Wednesday, January 04, 2012

Tahun baru, waktu keje baru




Tahun baru kali ni dimulakan dengan pengumuman waktu keje yang baru oleh pihak majikan yang mana telah menghepikan seluruh warga kerja di sini terutama saya.

Bak kata pepatah, kerana nila setitik, semua dapat balik awal. Kekeke

Di akhir tahun lepas 2011 satu usul telah diusulkan di dalam mesyuarat pengarah-pengarah.

Usul aka cadangan itu telah diusulkan oleh seorang staf marhaen yang kais pagi makan sarapan, kais petang makan malam.

Usul berbunyik seperti berikut,

"Tuan, saya nak mintak balik awal la pukul 5. Hari-hari balik jem tak larat la. Kalau nak potong gaji pon potong la. Janji balik awal. Dah la sekarang musim hujan. Lagi pun sekarang bukan banyak keje pon. Kalau banyak keje kita stay back la. Kalau tak de keje kita balik awal. Kos letrik pon jimat. Amachiem?"

"Hmmm bagus jugak cadangan ko ni. Saya pon jem jugak nak balik Nilai hari-hari. Nanti saya bawak usul ini di dalam meeting" jawab bos kecik yang berpangkat Mejar bersara itu yang menjadi orang perantaraan di antara bos besar dan staf marhaen

"Kalau tak boleh balik awal nampaknya saya terpaksa carik keje lain yang dekat dengan umah. Rasa macam tak berbaloi pulak hari-hari tempoh jem pegi dan balik keje. Rezeki ada kat mana-mana, Insya Allah. Tapi masa yang terbuang tengah jalan tak dapat ganti balik. Bak kata pepatah masa itu emas Tuan"

Skrip kena power untuk meyakinkan majikan. Kekeke

Pum pang pum pang *bek ground bunyik majikan bermesyuarat dalam bilik mesyuarat*

Sejam lebih telah berlalu.

"Baik lah Puan Waiem majikan dengan ini telah setuju di atas usul anda. Kita kasik balik awal 4.30"

"Apaaaaaaaaa?!!! Saya mintak balik awal pukul 5, tapi bos kasik balik 4.30 petang. Yahooo. Alhamdulillah"

Demikian lah coretan gumbira saya di awal Januari tahun 2012.

Kini waktu keje baru saya adalah dari 9 pagi hingga 4.30 petang. Pulang awal sejam dari tahun-tahun sebelumnya.

Terima kasih kepada bos-bos yang memahami staf dia hari-hari mengalami kesesakan lalu lintas nak balik keje dari Subang Jaya Selangor ke Datuk Keramat Kuala Lumpur.

Waktu pagi pegi keje tak berapa jem. Kalau jem sikit pon kat Jalan Tun Razak depan IJN itew. Kemdian lalu Federal Hiway. Jem ikut nasib. Kadang kat depan Avon jem sikit, kadang tak. Keluar rumah jam 8.15 pagi, sampai pejabat ngam-ngam 9 pagi. Kadang terlajak sikit. Terlajak lebih pon tak pe sebab sini takde guna sistem punch card...ooo cepat.

No comments: