Monday, January 22, 2007

Filem : Fly Daddy Fly (2006)



Synopsis

An ordinary businessman in his forties, JANG Ga-pil returns home one day to find his daughter sexually molested by some schoolboys, including school boxing star KANG Tae-wook. Realizing that he has no background and money to fight back, he plans to stab KANG on the way to school. This fails miserably, but another student named GO Seung-suk agrees to teach Ga-pil to fight – in only 45 days.


 
Starring : Lee Jun Ki, Lee Moon Sik



Filem ini dibuat untuk kipas susah mati (die hard fan) Lee Jun Ki, hero korea yang paling ayu antara hero-hero yang ada hehehe. Filem diadaptasi dari sebuah novel Jepun

Agak mengecewakan juga melihat watak nya dalam pilem ni wataknya dalam citer ni tak berapa menonjol. Yang lebih menonjol ialah watak Incik Lee Moon Sik iteww. Haiyah mencik la.

Jalan citer mengisahkan seorang bapa yang ingin menuntut bela di atas kecederaan anak perempuan kesayangan nya. Anak perempuan nya telah diperkosa oleh seorang pelajar lelaki dari sekolah yang sama yang merupakan anak orang ada-ada yang juga merupakan ahli tinju terkenal di sekolah.




Bapak itu dari golongan kebanyakan telah memohon agar keluarga ahli pelajar lelaki memohon maaf secara terbuka tetapi tidak diendahkan oleh keluarga pelajar lelaki itu. Kerana merasakan maruah keluarga nya tercalar, bapak itu menggunakan cara nya tersendiri mau membalas dendam. Bapak itu kemudiannya pergi ke sekolah dengan sebilah pisau dengan hasrat mau mencederakan pelajar lelaki itu tetapi gagal kerana ilmu dan semangat bapak itu belom cukup tinggi untuk menandingi pelajar lelaki itu.

Kemdian bapak tersebut bertemu la dengan seorang pelajar lelaki lain yang ingin membantu bapak tersebut membalas dendam dengan syarat bapak tersebut harus mengikuti segala arahannya tanpa banyak soal. Pelajar lelaki tersebut (Lee Jun Ki) mengajar bapak tersebut cara-cara bertinju dengan betol. Maka berguru la bapak tersebut dengan pelajar lelaki itu selama 45 hari. Dari mempunyai badan yang lembek dan penakot, bapak tersebut berubah menjadi gagah, confident langsung mempunyai urat dawai tulang besi

Ada lah babak mencuit hati limpa dan peparu bila mana bapak tersebut mau uji ke-fit-an nya makanya dia berlawan lumba lari dengan bas awam. Part ni lawaks. Drebar bas pun bersikap sukati dia punya tak mo kalah, orang tahan bas pon dia tak benti. Hahaha

Gitu la citer nya. Citer ni sebenarnya ingin menonjolkan peranan dan tanggungjawab seorang ayah dalam mempertahankan maruah dan institusi keluarga nya. Lee Jun Ki hanya dipergunakan sebagai pelaris untuk pilem ini sahaja kot ;)

No comments: