Tuesday, November 24, 2009

Friend (2001)





Sinopsis penuh lagi terperinci boleh la baca di sini

Friend atau Chingu atau kawan atau sahabat bahse Melayu nya

Akhirnya dapat gak menonton filem yang dikatakan hebat ini. Belom penah tengok lagi. Salah satu pilem Korea yang meletop suatu masa dahulu di tahun 2001. Filem Korea yang mesti ditonton katanya. Mungkin faktor utama orang nak tengok Jang Dong Gun sebagai sorang gengster berbanding sebelum nye dia di cop sebagai hero romatika di amor. Faktor kedua mungkin sebab tema persahabatan.

Awalnya saya berfirast tentunya kisah persahabatan saling sayang menyayangi antara satu sama lain atau pengorbanan seorang sahabat yang bakal menyayatkan hati, perasaan, peparu dan limpa barangkali

Namun ramalan ambe salah belaka. Tidak seperti kumpulan Umbrella. Keke. Bahkan sangat terkejut sebab filem ini sungguh ganas sekali. Penuh dengan adegan-adegan ganas. Dusyum men-dusyum dan tikam menikam. Hanya jauhari mengenal manikam.

Ganas satu hal. Satu hal yang lain, keganasan itu dikalangan pelajar sekolah. Memang pantang kalau tengok budak-budak sekolah ni terjebak dengan aktiviti keganasan. Mak bapak susah payah anto pi sekolah suh belajo, dia plak dok menyetan kat sekolah. Melawan cakap cekgu, pukul cekgu, buli kawan sekolah, malas belajar dan sebagainya. Kalau menyetan tak menyusahkan orang lain tak pe jugak. Pergi kau berkawan dengan setan sorang-sorang. Ini tidak. Orang-orang baik, tidak menyetan dan mahu belajar pon turut terkena tempias. Memang menyirappp. Tapi menyirap-nyirap pon bukan boleh buat apa. *Sighs*

Pendek kata, filem ini tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak dan remaja.

Panjang kata, filem ini sesuai ditonton oleh ibu bapa, penjaga kanak-kanak dan juga orang dewasa. Salah satu punca masalah sosial dan keruntuhan akhlak remaja adalah berpunca dari institusi keluarga yang bermasalah di rumah dan juga cara mereka dibesarkan hingga ada menyebabkan mereka terjebak dalam kancah ke-gengsteran.

Al-kisahnya filem ini katanya adalah kisah benar pengarah yang pernah mempunyai kawan gengster. Lantas kisah benar itu di-lakon layarkan semula di dalam filem yang berjudul "Cingu" dalam bahse Koreanya.




Filem ini antara filem yang menggunakan dialek Busan sepenuhnya. Sama macam filem Haeundae. Sebab kisah terjadik di Busan.





Ke-gengsteran menjadik-jadik


Kisah 4 sahabat yang berkawan baik dari kecik. Bila dah besar sket, masuk sekolah menengah, 2 orang kena berhenti sekolah sebab nak jadik gengster, sorang berjaya habiskan sekolah, masuk U dan jadik manusia sebagai peguam dan yang sorang lagi tu biasa-biasa je, sebagai pelawak antara 4. Tengok muka dia pon memang tahu mesti watak klako. Dalam poster tu dia yang paling kanan.




Cara-cara menikam dengan betul dan tepat.

Watak utama di samping Abang Jang



Akhirnya Abang Jang ditikam. Yang menikam itu orang suruhan kawan baik dia sendiri. Kemuncak citer.

Scene ni memang tersangat ganas sebab Abang Jang ditikam berpuluh kali diperut. Sampai dia kata, (setelah di alih bahse)

"Wey, sudah la weh. Berapa banyak kali kau nak tikam aku haa? Aku pon dah nak mati dah ni. You stabbed me enough.."

Bila dah terjebak dengan gengster, kawan baik sendiri pon dah tak kenal dan sanggup bunuh. Aigooo





Filem ini turut dibikin versi drama. Sebenar nya ambe nak tengok versi drama punya sebab tu kena tengok versi filem dulu hehe. Tapi disebabkan filem dia ganas sangat, maka ambe terpikir 2-3 kali, nak tengok ke tak drama dia. Tapi drama dah donlot dah. Sebab dalam drama ada 1 lagu best dari Big Bang (TOP & Taeyang). Menusuk-nusuk sore TOP rap. Hehehe

Ottoke?




Versi 2001 vs 2009Jang Dong Gun vs Hyun Bin

"Ah Bin ahh, ko jadik gengster Busan ek dalam drama ni?"

No comments: