Friday, January 04, 2008

KDrama : 90 Days, Time to Love (2006)



Synopsis

A fate that surpasses taboo, a love that surpasses morality...


Hyun Ji-seok (
Kang Ji Hwan) is at the peak of his life at thirty-one year old he is fated to leave this earth in three short months. he is married to Park Jung-ran (Jung Hye Young), but it's not shes not his true love. The one and only thing this man wishes for is to find his one true love and spend the remaining 90 day's that he has left with her.

Hyun Ji-seok was fated to meet Mi-yeon (
Kim Ha Neul) but their hearts were destined to be broken in the end. Through an unexpected turn of events, Mi-yeon turns out to be his his first cousin. They are now desperately pleading for 90 days in which to love each other for the last time on earth.

Will their love be able to overcome the harsh realities of society?

 
Total episode : 16


Credit :
DramaWiki

Ok u all citer ni kan bole ditonton sekiranya anda minat dengan hero atau heroin nya. Jalan citer agak meleret dan tangkap leleh. Sebab saya mahu melihat Kang Ji Hwan dalam pelbagai watak yang berbeza, maka saya pon dengan semangat jitu menonton citer ni. Citer yang pada awalnya tiada dalam senarai nak nonton selepas baca sinopsis. Letih la citer leleh-leleh. Tapi selepas menonton Capital Scandal terangau overdose plak kat Kang Ji Hwan ;p

Citer mengenai seorang lelaki yang hanya mempunyai masa hidup selama 90 hari selepas disahkan oleh dokter beliau mengidap penyakit barah perut. Sakit barah lagi. Penyakit yang sinonim dengan drama korea untuk membuatkan penonton membazirkan ayor mata. Lepas ni kita buat senarai hero / heroin mana yang belum pernah lagi melakonkan watak pesakit barah dalam drama korea yach hahaha

Bila dapat tahu bahawa dia mempunyai masa yang singkat untuk hidup, maka dia mahu mengakhiri hayatnya selama 90 hari itu bersama orang yang paling dia cintai.

Photobucket

Alkisah bermula bila seorang pemuda sekolah bernama Ji Seok terjatuh cinta dengan rakan sekolah nya yang bernama Mi Yeon. Cinta mereka bertepuk kedua belah tangan dan mereka pon menjalani kehidupan yang gumbira. Pergi sekolah pon hepi-hepi naik basikal bersama.

Hingga la di suatu hari nenek Mi Yeon meninggal dunia. Ramai yang datang melawat mendiang nenek Mi Yeon. Dan salah sorang dari orang yang datang itu ialah bapak Ji Seok iaitu anak nenek yang telah lama terputus hubungan. Dan dari situ ketahui lah Mi Yeon bahawa dia dan Ji Seok merupakan sepupu. Bila sudah ada ikatan status sepupu, hubungan Ji Seok dan Mi Yeon menjadi renggang kerana jika mereka teruskan bercinta juga, hubungan cinta mereka tidak akan kemana-mana kerana di Korea adalah "illegal" katanya sepupu kawin dengan sepupu mengikut dalam citer ni. Mungkin sebab dah jatuh dalam kategori adik bradik kot (ni soklan nak tanya kat org Korea nanti hehe) Sebab nanti ada adegan depa nak pi kawin lari kat US sebab kat Korea depa tidak boleh berkawin.

Tambahan lagi bapak Ji Seok tidak merestui Ji Seok berkawan dengan Mi Yeon kerana bapak Ji Seok mempunyai dendam dengan bapak Mi Yeon. Tak dapek den nak nolong eh.

Dipendekkan citer mereka terpaksa juga berpisah sebab bapak Ji Seok ugut nak bunuh diri kalu Ji Seok tammo kawin dengan menantu pilihan dia. Sabar je si bapak ni pong main ugut-ugut. Ji Seok pon berkawin lah dengan orang lain yang direstui oleh keluarga nya sebagai menebus rasa bersalahnya sebab bapak dia mati eksiden bila Ji Seok kata nak lari dok US. Dan manakala Mi Yeon juga berkawin plak dengan orang lain setelah dikuciwakan oleh Ji Seok.


father & daughter dating...



6 tahun berlalu.

Ji Seok disahkan dokter mengidap barah dan mempunyai 90 hari saja untuk hidup. Impian terakhir nya sebelum dia mati ialah untuk hidup bersama chentar hati awal dan akhirnya iaitu Mi Yeon di akhir-akhir hayatnya. Bila dapat tahu dia ada barah, Ji Seok dengan berkobar pi la jejak kasih Mi Yeon sampai dapat. Rupanya dengan mendapat penyakit barah dapat menemukan kembali Ji Seok dan Mi Yeon yang telah sekian lama terpisah.

Jeng jeng jeng seterusnya...

Bagaimanakah reaksi dan perasaan suami Mi Yeon dan isteri Ji Seok bile mengetahui keadaan sebenarnya? Di sini la plot-plot hangat dan konflik bermula.

1) Ji Seok mempunyai seorang anak perempuan yang comel dan seorang isteri yang baik

2) Suami Mi Yeon juga sangat baik, penyayang dan bertanggungjawab.

3) Mi Yeon benci pada Ji Seok kerana meninggalkan nya tetapi perasaannya berubah cair bila dapat tahu Ji Seok akan mati tidak lama lagi hingga terpaksa membuat keputusan logika samada mahu meninggalkan suami nya atau tidak.

4) Suami Mi Yeon pula bila dapat tahu bahawa Mi Yeon mahu bersama Ji Seok, dia buat-buat tidak tahu sebab dia tammo kecewa dan takut Mi Yeon akan tinggalkan dia sebab dia sayang giler kat Mi Yeon.

5) Paling kesian ialah isteri Ji Seok sebab isterinya langsung tiada bertahta di hati Ji Seok langsung. Tak patut tak patut.



6) Keputusan paling sukar untuk dibuat oleh suami Mi Yeon ialah nak tak nak dia terpaksa izinkan isterinya berdating dengan Ji Seok sebab dia tidak mahu kehilangan Mi Yeon. Lagi pun Ji Seok dah nak mati. Hal ini diberitahu sendiri oleh suami Mi Yeon kepada Ji Seok di hospital

7) Bila Ji Seok pula dapat tahu bahawa suami Mi Yeon adalah seorang yang baik, dia plak rasa bersalah dan menjauhkan diri dari Mi Yeon. Tetapi di lubuk hati nya yang paling dia mahu bersama Mi Yeon.

8) Isteri Ji Seok juag tidak mahu kalah turut menggunakan taktik-taktik sendiri supaya Ji Seok tidak kembali kepada Mi Yeon. Antaranya menggunakan anak dan berpakat dengan suami Mi Yeon.

Hahahaha berapa banyak konflik daaa. Sat cukupkan sampai 10. Apa lagi ek?

9) Part paling tak suka dalam citer sakit-sakit barah ni bila dapat tahu sakit, mesti nak rahsia rahsia kan. Suka macam tu kan. Dengan mak sendiri pon rahsia. Kalau beritahu kan senang sikit orang nak jaga, kawal pemakanan, boleh orang tolong cari tempat-tempat berubat kat mana etc etc.

10) Mana yang harus didahulukan, menunaikan hasrat terakhir seorang yang akan mati atau mengorbankan kebahagiaan sendiri buat sementara tetapi boleh kah kita dengan senang hati melihat mereka bersama dari jauh?

Ya masalah nya cuma satu je yak itu tak boleh kawin sepupu. Kalau tidak semua setel. Tak de pening-pening kepala. Hehehe.

Mari kita saksikan para pelakon nya :



Kang Ji Hwan as Hyun Ji-seok

Macam biasala outstanding, kacak, gaya, mutu dan keunggulan haha. Watak dalam citer ni sebagai professor di universiti, pesakit barah yang berjaya dan seorang bapa.


Kim Ha Neul as Go Mi-yeon

Kata-kata menghiris qolbu somi "If that person didn’t exist, then I probably wouldn’t love you in the first place. Can you understand me?"


Yoon Hee Suk as Kim Tae-hun

Suami Mi Yeon

Jung Hye Young as Park Jung-ran

Isteri Ji Seok

Sorang lagi pelakon pembantu peberet...


Ahjumma ni seperti biasa outstanding...



Ni dia tengah histeria kat spital bila dapat tahu anak lelaki dia akan mati tak lama lagi...

Ji Seok 's gallery

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

OST. Boleh tahan. Turut memuatkan lagu Smokes Get In Your Eyes.

My rating (out of 10)
10 for Kang Ji Hwan :P
6.5 for story line

No comments: