Monday, February 12, 2007

Filem : Hantu Jeruk Purut (2006)




Synopsis

Jeruk Purut is a Cemetery which is believed to be haunted. A horror novelist, Anna who wrote a story about ghost in Jeruk Purut cemetery found death at her house. Anna’s best friend, Airin is trying to solve the mystery of Airin death through the novels that Anna wrote. Besides solving the mystery, Airin also has an ambition to write a horror novel based on the Anna’s incident. Her investigation brings her to Jeruk Purut cemetery and Airin become obsessed by the ghost story. Right after Airin’s visit to the cemetery, mysterious accidents start to happen to Anna and her friends. It seems that the Jeruk Purut ghost wants Airin to stop the investigation.

Credit synopsis :
www.tgv.com.my

Starring : Angie Virgin, Sheila Marcia and Samuel C Heckenbucker

Director : Koya Pagayo

Ya kawan-kawan citer antu lagi. Kali ni citer elemen seram dan hantu dia sangat menjadik hingga berjaya menakotkan rakan saya penggemar citer hantu yg tidak penakut menjadi takut. Citer hantu kali ni berjaya membuat dia dan saya tidur dengan memasang lampu dengan erti kata lain tidur dalam keadaan terang untuk beberapa hari sehingga ke hari ini walaupun telah menonton citer ni 4 hari yang lepas.

Saya berpuas hati dengan keseluruhan jalan citer yang ditonjolkan walaupun hantu dia meneruskan tradisi citer-citer seram sedunia iaitu hantu jalan merangkak, berambut panjang, hantu mencakar lantai tapi dalam citer ni tiada bilik larangan atau bilik rahsia yang menyimpan 1001 kisah hantu yek hehehe. Dan dalam citer ni terdapat hantu lelaki. Ya u all hantu lelaki.

Kedapatan satu adegan yang mengundang tawa dan mambantutkan feel kasihan iaitu terdapatnya 'bulu mata lentik' samada pelesu atau pon tidak untuk adegan sedih hahahaha terus tingat kat Eja. Mungkin adegan ini kelihatan kecil dan remeh pada anda dan tidak mengganggu keseluruhan jalan citer tapi saya saja nak membesarkan isu ini huhuhu.

Ya tuan-tuan dan puan-puan yang makan di pinggan dan minum di cawan, perasaan sewaktu melentikkan bulu mata atau memakai bulu mata pelesu tidak sinkronise dan kontra sekali dengan perasaan melakonkan watak sedih. Tanya lah mana pompuan atau pon ahkak-ahkak nyah, apa perasaan sewaktu melentikkan bulu mata menggunakan alat pelentik bulu mata. Perasaan nya ialah gembira ceria dan teruja mau kelihatan lawa. Untuk certain-certain occasion orang pompuan mau kelihatan anggun vogue dan bergaya dengan bulu mata lentiknya iteww sebagai menepati tema function yang dihadiri. Maka nya bila memainkan watak sedih dengan bulu mata lentik terlampau, sungguh tidak seswai u all. Orang akan terpikir, kau sedih laki kau ceraikan kan kau dan kawin dengan pompuan lain tapi sempat plak ko lentikkan bulu mata kau kan. Contoh dalam citer ni. Lain la kalau bulu mata anda memang sejak lahir lentik huhuhu


Berbalik pada citer Hantu Jeruk Purut ini, citer hantu ini tiada kaitan langsung dengan sejenis makanan peberet wanita hamil iaitu jeruk yach hehe. Jeruk Perut merujuk kepada tanah perkuburan bernama TPU Jeruk Perut. Seperti mana lazim nya perkuburan pasti di kaitkan dengan hantu. Begitu juga yang terjadi dengan TPU Jeruk Purut (TPU tanah perkuburan umum kot)

Tagline citer ni 'Jangan bermain-main sama mereka yang sudah mati'

Ya saya setuju benau dengan tagline iteww. Tambahan tagline 'tak de pasal jangan carik pasal' atau pun 'tak de penyakit jangan carik penyakit' tak pun 'jangan biarkan hidup anda di selubungi misteri'

Citer mengisahkan Ana seorang penulis novel dijumpai mati di rumah dia dengan keadaan mengerikan. Ana sebelum nya menulis novel cinta tapi kali ini beliau ingin menulis sesuatu yang lain plak iaitu kisah hantu kepala buntang (hantu tanpa kepala) di kawasan jeruk purut berikutan terdapat kes kematian 3 remaja di perkuburan itu dengan keadaan yang tragis. Dengan bantuan seorang teman Ana berjaya mengumpul bahan dan cerita untuk di muatkan dalam novel hantu beliau. Kemdian dengan berseorang diri di suatu tengah malam Ana merayau-rayau di tanah perkuburan itu untuk mengobservasi dan merakam suasana di situ juga bagi mendapatkan feel untuk menulis novel terbaru nya. Hai berani nya pergi kawasan perkuburan sorang diri waktu malam.

Selepas pulang dari tanah perkuburan itu Ana di hantui beberapa kejadian seram di umah nya. Dengan lain perkataan hantu di jeruk purut ikut Ana balik umah dan kacau Ana hingga mati. Hantu tersebut juga memberi amaran hentikan cerita anda dan jangan ceritakan hal pembohongan dengan menaip di laptop Ana. Hantu pon pandai guna laptop hehe.

Sebelum menghembuskan nafas terkahir Ana sempat mewasiatkan sorang peminat novelnya untuk meneruskan novel hantu Ana. Peminat tersebut yang masih bersekolah juga di ganggu oleh hantu tersebut sebab peminat itu juga berminat untuk menghabiskan kisah novel seram itu.

Hantu tersebut telah bersumpah 'kalu lho orang nngak mauk hentikan cerita pembohongan ini, gue akan menghantui dalam mimpi lho'

Ini paling menakutkan sebab banyak kali adegan hantu tapi semua nya mimpi sebab hantu itu kata nak kacau dalam mimpi. Lepas kacau di alam mimpi, hantu tersebut kacau di alam nyata plak.

Alkisah sebenarnya hantu jeruk tersebut mengamuk sebab kisah yang di hidangkan selama ini mengenai kes rogol dan pembunuhan di jeruk purut adalah palsu dan tidak tepat. Apakah kisah nya? Jeng jeng jeng...anda saksikan la sendiri. Dan kalau anda mau tengok Elly Suriati zaman sekolah menengah boleh juga menonton pilem ni sebab ada sorang pelakon mirip Elly Suriati huhuhu


Akhir sekali terlanjur tajuk citer ni 'jeruk' maka saya serta kan resepi membuat jeruk mangga sendiri di umah. Mudah saja cara nya. Semua golongan boleh makan tanpa risau dan ragu-ragu akan bahan atau perasa tiruan nya. Sebab kalu beli jeruk luar kan ada asid lah, perasa tiruan lah kan. Tak elok untuk kesihatan kalau makan banyak. Resepi dari seorang teman dan saya telah mencubanya

Cara-cara membuat jeruk mangga seperti berikut :

1. Kalau kat umah anda ada pokok mangga sedang molek la tu. Jadi anda boleh petik mangga muda seberapa banyak yang mahu. Jika tidak sila la ke pasar terdekat untuk membeli sekilo mangga muda

2. Kupas kulit mangga dan kemdian potong mangga tersebut ikut saiz yang anda mahu.

3. Kendian basuh mangga tersebut hingga bersih.

4. Kendian rendam mangga tersebut dalam air garam semalaman. Ikut suka la nak taruk berapa banyak garam

5. Kendian lepas dah rendam dalam air garam semalaman, toskan mangga tersebut. Tak payah basuh ngn air tau. Dan terus rendam dalam air gula plak. Kuantiti gula pon ikut suka.

6. Kemdian masukkan jeruk mangga tadi dalam taperware dan simpan dalam peti es.

7. Eh sebelum masuk ke dalam peti es kena baca jampi dulu supaya jeruk mangga anda tahan lama dan sedap

8. Jampi nya seperti berikut 'jeruk jeruk aku menjeruk, tersalah jeruk nanti aku jadi beruk'

9. Selamat mencuba


10. :D

No comments: