautiful princess in the world. Spoiled by the King, she lives a life of extreme luxury. But this life comes with a price in that she will never enjoy true love unless time can flow backwards and the dead can come back to life. The slave, who is sincerely in love with her, uses his ability to run 'faster than the wind' to break the chain that fate has put on her.


jeneral yg macho...baju dia je berat 20kg

Citer ni berbahse Mandarin yach. Moskel gak betol ke Jang Dong Gun juga akan berdialog Mandarin. Bila diperhatikan gerak bibir...sama. Kemdian dengar plak tone suara...ya mcm suara dia. Maka boleh la dibuat kesimpulan benar la dia berbahse Mandarin, tuan mejistret. Mungkin pitching ada lari sana sini sket tapi masih dalam lingkungan Mandarin hehe. Begitu juga dengan Hiroku Sanada. Agaknya tekun depa ni attend kelas Mandarin. Dalam banyak bahse Cina aku suka Mandarin sebab aku ada paham sket. Mungkin sebab dok Johor sebelah Sengpore, salu tengok drama Cina Sengpore yg berbahasa Mandarin. Penah dulu masa zaman skola ada asoh ni cakap Mandarin ngn aku tanya jalan, aku jawab ‘wo puh che tau, wo puh se hua ren’. Hentam je la ejaan. Yang bermaksud ‘saya tak tahu, saya bukan org Cina’ . (Tambah dialog bahse melayu sambil buat muka cuak 'jangan...jangan diapa² kan saya....saya tidak bersalahh muahahaha buat iklan sat)

Aku tengok The Making citer ni kat 8TV, cam best jek. Bila baca sinopsis pun cam best citer ni. Bila dah tengok...hmmm alamak apa daaa citer ni haha. Mungkin aku lambat nak serap jalan citer dia dan juga olahannya. Emosi dia pon tak sampai kat aku. Langsung tak de menyentuh perasaan walaupun di akhir citer ada babak sedih. Almaklum chentar ampat segi musti ada mati. Ampat segi sebab ada 3 lelaki esmem jatuh chentar sama 1 amoi yang cun.

hamba yg taat ngn tuan sebab dapat makan daging

Citer ni berlatar blakang zaman Dinasti di China pada 20 tahun yg lepas dan bukan di alam nyata. 'Epic fantasy' la katakan. Namun tidak ku terbuai dengan fantasi. Ada beberapa adegan klakar dalam pilem ni. Contoh adegan Kunlun iaitu hamba yg kena kejar ngn beratus lembu sapi boleh terselamat. Oh ya sebab dia ada satu kuasa ajaib iaitu boleh lari lebih laju dari angin. Aku rasa kalu dia dari Tol Skudai nak ke Tol Bukit Kayu Itam 2 jam leh tiba. ‘Janji’ yang menjadi tajuk pilem ni pon cam celaru. Mek konpius. (Bek ground musik) *apa guna berjanjiiii kalu tak ditepati...jeng jeng...jeng jeng* :D Moral yg ingin disampaikan dalam citer ni ialah jangan percaya pada org lain, juga diri sendiri. Aku nak tambah percaya juga pada Tuhan.

Dalam citer ni aku cuma suka latar belakang muzik yang digunakan. Kena ngn babak. Tengok di skrin yang beso aku terasa lamanye citer nak abis. Kalu tgk kat umah, mungkin bisa mendodoikan anda hingga berdengkur. *sangap*

No comments: