Tuesday, January 23, 2018

Jaulah Mencari Ibrah





Best betul buku ni. Kembara solo seorang remaja ke Turki. Seorang pelajar perubatan di Russia dan gigih menabung untuk ke Turki waktu cuti semester.

"Hasrat ke Turki saya jadikan priority utama kerana tergoda dengan ceramah mengenai Sultan Muhammad Al Fatih pada tahun 2012. Sahabat saya pernah berpesan, kalau nak travel pergi lah ke negara yang pernah membina tamadun. Salah satu yang saya nampak ialah Turki. Apatah lagi seorang sahabat saya yang saya kagumi juga sedang menuntut di sana." 

Kawan dia Almarhum Ahmad Ammar. Sama sama belajar di RMC. 

"Remaja yang mempunyai pengalaman mengembara secara solo lebih mudah mendapat pekerjaan. Ini merupakan nilai tambah yang dicari oleh majikan majikan di Jepun, China dan Korea."

Jaulah bermaksud kembara.
Ibrah bermaksud pengajaran.

Kembara mencari pengajaran.

Patut lah gigih akak nak pergi jualan gudang karangkraf pepagi haritu. Nak berjumpa dengan buku ni rupanya. Terharunya di atas perancangaNya.

Sempat baca buku ni sebelum ke Turki bersama Rarecation.

No comments: