Thursday, November 29, 2007

JDrama : Karei-naru Ichizoku (2007)



Synopsis

Originally a novel by
Yamazaki Toyoko, and later a 1974 movie. The book depicts the conflicts within the Manpyo family, which is famous in Kansai's financial circles, amidst the tumultuous reorganisation of the financial industry of the late 1960s. Unlike the book, the eldest son, Teppei, and not the father, Daisuke, will be the central character of the drama.

This drama is set in the late 1960s decade of Japan. The main rivalry depicted in the story is between Manpyo Daisuke (Kitaoji Kinya), a powerful banker, and his eldest son, Manpyo Teppei (Kimura Takuya), the executive managing director of a steel firm. For some reasons, Daisuke seem to dislike his own son and as Teppei seems to find out the reason for Daisuke's hatred, his whole life is turned upside down with fatal consequences.
 
Total episode : 10

Credit :
DramaWiki



rumah dia sangat cantik pemandangan

Citer ni ada pelbagai tajuk romanji. "The Grand Tribe", "A Spendid Family", "A Family" dan juga "A Wealthy Family". Kalau u all nak carik kat kedai tajuk versi pasaran Malaysia is "A Wealthy Family" yach. Cover depan muka Takuya Kimura. Mesti jumpa carik punya lah.

Ok citer ni merupakan debut buat saya terhadap drama lakonan Kimura Takuya / Takuya Kimura. Sedap pangge Takuya Kimura la (TK) Agak ketinggalan komuter kan. Sebelum-sebelum ni belum terbukak hati saya mahu menonton drama-drama TK walaupun ada beberapa kawan telah mempromosi kemachoan dan keenseman TK pada saya hehe dan meminjamkan beberapa cd drama lakonan TK. Nanti-nanti la saya tengok, saya kata. Tapi saya tahu TK merupakan aktor hebat Jepun. Terbukak nya hati saya mahu menonton citer ini kerana TK telah memenangi 2 anugerah Pelakon Lelaki Terbaik di Jepun dan juga di Korea di
Seoul Drama Awards yang berlangsung bulan Ogos aritu.
Betapa wataknya dalam citer ni amat menonjol-nonjol sekali hingga tertonjol pada saya untuk menonton. Habis dia pukul bersih calon-calon lain dari Korea, US dan China.

Sapa yang belom tengok citer ni dan mahu menontonnya disarankan jangan membaca spoiler di mana-mana untuk mengetahui ending dia tau sebab nanti u all tak meraung macam saya semasa menyaksikan ending citer ni hahaha. Ending dia saya percaya bakal menyentuh hati, peparu, pankreas anda semua.

Antara jdrama yang best dan hebat bagi saya. Tapi citer nya agak komplikated sket dan tema nya agak berat. Juga di awal-awal episode menonton agak memeningkan pala sebab banyak watak nak kena ingat dalam sekelip mata. Drama Jepun kan pendek-pendek so dalam satu episode akan mengandungi banyak pengenalan watak-watak yang very de kelam kabot jika anda mempunyai daya pikap slow macam saya. Sebab kita macam...eh dia ni sapa ek tadi...dia plak sapa ek...so kena lah patah balik episode awal untuk confirmation watak tersebut. Tetapi biarpun citer nya komplikated namun demi Abang Takuya Kimura iteww u all sahut saja apa jua ke-komplikated-an nya yach hehehe


Son : From the very start you have intended to sell my company, haven't you? That's why you didn't lend us the additional fund, with the intention of crashing my company?
Father : Don't make such a silly speculation. Why would a father want to crash the company of his own son?
Son : Yes, if father ................. (fill in the blank) supriseeeee huhu




Citer diadaptasi dari sebuah novel Jepun. Citer berlatar belakangkan tahun 1970-an. Novel ini juga pernah difilem pada tahun 1974 kalu tak silap.

Antara inti-inti yang kedapatan di dalam citer ialah :


1. Bukan kisah cinta romeo and juliet. Kisah mengenai konflik seorang bapa dan anak lelaki sulungnya. Bapa itu tidak menyukai anak lelaki nya dan tidak boleh melihat muka anak lelaki nya. Bila melihat akan wajah anak lelaki nya itu, semacam ada satu obor menyala dari dalam badan dia menyebabkan dia benci teramat lantas dendam mengusai diri bapa itu. Yang lebih menyedihkan zahirnya bapa itu berkelakuan seperti tiada dendam, namun secara batin nya, cewah batin, secara dalamannya bapa itu mahu memusnahkan karier anak lelaki nya itu perlahan demi perlahan ala musuh dalam selimut la ni. Takut u all. Imajin apa perasaan kita jika bapak kita tak suka kat kita dan menganggap kita musuh. Persoalan nya kenapakah bapa itu berkelakuan zalim terhadap anak nya sendiri? Itu u all kena nonton celita ini sampai abis.


2. Yang kedua, mengenai 'bank merger' atau menggabungan bank. Accounting people suka la ni. M&A huhuhu. Penggabungan antara bank dan bank biasa kita dengar. Penggabungan melibatkan bank besar menelan bank kecil juga mungkin biasa kita dengar. Tapi dalam citer ni anda dapat melihat bagaimana bank kecil menelan bank besar untuk bergabung yang mana bank kecil ini cuba berlagak hero cuba menewaskan bank besau ini. Bank kecil di sini merujuk kepada bank yang berada di ranking bawah, manakala bank besau merujuk pada bank yang berada di ranking atas. Menteri Kewangan Jepun pada masa itu sendiri tokojut, apoo ekau bank kocik nok makan bank besau? Camno eh caranya? So bole la lihat bagai mana si bank yang kecil ini bernapsu serakah dan rakus membuat apa saja demi mencapai objektifnya iaitu mahu menguasai yang besar sekaligus memiliki kuasa mutlak selepas bank baru ditubuhkan iaitu selepas bank merger.


3. Lanjutan dari point 1 & 2 di atas, kisah seorang bapa yang tergamak mem-bankrupt-kan kilang anak nya demi mahu merealisikan impian bapa itu untuk menggabungkan bank nya. Selain dari itu akibat angkara kerakusan bapa itu mahu mempertahankan bank nya, beberapa individu kesayangan anak lelaki nya itu mati.





4. Lanjutan dari poin 1, 2 & 3 di atas, lebih kurang sama je isi dia sebenarnya hahaha. Tapi yang ni dari anak punya point of view. Kisah seterusnya ialah kisah anak yang dipilih kasih, tidak mendapat kasih sayang bapa nya sebab bapa nya ada menyimpan dendam dan rasa tidak puas hati terhadap anak lelaki sulung nya itu. Anak itu telah berusaha untuk memberi imej yang baik pada bapa nya supaya bapa dia memberi sedikit kasih sayang dan senyuman pada nya. Dia belajar pandai, dia seorang berdikari, dia berpotensi besar untuk menjalani perniagaan, mempunyai rupa paras yang ensem lagik tetapi bapa nya langsung tidak mengendahkan nya.

4.1. Bab ni yang membuatkan saya tersentimental lebih sket. Sebab hal ini mirip terjadi pada seorang rakan baik saya yang mana dia dipilih kasih oleh emaknya. Penah sekali bila dia merasa sedih dan kecik hati dengan sikap pilih kasih emak nya dia sms saya 'ko bila ada anak nanti jangan pilih kasih...perit wooo'. Jadi saya dapat merasakan kesedihan dan kekuciwaan hero menjadi anak yang tidak dapat perhatian bapanya. Dan hero melakonkan watak tersebut dengan superb sekali.

4.2. So kepada ibu bapa sekalian jangan la pilih kasih dalam menyayangi anak-anak ye. Kesan nya akan membawa sehingga anak itu dewasa. Anak itu akan sedih la senang citer. Buat ini tak kena, buat itu tak kena. Apa la dosa anak itu jika berpandukan pada kes hero dalam citer ni dan rakan saya tu. Kalau bapak tak suka anak dia mungkin bole diterima sebab bukan bapak yang susah payah melahirkan. Ini emak plak tak suka anak, i ols very de tak faham.

5. Pada akhir nya, anak itu beralah sebab "masalah" yang timbul di antara dia dan bapa nya jalan penamatnya salah seorang harus melakukan pengorbanan. Jika tidak, seluruh ahli keluarga akan terkena tempias perbalahan bapa dan anak lelaki sulung nya itu sehingga kiamat. Adegan paling dan teramat sedih. Huwaaa. Owh tidakkkkk. Teppei-San, aisheteru :P Apakah yang terjadi pada Teppei-San itu? Apakah pengorbanan yang telah dilakukan nya? Jangan ketinggalan menyaksikan drama keluarga menyayat hati ini.

Secara ringkas, citer ni bertumpu pada sebuah keluarga ahli perniagaan lagi elit dan kaya bernama Manpyo. Dari luar kelihatan elit dan berjaya tetapi di dalam nya serabut, umpama neraka jahanam, kacau bilau, tiada ketenangan dan tiada kebahagiaan. Anak-anak keluarga Manpyo ini semua nya berkahwin dengan jodoh yang ditentukan oleh bapak nya. Jodoh ini bukan orang kebanyakan tetapi terdiri dari golongan ada-ada, yang dapat memberi manfaat terhadap perniagaan bapak itu kelak seperti anak menteri ini, anak menteri itu, anak sedara perdana menteri, anak menakan duta dan sebagainya. Tiada siapa yang berkahwin dengan pilihan masing-masing. Ada udang galah disebalik perkahwinan. Sebagai anak yang hormat dan gerun pada bapa mereka, anak-anak ini menuruti saja kemahuan bapa mereka. Kang bantah dapat cop mohor anak derhaka plak kat dahi kan.

Mari la kita tengok siapa kah para pelakonnya :



Kimura Takuya as Manpyo Teppei

Sebagai Teppei-San. Anak sulung dalam keluarga Manpyo. Pekerjaan sebagai Pengarah Urusan kilang besi kepunyaan atok dia. Dia mahu meneruskan dan mengembangkan perniagaan atuk dia tetapi ditimpa dengan bermacam halangan seperti bekalan bahan mentah tidak cukup dan tidak mendapat sokongan dari pengeluar bahan mentah yang diperlukan, kemdian apply loan dari bank bapak dia, bapak dia kasik separuh saja, kemdian kilang dia terbakar, kemdian bapak mentua dia mati dan seterusnya. Namun segala halangan itu tidak mematahkan sedikit pon semangat dia untuk memajukan kilang besi itu. Memajukan kilang itu seorang diri tanpa bantuan seorang pon dari ahli keluarga beliau. Untuk pengetahuan u all, semua musibah tu datang dari bapak dia sendiri. Memang jahat tau bapak dia ni.

Dipendekkan citer, Abang Teppei kita ni dalam citer ni sebagai mangsa keadaan. Mangsa yang tidak bersalah di atas kejadian silam datuk dia, bapak dia dan juga mak dia. Tu yang kesian tu. Oh very de heart breaking yew hik hik.

So sediakan tisu banyak-banyak jika anda mahu menonton citer ni yach

TK ni ada iras Won Bin sket kan and yang pasti suara dia sedap sket la dari Tamaki Hiroshi hahaha



Kitaoji Kinya as Manpyo Daisuke

Ye inilah dia bapa yang kijam itu. Hati dan muka kering. Seorang pemilik bank. Bank dia di ranking 10. Bila slow talk dengan Menteri Kewangan mengenai penggabungan bank, Menteri tersebut menyuruh En. Daisuke ni cuba naikkan kedudukan bank dia kepada 1 angka saja. Maknanya nomo 9 ke bawah la. Makanya berusaha gigih la En. Daisuke ini menaik tarafkan kedudukan bank dia dengan apa cara sekali pon.

Antara salah satu sebab mengapa En. Daisuke ini tidak menyukai anak lelaki sulung nya iaitu Teppei-San adalah kerana Teppei-San ni banyak mengikut sikap datuknya dalam serba serbi dari mengikut acuan bapa nya. Dari gaya bercakap, gaya membawa diri, gaya menguruskan perusahaan banyak menurun dari atok dia. Bukan mengikut seperti kata pepatah "like father like son" atau "bapa borek anak rintik". Bila En. Daisuke ni pi majelis dinner, function-function orang bank, orang banyak komen "eh anak awak yang sulung tu serupa macam datuk dia kan...bla bla bla...keje kilang besi...bla bla bla dot com dot my" So bila bapak dia banyak terima komen sebegitu, dia punya blood pon go upstairs. Semakin benci la dia dengan Teppei-San. Lembu punya susu, sapi yang dapat nama. Tetapi Teppei-San tidak tahu mengapa bapa dia benci sangat kat dia. Sehingga la ending citer ni u all akan dapat jawapan nya. Tapi saya faham sebab apa bapa itu bekelakuan begitu pada Teppei. Sebab ego. Yang ni susah sket la nak ignore pada lelaki yang menghadapi masalah begini. Bukan masalah tak ikut acuan bapak tapi 'masalah' satu lagi.

Selain itu bapak ini mempunyai sorang pompuan simpanan yang juga menetap bersama keluarga Manpyo. Ahli keluarga lain tidak dapat berkata apa kerana bapak itu adalah ketua keluarga yang bengis.



Hasegawa Kyoko as Manpyo Sanae

Ini isteri kepada Teppei-San. Anak kepada Menteri MITI (Ministry of International Trade & Industry) Teppei juga berkahwin melalui perkahwinan yang diaturkan oleh bapak dia dan terpaksa meninggalkan aweks dia. Depa ada sorang anak lelaki yang comel bernama Taro
(Teppei masa kecik minat tgk citer Ultramen kot ekekeke)
 


Harada Mieko as Manpyo Yasuko

Emak Teppei. Dia hanya melihat saja suami dia bermesra dengan pompuan simpanan di dalam rumah. Ada misteri rumah tua tersimpan di sebalik kerelaan nya membiarkan suami nya bermain kayu tiga.



Suzuki Kyoka as Takasu Aiko

Sebagai perempuan simpanan Daisuke. Lagak nya seumpana dia adalah first lady di dalam keluarga Manpyo. Teppei amat bengang dan marah pada dia ni hingga menghalau dia dari umah banglo keluarga Manpyo.

Kemdian dia menjawap,
"Mari kita bertaruh, antara kau dan aku, mana yang bapak kau paling sayang? Kalu dia sayang kau, aku keluar dari umah ini"
 
Sebab dia tau bapak Teppei tak sayang kat Teppei.



Yamamoto Koji as Manpyo Ginpei

Adik kepada Teppei merangkap anak lelaki kesayangan En. Daisuke dan orang harapan En. Daisuke untuk meneruskan empayar perbankan dia sebab Teppei tidak berminat menguruskan bank.



Aibu Saki as Manpyo Tsugiko

Adek pompuan Teppei yang terselamat dari perkahwinan terancang tanpa rela. Ada lagi 3 orang ahli keluarga. Banyak sangat nak citer. U all tengok sendiri nanti.

Antara favourite scenes huhu...







anak dia cuter gilerrr...

Akhir kalam, sangat sangat di-recommend citer ni ditonton untuk tontonan seisi keluarga.

Arigato gozaimas!

No comments: