Wednesday, July 04, 2012

Setahun tiga bulan




1. Maryam dah cecah setahun 3 bulan. 

2. Semalam bawak gi check-up di Kelinik Kesihatan Kampung Baru. Berat masih kurang memberangsangkan. Border line di antara kuning dan putih. Macam-macam dah kasi mamam tapi tamau juga berat.  Makan sikit, main je yang banyak. Mungkin sebab ikut baka nya yang cekeding kot. Baka sebelah ayahnya barangkali. 

3. Yang lain-lain semua ok. Misi cakap bulan ke 18 jangan miss injeksen. Sekarang ni ada satu jenis lagi penyakit yang menyerang kanak-kanak. Serang kat pernafasan apa misi cakap semalam. 

4. Untuk pengetahuan, Maryam dah penah kena virus kaki, tangan dan mulut masa dia umur setahun sebulan. Berderau-derau perasaannya yew. Alhamdulillah dengan izinNya semua nya pulih.



5. Setahun 3 bulan gigi cuma ada 2 saja. Gigi belah bawah. Lambat beno gigi lain nak keluar. Segan barangkali. So nak bagi makanan yang keras-keras pon tak boleh lagi. Nasi pon bagi nasik campur dengan air.

6. Susu pon dah tukar sebab sembelit. Mula-mula bagi susu Annum langkah 3. Tak serasi tukau ke Mamil Gold langkah 3 juga. Kurang sikit sembelitnya tapi masih ada sembelit lite-lite. Najis keras. Tapi belom sampai tahap berdarah lagi. Misi suruh bagi makan banyak buah dan air kosong. 

7. Air kosong? Dah pandai rasa tak sedap tak nak. Tapi kena paksa jugak.



8. Susu badan? Cuma dapat minum selama 9 bulan saja. Tu pon dah syukur. Amin (sambil tadah tangan seperti di atas)

9. Biasa lepas dengar Azan, terus tadah tangan doa. Kredit kepada Tok An dia di Johor Bahru.
 
10. Nampak kita bentang sejadah terus cakap 'Allah'.


11. Dan terus follow apa yang dilihat seperti gambar di atas. Mulut pon terkumat kamit baca. Kita kan kalu solat baca macam bunyi berbisik kan, dia ikut jugak.Yo yo an je.

12. Betul la kata orang, kanak-kanak cepat meniru aksi orang tua yang mereka lihat setiap hari. Kredit kepada pengasuhnya (mak saya). Waktu siang Maryam bersama mak dan tengok apa yang mak buat setiap hari. Masa dia kecik dulu kacau jugak orang solat. Duduk tengah-tengah sejadah masa kita tengah solat. Bila dah besar dia pandai larikan diri bila kita nak sujud.

13. Sekarang ni kalau nak solat mesti ajak dia skali. Bentang sejadah lain untuk Maryam. 

14. Nak buat apa-apa perangai tak senonoh sekarang kena hati-hati. Takut dia tiru. Togak minum air dalam botol dah tiru dah sebab nampak mama dia buat macam tu. Hehehe. Kadang terlupa ada mata-mata kecik yang memerhati kat kita kan. Saba je la.


15. Yang ni tatau tiru sapa. Atau mungkin nak cakap "sayang mama" tapi tak reti sebut lagi. So dia tunjuk aksi menonggeng la bagi hint kasi tau. Kekeke

16. Mama dengan ayah dah lancar sebut. Horey!

17. Akhir kata, selamat menyambut Nisfu Syaaban. Mohon ampun dan maaf andai ada silap dan salah dari saya hambaNya yang hina.

No comments: