Thursday, June 23, 2005

Filem Pendek : Zaleha Ayam Patah


Image hosted by Photobucket.com
Cik Siti blakon

Sinopsis
Mengisahkan kehidupan Zaleha yang mengharungi zaman remaja dengan penuh mencabar apabila jiwanya amat akrab dengan zapin. Ibu dan bapa Zaleha adalah penari zapin yang handal, namun Zaleha di lahirkan capek (tempang).

Bagi penduduk kampung, kegigihan Zaleha adalah lambang perpaduan dan ketinggian nilai hidup bermasyarakat di kampung itu. Melalaui berzapin, kehidupan bagi meraka adalah rentak dan ragam. Ia perlu seiring supaya terbentuk sebuah kehidupan yang sempurna.

Laman web Zaleha Ayam Patah

Aku berkesempatan menyaksikan appresiasi filem pendek ni di Finas Sabtu lepas. Janji dengan Ted. Ted lom sampai citer dah abis hehe. Sib baik aku sempat. Masuk auditorium citer dah start. Tapi orang ramai ya amatss (atau mungkin tempat kecik tu yang nampak sesak sket). Terpaksa tengok berdiri. Sib bek juga citer pendek dalam 30 minit cam tu. Tapi tak pe diri pon diri la.

Yang buat aku nak sangat tengok citer ni sebab ada hehehe ada kemuncolan istimewa Cik Siti Nurhalizah sebagai penyanyi ghazal. Citer ni memenangi skrip terbaik dalam tertandingan skrip tahun 2002. Tapi cam tak puas tengok pendek sangat. Mungkin suatu masa nanti boleh bikin kasik panjang sket citer ni.

Dari tajuk memula ingat Zaleha patahkan ayam?? (kijam nyeee). Tak pun Zaleha ada bela ayam patah (??) Ropanya Ayam Patah adalah sejenis tarian zapin. Mungkin style zapin dia ada ala² ayam patah kaki kot.

Moderator appresiasi ialah Incik Mahadi J. Murad dan ahli panel ada 4 orang, Shuhaimi Baba, Puan Sujiah Salleh...yg lagi 2 ni tak bape nak ingat nama dia sorang prof sorang lagik ahli sastera. Tapi yang 2 orang ni (yang aku lupa nama) la yg aku sempat dengar diskusi nye. Citer pendek tapi kemain panjang lebar diskusi nya dari aspek relevan, logic juga dari sudut pakaian. Suka dengar.

Tahniah buat semua warga kerja Zaleha Ayam Patah termasuk pembuat website nya iteww yach :)

Aku sempat dengar 2 orang nye pembentangan. Yang lagik 2 tak sempat nak dengar sebab aku ada sesi 'Lupa melodi dan lirik' di karoke Bangsar pas tu haha. Ada member dah gian 'mikropon' :P Antara peserta yang mengambil bahagian ialah Spiral and family, Vad 'pink iteww indah', Kak Aidid, Sempoii. Sepanjang aku berkaraoke, buat pertama kalinya menyanyikan lagu nasyid di puasat karaoke. Sungguh World. 'Tinggi ke Intifadaaaaaa'. Pas ni haruss nyanyik lagu Arab laksss hahahaha

Buat eksperimen kat Spiral. Taim dia nyanyik we olss tepok sorak tak henggat. Dia tak bleh nyanyik hilang tumpuan hahahaha. Selamat jalan Spiral. Jaga diri di tempat orang. World peace !

No comments: