Friday, August 25, 2006

Filem : Welcome to Dongmokgol (2005)



Synopsis 1

Discover the magic of Dongmakgol! Filmmaker Park Kwang Hyeon makes a stunning directorial debut with Welcome To Dongmakgol, a touching tale of war and peace! During the Korean War, a platoon of North Korean soldiers are attacked with only Commander Lee (Jung Jae Young), Private Jang (Im Ha Ryong) and kid soldier Taek Ki (Ryoo Deok Hwan) surviving the carnage. After meeting a beautiful young girl named Yeo Il (Kang Hye Jung), the soldiers follow her back to her village, an Eden-like place known as Dongmakgol.

Starring :
Jeong Jae Yeong, Kang Hye Jeong , Sin Ha Gyoon


Synopsis 2 (spt diblakang kulit vcd)

Peperangan Korea tercetus pada tahun 1950an. Sebuah kampong bernama Dongmokgol ynag terletak di atas gunung berhampiran bahagian timur. Penduduknya hidup dengan aman dan damai dan mengusahakan tanaman sendiri.

Pada suatu hari pesawat seorang tentera udara Amerika, Smith , telah terhempas di sana. Sementara itu, 2 orang pasukan tentera Korea Selatan dan 3 orang tentera Komunis telah sesat jalan dan terserempak sesame di Dongmokgol. Keadaan menjadi tegang bila kedua pasukan tentera tersebut bertemu tetapi penduduk kampong langsung tidak memahami. Penduduk kampong tidak tahu akan kejadian perang, hanya bimbang akan kebuluran. Demi membantu penduduk kampong. Askar² semuanya mengetepikan segala dendam dan menolonh penduduk kampong mengusahakan tanaman. Lama kelamaan terjalin persahabatan antara mereka. Malangnya kegembiraan itu amat singkat kerana peperangan di luar semakin mendesak ke kampong Dongmokgol


Citer ni best u ols. Kisah perang, persahabatan, permusuhan menjadi satu. Seperti yang tertulis di synopsis, cam tu le jalan citer dia hehe. Sinematografi dia cantik.

'Dongmokgol' bermaksud 'bebas dari kerisauan'. Semua penduduk kampong tersebut tiada masalah dan tiada isu yang hendak dipikir. Semua hidup aman dan damai. Yang depa khuatir kalu tak cukup makan. Hatta senapang diacukan kat kepala orang kampong pun depa tak rasa pape sebab depa tak tau fungsi senapang apa kot. Macam tu la keaadan nya.

Disebabkan ada sorang tentera US lahanat yang tersesat kat kampong tu maka usaha mencari Capt Smith dilancarkan oleh pihak tentera US yang lain dan mahu menyerang Kampung Dongmokgol sebab depa dapat signal Capt Smith telah tersesat kat situ.

Dan 2 orang askar Korea Selatan dan 3 orang komunis berdiskus gi mana mauk menyelamatkan Kampung Dongmakgol dan penduduk kampong yang tidak berdosa itu. Dan mereka telah membuat satu rencana untuk mengalihkan serangan ke tempat lain. Kampung tersebut berjaya diselamatkan tetapi apakah kesudahan kehidupan 5 askar tersebut? Saksikan selanjutnya.

No comments: