Thursday, December 23, 2004

Filem : Taegukgi (2004)



Lepas menonton citer ni saya menemuramah rakan opis yg pernah berkhidmat dalam Tentera Darat Malaysia tentang perang saudara di Korea kerana rasa ingin tahu dengan lebih lanjut. Bekas askar musti tau kisah-kisah perang ni. Beliau juga pernah ke Korea Selatan dan menyuruh saya pergi ke sana skali kalau ada kesempatan utk menyaksikan tempat2 peninggalan perang yg ada di sana * picit-picit dahi * Ntah bila bole ke sana yach?

Negara Korea Selatan sememangnya 'dekat' dengan saya. Syarikat saya berurusan dengan pihak Korea Selatan dalam urusan pembelian alat ganti kereta kebal buatan Korea Selatan. 20 tahun dulu seorg ahli keluarga saya pernah 'membawa diri' dan menetap di Korea Selatan selama 7 tahun semata-mata mahu kembali menjadi seorg 'manusia' yg normal dan nyaris2 nak dapat mak cik berbangsa Korea hehe. Dan sekarang saya gemar menonton citer2 Korea utk blaja bahse Korea supaya senang sket nak komunikasi mereka di sana. Kekununnye la. Susah sket bahse dia tak mcm Mandarin atau Urdu. Aaa...ada satu lagi sebab kalo kat Mesia susah nak dapat keje saya bole cuba minta keje di Korea Selatan ;)




Di sini saya sertakan ringkasan mengenai Perang Saudara di Korea (setelah diedit beberapa kali mengikut pemahaman saya) utk dikongsi bersama.

Dulu Korea dikenali sebagai Semenanjung Korea. Kemudian dijajah oleh Jepun pada tahun 1910-1945. Selepas Jepun menyerah kalah sebab Hiroshima dan Nagasaki dibom, perebutan daerah berlaku oleh Perikatan (Perancis, British, US yg mana cip dia US) dan China (komunis). Terbahaginya 2 bahagian Korea Utara dan Selatan disebabkan Perang Saudara yng tercetus pada tahun 1950 yg mana memasing nak tunjuk hero. Korea Utara dibantu oleh pihak komunis China manakala Korea Selatan dibantu oleh pihak Amerika. Perang, perang, perang hingga tahun 1953, maka gencatan senjata terjadi yg mana tak de sapa yang menang atau kalah. Gencatan senjata berlaku hingga lah sekarang. Punca perang sebab si Korea Utara ni sangat la tamak dan haloba mau kongker semua kawasan. Satu kawasan Zon Bebas telah di wujudkan oleh PBB di sempadan Korea Utara dan Selatan. Sapa sesuka masuk situ kena tembak * peng peng peng* (kalu bunyik peng sekali tu tandanya ada pipi org yg 'diblusherkan'...kena tampo laaa)

 
Hatta, si Korea Utara ni tetap tak pueh ati. Ligat pikior cemana nak serang gak Korea Selatan. *keluar tanduk* Maka mereka pun membuat terowong bawah tanah (actually bukan tanah tapi batu yg keras lagi besar sebab situ kawasan gunung) utk ceroboh ke Korea Selatan. Terowong yg cadangnya panjang 70-80km, mao sampai hingga ke Seoul. Bayangkan betapa gagahnya mereka. (Musti sekali makan nasi 5 pinggan ni huhu) Tetengah bikin terowong adalah dlm 10km daripada sempadan utara-selatan, para petani kat Korea Selatan sudah komplen. Mereka ada dengar bunyi bising dari bawah tanah. Ingat ada gempa bumi. Peksa punya peksa berjumpa la dengan terowong tersebut yg mana amat la dalamnya. (Banyak sebenarnya terowong-terowong bawah tanah yg di buat oleh Korea Utara). Sekatan ekonomi dikenakan pada Korea Utara tapi sekarang dah kurang sikit la sekatan itu. Kalau kita pi ke Korea Selatan sekarang leh lawat dalam terowong tu, posing-posing kejap amek gamba kenangan letak kat potopajes :D Sampai ke hari ni pihak Korea Selatan sentiasa berjaga-jaga 24 jam.


Taegukgi adalah nama bendera kebangsaan Korea Selatan. Taegukgi direka bentuk pada tahun 1876, tapi penggunaanya telah di haramkan sesama pemerintahan koloni Jepun di Korea (1910-1945). Rupa bentuk bendera Korea Selatan telah dimuktamadkan kegunaannya dalam tahun 1948 bila mana Kerajaan Korea yang pertama ditubuhkan.

Filem ini berlatar belakang tahun 1950 di Korea. Kalau tengok pada tagline kat kulit VCD tulis 'Kisah persaudaraan yg menyayat hati'. Pelakon utamanya ialah Jang Dong Gun sebagai Jin Tae. Dia ni hero citer All About Eve, alarr pengurus yg ensem tu laa. Lagi sorang pelakon Won Bin sebagai Jin Seok. Dia ni lak second hero citer Autumn In My Heart. Adakah anda ingat? Ok pasti sudah bule bayangkan. Mari kita susuri bagaimana crita nya berkisah. Kisah bermula bila Jin Seok flash back jaman masa dia memuda dulu.

Alkisah maka tersebut la kisah, Jin Tae dan Jin Seok ni adalah adik beradik dan tinggal bersama maknya yg bisu. Mak dia bisu pas bapak depa ni mati. Meraung banyak sangat kot. Kehidupan mereka sekeluarga pun tak berapa senang. Demi untuk melihat adek nya belajar tinggi Jin Tae berhenti sekolah dan bekerja sebagai pengilap kasut. Mak depa niaga bukak warung jual mee. Suatu hari tetiba suasana ditempat depa tinggal kecoh dan hinggar bingar. Perang nak tercetus ropanya di antara Korea Utara dan Selatan. Korea Utara dengan bantuan China (komunis) menyerang Korea Selatan. Pihak askar Korea Selatan menyuruh warga lelaki yg berumo 18-30 tampil kehadapan untuk menyertai askar, bagi sesama membantu mempertahankan negara.

(Info : Di Korea Selatan lelaki yg masuk usia 18 tahun wajib pi khidmat negara selama 2 tahun bagi menjalani latihan ketenteraan di kem-kem tentera. Jika tidak merupakan satu kesalahan besar yach. Dilatih utk jadi tentera bebetol ni)




Tinggallah mak, tunang Jin Tae, Yong Shin serta adik-adik tunang jadi pelarian utk pergi ke tempat yg lebih selamat. Semasa berperang Jin Tae begitu agresif dan menonjol sekali serta semangat ketenteraannya membuak-buak. Semua aksi-aksi bahaya dia nak buat hampir menggadaikan nyawa nya. Adek dia hairan dan marah (sebab takut abangnya terkorban).

Jin Seok tanya pada Jin Tae 'kenapa ko sanggup begitu...begini..ko nak dapat pingat ke..nak dapat nama ke..tak sayang nyawa ko ke...kalau ko mati sapa nak jaga mak dan aku...bla bla bla..'

Lebih kurang la dialog dia mcm tu lepas dialih bahse kan. Jin Tae hanya diam saja. Memang dia nak dapat pingat supaya permintaannya akan diterima oleh pihak tentera atasan. Dia hanya mau hantar adik dia pulang dengan selamat dan belajar semula. Itu pasal dia bertindak di luar batasan. Semakin hari semakin ramai rakyat yang terkorban akibat perang. Kanak-kanak, wanita, warga mas..(sungguh kijam manusia-manusia ini) * oh tohan *




Sehengga la pada satu hari perang telah reda sikit. Jin Seok pulang kerumah utk ketemu sama mak dia dan bakal akka ipo dia. Gumbira dia. Tak sampai 10 menet melempiaskan wendu (penulis mengagak) ada org dtg bawak pi Yong Shin sebab derang saspek Yong Shin ni pengintip komunis dan juga menuduh nya pelacur. Jin Tae juga berada di tempat tersebut. Apa lagi dia pun mengamuk dan mulakan aksi gedebak gedebuk. Yong Shin akhirnya mati jua kena tembak. Namun dia sempat buat pengakuan pd Jin Tae dia tak lakukan benda yg tak elok tu. Dia terpaksa sign surat tiap kali nak ambil makanan drpd komunis sebab Kerajaan Korea Selatan tak de bagi makanan kat depa. Tapi dia bukan pembelot.

Berlanjutan dengan kematian Yong Shin, Jin Seok kena tangkap dan ditempatkan dalam penjara yang sama dengan tawanan askar komunis. Pertelingkahan berlaku di antara Jin Tae dan pihak atasan tentera Korea Selatan. Akhirnya satu arahan dikeluarkan dari pihak atasan supaya penjara tersebut dibakar sekaligus membakar semua tawanan yg ada dalam penjara. Setelah melihat penjara terbakar hangus, Jin Tae membuat kesimpulan bahawa adek nya sudah mati. Akibat kuciwaa yg teramat sangat (adek mati dan tunang juga mati) Jin Tae menyertai pihak musuh.




Ending citer agak menyayat hati kerna salah sorg dari mereka terkorban. Oleh itu sediakan la tisu primier berdekatan anda supaya anda dapat menghayati bait-bait terakhir filem ni dengan penuh perasaan sedih, hiba dan syahdu. Bersyukur la kita tidak dilahirkan di zaman perang. Sehingga kita ketemu lagi di lain ribiu.

No comments: