Thursday, September 12, 2013

Cara melipat beg plastik

Tips jimat ruang.

Idea tercetus sebentar tadi sewaktu makan tengahari. Terpandang di satu sudut longgokkan beg plastik yang kian membukit.

Tiba-tiba terajin pulak nak buat kerja ni. 

Mari kita melipat beg plastik. Ore klate royak supik gelenyar.

Tujuan melipat ini adalah supaya ianya nampak kemas, tersusun dan tak banyak makan ruang. 

Ilmu ini saya dapat melalui ibu mertua. Tak sangka pulak beg plastik boleh lipat kemas macam ni.

Selama ni dok perok beg plastik dalam tempat letak beg plastik jenama Ikea, yang kebanyakan rumah pasti ada benda ni. 

Mari kita ke step-by-step-oooh-baby nya : 



Rimbunan beg plastik di atas meja opis yang menyerabutkan pemandangan


Mula-mula urut beg plastik itu sehingga sebati...eh bukan. Sehingga menjadi macam di atas. Kasi licin macam baru lepas kena gosok dengan sterika


 Kemdian dilipat dua


 Kemdian di lipat lagi dengan posisi B di bahagian atas, manakala A di bawah


Kemdian belah hujung lipat segitiga seperti di atas


Lipat segitiga sampai atas dan berhenti di situ


 Kemdian yang hujung tu di masukkan ke dalam celahan lipatan plastik itu dan urut-urut sikit sehingga menjadi kemas dan plastik tu pun rasa selesa...heheh


Tadaaa sudah siap. Pelbagai bentuk segitiga berlainan size mengikut size beg plastik sebenar. Memudahkan keje mencari plastik beg. Kalau nak beg plastik beso, cari yang segitiga beso. Kalau nak plastik kecik cari yang segitiga kecik. Sonang baitu.

Kalau nak segitiga emas, boleh la melawat Thailand, Laos dan Burma

Hehehe.

Itu kalau rajin lah. 
.
.
.
.

 Kalau malas perok je la beg-beg plastik tu macam ni. Tak de hal punya.
 


Selamat melipat :)

6 comments:

hood said...

sgt menarek! hehe.. tp ambe nyer stail ikat pintal & perok.. :)

waiem said...

Plastik kena lipat elok2 sbb plastik dah ada rege...20 sen tiap hari Sabtu hehehe

ashie minho said...

aigoooo...ambe pakai campak je dalam beg besow..ahaha

hurulaini said...

hihihi...ambe belajar ni dari officemate dulu...mmg kemas la bila rajin melipat...kekeke

waiem said...

ashie minho,

lepas ni lipat dulu sebelum campak...kekeke

waiem said...

hurulaini,

kemas dan sedap mata memandang...hehehe