Monday, December 03, 2007

KDrama : Get Karl! Oh Soo Jung (2007)



Synopsis
 
Go Man Soo is a world known golf player who was dumped by a former beauty queen, Oh Soo Jung, seven years ago. Their fate becomes reversed when Oh Soo Jung who is now known as an old maid comes chasing after Man Soo who is now a 'golden bachelor' with good looks and money.


Total episode : 16

Credit : DramaWiki

Citer ni merupakan Cinta Kolestrol versi lelaki Korea atau 200 Pound Beauty versi drama.

Citer genre komedi. Best jugak.

Citer mengisahkan seorang lelaki gemuk sangat bernama Go Man Soo yang pada 8 tahun yang lampau ditinggalkan bakal isterinya, Miss Oh di hari perkahwinan mereka. Man Soo ditinggalkan bukan kerana fizikal nya yang sangat gemuk tetapi dia ditinggalkan oleh Miss Oh kerana dia telah gagal peperiksaan undang-undang. Perkara gagal peperikasaan itu diberitahu kepada bakal isterinya 30 minit sebelum mereka diakadkan. Memikirkan bakal suami nya bakal tiada pekerjaan tetap selepas berkahwin, Miss Oh itu pun mengambil keputusan meninggalkan dewan perkahwinan dan lari mengikut lelaki kaya lain.

Moral of the stori ialah, rupa paras yang gemuk + mungkin huduh sket (pada setengah orang) tidak dipandang buruk oleh setengah perempuan sekiranya lelaki gemuk itu mempunyai pekerjaan yang tetap dan rajin mencari duit. Kalu kaya lagi la bagus kan hehehe. So kepada lelaki-lelaki yang berbadan sihat dan gemuk diluar sana, jangan berasa rendah diri jika fizikal anda gemuk. Kalu anda gemuk, pastikan anda punya kerja tetap dan banyak saving. Tapi kalu dah gemuk pas tu pemalas, memang mengundang kemarahan orang. * unta padang pasir pon tak de malas macam ko punya laki daa *



dimekap gemuk lebih 40kg dr berat biasa



8 tahun berlalu.

Selepas ditinggalkan oleh Miss Oh, Man Soo berhijrah ke US dan menjadi pemain golf terkemuka dunia dan nama pon suda tukar kepada Karl Go. Dia ala-ala konon sama ranking la dengan Tiger Wood. Kemdian dia balik ke Korea sebab ada perlawanan golf yang berlangsung di Korea. Dengan imej baru yang sangat kendo, Karl Go kembali ke Korea dengan pelbagai perasaan. Semasa dok kat US Man Soo berjaya menguruskan badan nya dan menjadi lelaki tampan pojaan wanita-wanita seluruh alam dan juga harta Man Soo banyak hasil titik peluh dia bermain golf.

Selain hajat untuk bermain golf di Korea, Karl Go mahu membalas dendam pada Miss Oh di atas perbuatan yang telah memalukan diri nya 8 tahun lampau. Namun dilubuk hati nya yang paling dalam, Karl Go tetap menyimpan perasaan chentar abadi terhadap Miss Oh yang merupakan chentar pertama nya. Walaupun chentar pertama, dendam musti mau dibalas jugak sebab selama 8 tahun dia berhidup dalam dendam. Alang-alang dah balik Korea, baik dia menyeluk pekasam. Menyeluk pekasam disini ialah balas dendam. Ya balas dendam.

Ada ubi ada batas, ada hari boleh ku balas, bisik Man Soo.

Maka Karl Go pon megatur stategi dendam nya terhadap Miss Oh. Karl Go mengupah seorang penipu iaitu Mr. A, yang profession nya memang menipu dan memperdayakan orang. Karl Go mengupah Mr. A menjadi orang kaya dan kemudian menambat hati Miss Oh sehingga ke gerbang perkahwinan kemudian Mr. A harus meninggalkan pengantinnya sebelum mereka di satukan di depan tok kadi. Karl Go mengupah orang Mr. A jadi kaya sebab dia tahu Miss Oh taste pada orang kaya saja. Dan Karl Go juga turut berlakon menjadi orang yang suka berjudi dan banyak berhutang supaya bekas kekasihnya, Miss Oh tidak terpikat pada nya disebabkan Man Soo sudah menjadi ensem dan pemain golf terkemuka dunia.




Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
minah ni 3 kali kawin dalam citer ni...2 kali runaway bride tak jadi kawin...anyway saya suka yg pertama



Bagaimanakah kesudahan citer nya?

Adakah kehidupan Miss Oh tenang dan tenteram selepas meninggalkan Man Soo dan lari mengikut lelaki kaya itu?

Antara hati dan napsu, yang mana satu Miss Oh turuti semasa membuat keputusan? Kadang hati kita cakap lain, napsu kita cakap lain. Saya salu ikut kata instinct saya sebab instinct ni salah satu petunjuk Tuhan bagi kat kita.

Adakah dendam Man Soo terbalas?

Semua nya akan terjawab bila anda selesai menyaksikan drama lucu lagi berbaloi ini




Oh Ji Ho as Go Man Soo / Karl

Ya berbaloi nonton sebab hero ini haha Go Man Soo selepas kurus dan kendo




Uhm Jung Hwa as Oh Soo JungSebagai Miss Oh. Pekerjaan Pengurus kedai berlian. Saya suka lakonan dia dalam citer ni. Watak dia ala-ala bengong-bengong sket. Melucukan. Walaupun tergolong dalam aktress senior berusia 30an, watak dalam citer ni telah membuatkan dia tampak muda dari usia sebenar.

Sebagai ketua rumah yang mempunyai tanggungjawab besar. Hutang piutang, bil perbelanjaan rumah semua dia yang tanggung. Mempunyai seorang bapa yang tidak bekerja, ada seorang adik lelaki yang masih sekolah, mempunyai emak mengidap dimentia. Sebab tu dia nak cari jodoh orang kaya sebab dapat meringan kan beban dia.

Walaupun keje sebagai Pengurus kedai berlian, tetapi beliau pergi keje menggunakan pengangkutan awam untuk jimat wang. Di mana adegan ini sangat realistik dengan kehidupan keluarga dia. Dan bas awam kat Korea specifically di Seoul selang 5 min ada bas so kita tidak kena tunggu lama. Ramai ke ramai orang bas tetap jalan ikut jadual. Yang ni saya ber-experience sendiri sewaktu di Jung-gu dekat area Embassy Mesia di Seoul. Masa tu tengah tunggu opismate pi public phone. Saya tunggu kat stesen bas sebab tak larat mau jalan. B4 dat dah penat jalan kaki turun naik bukit carik kedai jual peta. Semput jalan kaki yew. Sambil tunggu tu ter-observe la perjalanan bas awam kat sana. Dan itu la kesimpulan nya. Dalam citer Korea kan banyak adegan naik bas awam kan sebab bas awam mudah, murah dan cepat di sana.

Kalau drama Melayu watak Pengurus kedai Habib Juwel ke, Wah Can ke, musti pakai BMW kan tak pon Merc kan. Watak cekgu tadika pon dapat dok umah teres 2 tingkat fully furnished ngn perabot Ikea ahakss

Dan adegan yang paling tak tahan tengok bab dia nak kurus. One of the scene,


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Episode 13


Little brother : What’s wrong Noona? What’s wrong?

 
Sister : I cried for over 10 hours, but I still weigh the same. I am this exausted so there should be at least one good thing.


Kalu dengan menangis lama bole turun berat, dah lama mek buat hahahaha

Dalam adegan ni Miss Oh dapat tahu yang Karl Go telah menipu dia. Miss Oh pon berasa sedih teramat sangat dan beliau pon menangis dan menangis selama 10 jam tanpa henti. Dalam pada sedih itu, Miss Oh sempat memikirkan tentang berat badannya. 



Kang Sung Jin as Jung Woo Tak

Mr. A yang diupah oleh Go Man Soo untuk memperdayakan Miss Oh.


Park Da An as Yook Dae Soon

Sebagai pekerja kedai berlian bersama Miss Oh. Dia ni sebagai pesaing Miss Oh berebutkan Karl Go Man Soo. Untuk mendapatkan Karl Go dia telah menggunakan tektik kotor sedikit. Bahye orang macam ni. Muka baik pijak semut tak mati. Belakang kita tajam menikam.


Siakap senohong gelama ikan pirana
Bercakap bohong tewas juga akhirnya



Pengurus peribadi Karl Go, yang best jugak.


2 sahabat baik Miss Oh. Persahabatan yang begitu sempoi dan baik dan patut dijadikan contoh teladan.


Adegan Infotainmen

Episode 10

 
Miss Oh really needs to go to the hospital bcos of food poisoning

Father : Taxi! Taxi! Taxi! Hurry, get in
Miss Oh : Wait! I won’t take this expensive of cab
Mother : You brat! Is this important right now?
Miss Oh : Ahjusshi, you can go.



Dalam episode ni Miss Oh tamau naik teksi kaler itam itu sebab mahal. Fyi, teksi hitam itu merupakan teksi VIP di Korea dan tambang nya berganda mahal. Mungkin servis dia first class. Ada pramugari serve makanan dalam tu atau time jem taksi tu boleh terbang gaknya kot hehehe.

Yang ni saya ada tanya orang Korea masa kat Itaewon, Seoul sebab saya nampak ada 2 jenis teksi berlainan warna. Teksi biasa pon harga tambang dah meletop-letop, inikan pulak teksi VIP. Nanti kalo u all ada pi sana try la naik yek teksi VIP ni.

Adegan tak larat tengok haha



Kot ye pon nak censor, censor la semua kan. Tak larat dorang ni suka men-censor-censor produk bukan buatan Korea dalam citer especially brand enpon, brand keta import kan. Brand baju import kadang kena sensor gak. Rasa nya rules kat sana memang macam tu. Ni dalam Episode 1

OST. Juga best.


So boleh la layan citer ni untuk menambahkan koleksi kdrama
anda.

No comments: