Friday, April 30, 2010

Kekasihku suami orang


Salam Jumaat u oll.

Ya bukan kekasih ambe yang suami orang. Kekasih orang lain. Hehehe

Harini kita ke topik yang agak sensasi sikit. Kenapa tiba-tiba terkeluar topik ni? Mesti ada yang tertanya-tanya. Wae? Wae? Kiu hei?

Sebab semalam saya telah menyaksikan rancangan Semanis Kurma di TV9 jam 9.30 setiap hari Khamis dengan topik "kekasihku suami orang". Salah satu rancangan peberet setiap malam Jumaat sebab banyak doa-doa yang akan diberikan oleh Ustaz dan Ustazah di dalam rancangan ini di samping membincangkan topik-topik di alam rumah dan tangga yang menarik perhatian. Ehem.

Sapa ada tengok? Kalau tak de tengok ambe ribiu kan sikit

Cuma satu saya tak faham kenapa jemput artis yang tak bersedia / tak reti nak beri pendapat mengenai tajuk yang dibincangkan. Dah 2-3 kali saya tengok artis jemputan itu tidak mengena dengan topik yang hendak dibincangkan. Contoh macam malam tadi, artis jemputan ialah Julia Ziegler bersama sorang ahli agama bab nikah kahwin ni. Saya tak de masalah kalu nak jemput artis sebab artis pon manusia biasa juga yang ada hati dan perasaan dan mungkin dapat berkongsi pengalaman dan pendapat mereka. Cuma bila tengok Julia menjawab semalam semacam hazab sangat. Untuk topik yang sensasi begini rasanya sayang sungguh jika tetamu jemputan menjawab secara hazab dan kelihatan tidak selesa sebab kerap kali membetulkan selendang kepalanya dan kita yang melihat dan mendengar terkena tempias hazab nya di depan kaca talibisyen. Ko nak cakap apa sebenarnya nih. Mungkin Julia belom bersedia ke hapa sebab jem nak datang ke studio, saya pon tak pasti.

Mungkin sepatutnya pihak penerbit boleh memanggil artis yang suami nya telah di rampas oleh perempuan lain. Kalau nak lagi hangat jemput artis yang telah merampas suami orang. Tapi tak kan dia berani nak tampil pulak kan.

Kalau dia tampil pon kita dah boleh agak jawapan dia


"Sudah takdir saya berkahwin dengan suami orang"

"Sudah jodoh kami"

 
Bila mendengarkan tajuk ini saya teringatkan beberapa orang sahabat saya yang suaminya telah di rampas oleh perempuan lain sehingga bercerai dan satu pihak lagi menjadik perampas suami orang sehingga bercerai jugak.

"Di rampas" dan "merampas" ya. Sungguh sedih sekali mendengar.

Seorang perempuan membina kebahagiaan di atas kesedihan perempuan lain.

Adakah kita tergolong dalam golongan ini?? Mintak dijauhkan lah ya.

Melalui pengalaman, saya juga pernah berkawan dengan suami orang. Tapi belum sampai ke tahap jatuh cinta sakan. Tak kosser aku sebenarnya. Kemudian saya senyapkan diri begitu saja sebab saya tahu perbuatan saya tidak betul. Walaupun dia hanya berkata mahu berkawan dan tidak lebih dari itu. Ye lah, mula-mula memang bermula dari kawan. Mana ada orang jumpa-jumpa terus jadik kekasih, ye tak? Terlajak perahu boleh di undur. Terlajak perasaan kita lah yang syok sendiri kekdahnya. Sebab suami orang tu entah nak kawin dengan kita ke tidak kan. Mungkin dia hanya suka-suka saja mengisi masa lapang, masa boring dia melayan kita. Baru masuk angin keluar asap.

Kemudian saya berfikir, jika saya ada suami nanti, kemudian suami saya bersms dengan perempuan lain yang hanya kawan saja, tiada hubungan sulit, saya juga pasti tidak suka.

Jadi, jika kita tidak mahu perkara yang tidak disukai berlaku pada kita, kita jangan lah buat perkara itu kepada orang lain. Sama macam kalau kita mahu dihormati dan direspek, kita kena hormat kat orang jugak kan.

Di sini saya ingin berkongsi dengan anda satu pesanan yang saya dapat melalui sembang-sembang saya bersama seorang rakan sekerja lelaki beberapa tahun yang lalu. Beliau mempunyi 6 orang anak. Kita sembang-sembang mengenai lelaki kawin lebih dari 1 ni. Sembang punya sembang, sekali dia cakap pesanan arwah bapanya yang berbunyik begini,

"Lelaki kalau nak kawin lebih dari 1, bini yang tua jangan diceraikan sebab nanti papa."

Sebab dengan bini tua lah ko susah senang bersama dulu. Kemdian lepas dah senang, gaji dah bertambah, dah pakai motokar besar, tinggal di rumah besar kemdian jupa aweks lain terus lupa jasa dan pengorbanan bini tua itu.

"Papa" di sini bukan papa atau ayah tu yach atau pun Papa Rich kopitiam. Papa di sini membawa arti "papa kedana", nak makan duit satu sen haram pon tak de (Macam Sarip Dol dalam Ali Baba Bujang Lapok)

Ada sapa-sapa dah pernah dengar tak pesanan macam arwah bapa ni?

Selepas itu saya observe pesanan arwah bapa kawan saya itu dengan hal yang berkaitan. Saya dapati ada kesahihan terhadap pesanan arwah bapa itu. Cuba anda plak terai test perati kan mereka-mereka yang mempunyi kes-kes sebegini.

Jadi kepada bapak-bapak yang ingin berkahwin lebih dari satu fikir lah sedalamnya. Kadang bapak-bapak ni tak nak menceraikan bini tua, tapi bakal bini muda yang suruh menceraikan isteri pertama itu.

Kepada bakal bini muda yang rampas somi orang tu, kome pon pikir la jugak ye. Sebab Tuhan akan bayar tunai je sekarang ni.

Tapi ada suami yang jenis makan hasil bini, memang takkan ceraikan bini pertama sebab dia tahu dia akan jadi papa kedana kot, tapi masih ada hati nak kawin 2. Cemana tuh yang arif????

Di pendekkan citer, semalam ada 2 callers buat panggilan ke TV. Ambe nak citer mengenai caller kedua yang kisahnya begini.

Puan X ni sebelum dia berkahwin dengan Encik Y, beliau telah di bagi tau oleh kawan ke bakal ipar duai dia, ambe lupa, bahawa Encik Y ada perempuan lain. Puan X pon tanya Encik Y, betul ke ada pompuan lain dan Puan X suruh Encik Y pilih sama ada pilih Puan X atau Cik Z nih. Encik Y pilih Puan X dan mereka pon berkahwin.

Selepas 5 bulan berkahwin, Puan X telah menangkap Encik Y tengah buat maksiat dengan Cik Z di dalam bilik tidur mereka di siang hari. Selama ni Puan X bekeje di siang hari. Mungkin Tuhan nak tunjuk kejahatan suami, dia tergerak balik rumah pada hari kejadian maksiat itu.

Selepas kejadian itu Puan X mintak cerai tapi Encik Y tidak mahu menceraikan Puan X dengan alasan Puan X tidak salah apa-apa. Encik Y mengaku dia yang salah dan jahat.

Maka Puan X mintak pendapat apa yang harus di lakukan sekarang. Hari-hari dok gaduh je laki bini.

 
Pertama sekali ambe nak cakap bladihel punya laki. Buat maksiat satu hal, buat maksiat kat rumah sendiri pulak tu. Kawin baru 5 bulan. Aigoo. Sangat keji la tu.

Laki macam ni rasanya kena potong anu dia masukkan dalam botol. Baru dia insap agak nye kan.

Jika saya, tiada maaf bagi mu laki bladihel macam ni. Nehi kabi nehi. Tak bersyukur punya orang. Sekiranya tidak bercerai, akan terbayang-bayang depan mata aksi maksiat suami kita dengan pompuan lain setiap hari. Sebab isteri sendiri yang telah menangkap suami itu berselingkuh. Boleh tahan ke u oll?

Dalam kes ini, isteri tersebut telah dizalimi.

Ustaz telah memberi satu doa surah Al-Quran untuk di amalkan oleh para isteri yang telah dizalimi oleh suami supaya Allah bagi balasan kepada suami itu. Pernah berlaku kes seperti ini sebelum ini kata Ustaz. Isteri itu mengadu pada Allah dan amalkan doa surah ni dan 2 minggu selepas itu, suami zalim itu menerima balasan dari Allah swt. Tiada diberitahu balasan apakah itu.

Doa surah tersebut ialah Surah Al-Waaqi’ah.

 
Saya lantas membuka tafsir Quran untuk mengetahui apakah terjemahan surah tersebut. Surah Al-Waaqi’ah ini telah diketahui umum memang baik untuk di amalkan setiap hari. Tapi kadang baca tak menghayati maksudnya.


Al-Waaqi’ah bermaksud Hari Kiamat.

Mengandungi 96 ayat. Ayat-ayat pertama menerangkan bahawa kiamat pasti pasti datang dan dijelaskan pula bagaimana bumi pada ketika itu, dan bahawa manusia ini terbahagi kepada 3 puak, masing-masing menerima balasan amal yang diperbuat di dunia ; yang bahagia digambarkan demikain indahnya, sedangkan yang diseksa dalam keadaan sedih dan hina kerana melanggar ketentuan dan mendustakan hari kiamat.

Apakah mereka tidak melihat kepada ayat-ayat yang ada di sekitar mereka, di samping Al-Quran yang dijamin kebenarannya? Berbahagialah mereka yang masuk kelompok kanan, sedangkan yang mendustakan dan sesat telah di sediakan neraka dahsyat.

(Taip semula dari Al-Quran Rasm Uthmani – Bertajwid dan disertai makna. Jilid 9)

 
Ambe cari ayat yang kena mengena pasal kisah suami dan isteri dalam surah ni.

Ayat 58 : Adakah kamu perhatikan apa yang kamu tumpahkan (dalam rahim isteri kamu?)

Ayat 59 : Adakah kamu yang menjadikan atau Kami yang mencipta semuanya?

Ayat 81 : Apakah kamu masih menganggap remeh terhadap Al-Quran ini?

Ayat 82 : Dan kamu balas rezeki yang kamu terima dengan sikap mendustakanNya.

Ok ambe rasa yang ni.

Suami yang telah menzalimi isteri bermakna beliau menganggap remeh terhadap Al-Quran. Kemudian bila dah diberi rezeki (isteri dan anak) suami itu mendustakan ajaran Al-Quran dengan berzina dan membuat maksiat.

Maka nanti kan lah balasan nya.

Bagi suami yang telah di zalimi isterinya yang curang, boleh jugak la amalkan baca surah ini ya. Mudahan isteri/ suami anda kembali ke pangkal jalan. Jalan yang diredhai Allah swt. Insya Allah.

Waullahualam

No comments: