Friday, December 06, 2013

The Grand Heist (2012)


Duk-Moo (Cha Tae-Hyun) is the son of a nobleman, but he is also the son of a concubine. Due to the laws and customs of the Joseon Period, Duk-Moo is unable to to get a government position due to his mother's background. Because of this, Duk-Moo is a book seller in a traditional market. At this time, ice is a high priced commodity and controlled by the royal family. The most powerful nobleman of the era, Jo Myung-Soo (Nam Kyeong-Eup), wants to have exclusive rights to all of the ice. To accomplish his goal, Jo Myung-Soo needs to get rid of Duk-Moo's father, who is his rival, and Dong-Soo (Oh Ji-Ho), a public officer in charge of the "Seobinggo" (ice warehouse). 

With his plan in place, Duk-Moo's father and Dong-Soo are exiled. Duk-Moo now hatches his own plan to get rid of Jo Myung-Soo. Duk-Moo comes up with the idea to steal all the ice stored in the Seobinggo. In order to accomplish this brazen heist, Duk-Moo recruits the top experts in specific fields needed to steal the ice. With his team now set together, they set out to to make the heist of their lives. 

Sila baca sinopsis atas ni dulu yach.

Baca sinopis atas tu dah boleh tahu keseluruhan jalan citer. 

Ribiu selanjutnya. 

Agak unik jalan citer dia yak itu berkenaan dengan ais. Skandal ais, kepentingan ais di zaman itu, monopoli harga ais oleh menteri yang jahat, menteri yang jujur dan amanah di singkirkan dan seterusnya.


Di sebuah kampung pada zaman ini, ais memainkan peranan yang penting dalam kehidupan seharian penduduk kampung terutama dalam hal-hal kesihatan di mana ais dapat menyembuhkan demam. 

Wanita yang miskin ni pergi meminta sedikit ais dengan penjaga gudang ais yang macho ini bernama Dong Soo.

"Anak ini demam dan memerlukan ais. Tolong laaa"

*Tuhan tolong lembutkan hati diaaaa...* sambil nyanyi di dalam hati

"Maaf aku tidak boleh bagi ais sewenangnya sebab ini peraturan."

Berlalu la wanita itu dengan hampa.


Permintaan wanita itu telah dicuri dengar oleh lelaki ini. 

"Ayuhlah pak, beri la dia sedikit ais" kata beliau dari jauh

Mintak cara baik tak bagi, selepas itu beliau tolong curikan sedikit ais untuk diberikan kepada wanita itu. Wanita itu adalah pojaan hatinya di dalam diam.

Lelaki ini bernama Duk Moo dan pekerjaan beliau sebagai tukang jual buku di kedai buku miliknya.


Tempat di mana ais diproses


Selepas bapa Duk Moo disingkirkan oleh menteri yang jahat yang mahukan hak ekslusif penjualan ais, Duk Moo telah men-rencana satu plan mahu menyingkirkan menteri yang jahat itu pula. Dia mahu bekerjasama dengan Dong Soo (bekas penjaga gudang ais Diraja), yang sedang jogging ditepi pantai itu.

Tapi Dong Soo bilang dia mahu bunuh siapa yang telah menganiyakan beliau sehingga beliau dipecat dari jawatan penjaga gudang ais. 

Duk Moo bilang pertumpahan darah tidak bisa menyelesaikan permasalahan ini. Masalah ini harus di tewaskan dari akar umbinya. 

Plan itu ialah mencuri ais sewaktu hari ulangtahun Raja dan memerangkap menteri yang jahat itu di atas kesalahan menyalahgunakan ais seperti meletakan harga yang tinggi dan sebagainya. Sebab dia dah dapat hak ekslusif jadi harga ais ikut suka dia nak letak berapa.


Begini la scenarionya. Hanya orang ada-ada yang dapat melihat ais sekaligus dapat makan ais kacang.

Macam nak baling ais ketul kat ahjussi yang belah kiri tu.


Untuk menjayakan rencana itu Duk Moo harus bekerjasama dengan beberapa pakar seperti pakar bahan peledak (bom). Beliau merupakan pakar meletopkan bom negara. Tapi telah dipecat sebab masalah pendengaran. Lain orang cakap lain yang dia buat. 

Ala-ala macam adegan ni

"Siti dah tinggalkan kami dua beranak"

"Abu, Abu bilanya Siti bunting? Tau tau dah beranak"

Satu terowong bawah tanah akan digali menuju ke bilik yang menempatkan ais.


Sorang lagi pakar iaitu perompak makam. Dia ni pakar gali kubur Maharaja China dari bawah tanah untuk mencuri emas yang ditanam bersama mayat. Dan sekarang dia diburu oleh Kerajaan China kerana maling.

Bermula la kerja-kerja menyekop tanah. 
 
Diskas punya diskas Duk Moo dapat perkhabaran bahawa ada emas yang hilang di zaman Raja dulu disembunyikan di dalam istana. Dan Duk Moo mahu mereka mencuri emas itu sekali bersama-sama ais.


Brader ni marah sebab mereka dah berjanji tidak akan menyentuh harta-harta Ismet Ulam Raja..eh harta-harta kepunyaan Raja / harta negara tapi Duk Moo tetap mahu meneruskan rencana nya.

Jujur betul dia ni. 

Dah la jujur, hengsem pulak.

*Jujur la sayang, aku tak mengapa...*


Seterusnya mereka berjaya mencuri blur print istana untuk mengetahui di mana bilik ais yang sebenar. Tetapi di dalam pelan lakaran tiada menunjukkan sebarang petunjuk. 

Lalu marahlah perompak makam itu. 

Bagaimanakah mereka nak tahu lokasi bilik ais itu? Menggunakan firasat perompak makam itu sebab dia pro bab-bab ni.


 Cha Tae Hyun dan komedi tidak dapat dipisahkan

Akhir sekali semuanya ok. Kalau anda tengok citer ni mesti akan ingat sign "ok" yang dibelajar dari luar negara iaitu Belanda. Hehehe

Saya dapat info mengenai citer ini melalui penulis buku femes ini  Dingin (Encik Bahruddin Bekri) di fesbuk beliau. Beliau telah menonton citer ni dan ulas sikit di fesbuk nya dan saya pon gigih mencari di torrent sebab hero dia Cha Tae Hyun hehehe

No comments: