Friday, February 20, 2009

Filem : Pensil (2008)





2 minggu lepas berkesempatan menonton Pensil sebab saya teringin nak tengok citer dari pengarah baru ini. Setelah menonton Anil Kapor di dalam Slumdog Millionaire, saya menonton Anil Kapor di dalam Pensil pula. Hahaha. Tapi dalam Pensil, M Subash tak nampak sangat jelmaan Anil Kapor. Ada sekali saya tengok kat Melodi kot masa dia diinterbiu oleh wartawan. Ada sket iras-iras Anil Kapor hehehe Kalau tengok orang ada je iras dia ni lah, iras dia tu lah...ek.

Penemuan terkini, ada orang bitau saya ada klon Adi Putra kat Restoren Lotus Ampang. Tak sempat pi nak tengok lagi. Hehehe. Sabar je laa.

Pensil oh pensil. Pensil ni kita guna masa sekolah rendah kan? Naik darjah 5 atau 6 baru cekgu kasi guna pen kan? Dan perasaan masa tu dapat guna pen, bangga sey. Ala-ala dah besar je rasa kan. Dah boleh sign cek. Hehehe

Filem ni standard ala telemovie atau cerekarama je gitu. Tanpa pelakon-pelakon yang glamer patut pon citer ni tidak mendapat sambutan. Lebih-lebih lagi hero nya M.Subash, sapa la agaknya dia ni kan. Kalau Subash Ghai saya kenal la. Pengarah pilem Bollywood. Pardes dan Yadein antara filem arahan beliau. Jalan citer dia pon dah biasa kita lihat di dalam cerekerama mahupun segmen Mustika di RTM.

Citer mengisahkan Badrul yang keturunan India dibesarkan oleh keluarga Melayu. Saya kurang faham part ni. Rasa nya dia anak luar nikah kan. Mak India, bapa Melayu.

Badrul mengalami demam panas sewaktu kecil dan bila besar beliau kurang sempurna atau OKU (Orang Kurang Upaya). Walaupun OKU tetapi Badrul seorang yang berdikari. Semua dia buat sendiri tanpa meminta ehsan orang lain. Badrul tinggal dikampung bersama ibu tirinya lakonan Maimon Mutalib. Bapa nya sudah meninggal dunia. Atuk India nya belah mak kandung dia masih ada. Manakala mak kandung dia juga sudah meninggal dunia juga. Maimon Mutalib bela Badrul sebab dia kata Badrul anak suami dia. Dan Badrul ada sorang nenek, ibu mertua kepada Maimon Mutalib juga masih hidup. Ok paham ek?

Kalau nak buat gambarajah berantai seperti berikut :

Badrul --> mak tiri (Maimon Mutalib) --> nenek (Ruminah Sidek mak mertua kepada Maimon Mutalib)

(Dulu saya suka nama Badrul Muhayat)

Bila dah cacat tu ada aje lah pihak yang tak suka. Pelbagai kejian di berikan. Bawak sial lah, bawak suwey lah tetapi Badrul tetap tabah menerima nya.

Bak lirik lagu
"Bukan ku pinta lahir ke dunia. Bukan ku pinta cacat begini"
Asal orang cacat je kita nak hina kan. Tak baik u ols. Lepas tu boleh percaya fitnah mengenai orang cacat tanpa menyaksikan nya sendiri.

Watak jahat dalam citer ni ialah Khatijah Tan, adik kepada Maimon Mutalib pula. Khatijah Tan dan anaknya Sofea hobinya mencuri.

Part Sofea merampas wang Badrul agak lucu. 3 hengget pulak tu. 3 hengget mungkin besar nilai nya di kampung. Dan agak sinis juga adegan ini di mana Sofea yang bertudung merampok duit Badrul hasil jualan keropok. Ya walaupun bertudung, kita juga boleh merampok. Zaman sekarang macam-macam boleh.

Selapas menjual keropok, Badrul akan ke kedai untuk membeli pensil sebab hobi dia melukis. Dia sangat berbakat di dalam seni lukisan. Satu anugerah yang ada pada beliau.

Dipendekkan cite, satu hari Maimon Mutalib halau Badrul dari rumah dan suruh Badrul pergi menetap bersama atuknya yang mabok todi itu. Sebab makcik Maimon dah tak larat nak bela Badrul. Kaki sebelah pon dah kena potong sebab terpijak paku. (Pijak paku potong kaki ek??) Namun nenek menghalang. Nenek sayang pada Badrul. Nenek suruh Badrul lari. Lari ke KL.

"Badrul, pergi kau bersama pensil kau. Pergi ke Kuala Lumpur dan jadi pelukis terkenal. Bukti kan pada semua orang kau boleh. Badrul boleh!!!!" (imajin suara Ruminah Sidek)

Saya rasa filem ni kena sambung Part 2 sebab saya nak tahu macam mana Badrul yang cacat boleh survive sorang diri masa di KL untuk jadi pelukis terkenal. Yang tak cacat pon silap hari bulan boleh jadi cacat (gangguan mental) akibat stress dok kat KL yang penuh dengan tipu daya. Yang kekal di sanaaa...(eh macam lirik lagu pulak) :P Mungkin boleh tunjukkan kejayaan Badrul bersama Pensil nya.

No comments: