Monday, December 13, 2004

Jalan-jalan : Putrajaya


*pasang lagu cinta sorang teman utk dapat idea :D*

Mak Ngah (adek ayah) dan Mohsen (the one & only anak Mak Ngah)

Sabtu lepas aku ke Putajaya kerna kazen aku, Syed Mohsen dr Kedah ada konvo. Mohsen amek sijil dalam kursus foundri (errk kos apaan ni..hanya mereka yg tahu hehe) di Konvo ILJTM (Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia) di PCC (Putrajaya Convention Centre). First taim ke PCC. Lebih kurang dalam pukul 10pg kami sudah bergerak ke sana. Dia kena daftar kol 12 utk sidang 2. Disebabkan pertama kali aku ke sana maka kena bergerak awal, takut tersalah masuk simpang ke, takut ada kesesakan lalu lintas ke, takut tak jumpa cari tempat ke, takut kena parking jejauh ke dan pelbagai rasa takut yg melanda diri. Oleh itu bagi menghilangkan rasa takut, bertolak awal 2 jam sangat-sangat dituntut. (Nota kaki : Perasaan takut bukan hanya jelma pabila anda jumpa ngn hantu (waima anturaya2020 skali pon), jembalang, pocong, langsuir dll. Contoh2 lain dimana perasaan takut bole menjelma mcm contoh kat atas tu la :P)


Aku follow je signbod nak ke Persint 5 dimana terletaknya PCC. Selain tu ada gak petunjuk arah ke konvo ILJTM. 'Ohhh ni la ropa PCC nye ek' kata aku dlm ati bila sampai PCC. *buat2 muka jakun* Besar, luas, cantik dan parking banyak. Masuk dalam sejuk ya amatsss. Kuatnya dia bukak ekon. Aku mmg tak tahan sejuk. PCC adalah kawasan larangan merokok. Kalau mau 'Katakan Nak' kena kluar dari kawasan cermin-cermin yg terdapat disekeliling PCC. 


Belah dalam PCC

Majoriti nya yg berkonvo pada hari tersebut atau lebih tepat skali yg belajar kat institut latihan tu ialah pelajar Melayu(dari senarai nama graduan yg aku baca dlm buka graduan). Sayu dan gembira aku melihat mereka. Tumpang gembia. 'Ya Allah, semoga mereka semua berjaya dalam hidop dan jgn sesekali terlibat dgn gejala2 yg tidak sihat. Tolong la Ya Allah. Kalu mereka ada ura2 terlibat dlm gejala yg tidak sihat, ko cecepat sedarkan meraka...Amin'...doa aku dlm ati pada adek2 tu semua. Tu je yg mampu aku lakukan. Aku 'sayang' mereka. Negara perlukan khidmat mereka nanti.
Pemandangan dari aras 3 PCC

Aku pon bawak Mak Ngah ngn Mohsen pi ron-ron dalam kawasan PCC. Amek2 gamba, nak tunjuk kat org kampung ni. Lebih kurang jam 12.00 tghari, Mohsen dah kena bersiap utk masuk dewan. Aku ngn Mak Ngah pun pi la kat mana laluan ibubapa pi utk masuk dewan konvo. Sampai depan pintu besar dewan, ada org cakap mungkin majlis abis dlm kol 5.00 ptg. Alamak..lamanya. Aku tak leh tunggu sebab ada keje nak buat. Aku cakap kat Mak Ngah aku tak leh sama2 masuk dewan tengok Mohsen terima sijil, ada nak wat keje sket (keje opis memang sentiasa ada lam keta in case ada hal2 mcm ni). Dengan kadar segera aku sms kazen Tokin a.k.a Leen tanya kat Alamanda ada saibekepe tak? Kat Putrajaya mana ada cc? Menggagau nak carik cc. Sms Sesuwit Shay lak tanya. Dia suh try tengok kat Persint 8. Hmmm fikir lagi sapa aku nak call yg familiar area Putrajaya. Aaa...Farah Breep Breep..tapi aku tak de no phone dia laks..hehehe. *Sambil doa mintak2 la ada cc kat Percint 8* Sebab kalu bole aku tak nak buang masa keluar dr Putrajaya utk carik cc. 

Hujan lebat masa ni..tak kira nak snap jugek..hohoho

Sampai kat Percint 8, aku tawaf satu bangunan carik cc. Cam tak de. Yang aku jupe Kedai Foto Mesreeee (muahahaha) Pastu tanya org mana ada cc. Orang tu kata cuba akak tengok kat Pusat Pembelajaran kat sebelah surau tu...sana ada, tapi takut dah katup sebab ari ni ari Sabtu. Dengan berlari2 anak (warm utk treasure hunt keesokkan hari hehe), aku pi Pusat Pembelajaran tu. Sebelum tu kat surau sebelah ada jamuan Aidilfitri. "Semua dijemput hadir". *hmm lantas tingat kat Ijipwan* Pakkal aku sensorg, kalau Ijip ada mesti Ijip nak pi sama *gelak golek golek* Alhamdulillah ada cc kat Pusat Pembelajaran tu. Yieepieeee. Aku pun stat la menaip draf kontrak yg nak kena submit ari Senin nnti. Adusss..letih..nak bergumbira pun tak leh...kena setelkan keje opis *rasa bersalah lak kat Mak Ngah* Dedekat kol 5ptg aku patah balik ke PCC utk jumput depa. Pas tu bawak ron-ron kat Putrajaya utk kaber ketidakpatutan tindakan aku sat tadi. Sib baik Mak Ngah paham.



Moral of the entry ialah : Ada kemudahan PC juga internet awam di Putrajaya yach...yak itu di Pusat Pembelajaran Persint 8, sebelah 7-11. Sejam RM3 (bukan ahli), RM2 (ahli). Dibuka setiap hari. Kalau ada yg bertanya cc di Putrajaya, anda tahu jawapan nya. 'Biar mati dihujung pedang, jangan mati kena tendang. Sekian...Waiem Khan Walia di pihak anda melapurkan di beloksepot waiem' *angkat-angkat tangan kanan selang 3 saat* Selamat menjawab...hehehe


No comments: