Thursday, July 13, 2017

KDrama : Signal (2016)


Peh lama tak citer pasal drama Korea kat blog. Sekarang ni citer kat fesbuk saja. Drama mesti tonton bagi penggemar genre misteri, thriller dan detektif konan.   

Signal (2016) dari penulis skrip Ghost (2012) dan 3 Days (2014). Harus tengok kalau anda dah tengok 2 drama thriller sebelum tu. Signal merupakan drama thriller yang hit di stesen tv cable tvN.
Jalan cerita diilhamkan dari kisah pembunuhan bersiri sebenar yang berlaku di Korea pada tahun 1989 hingga sekarang masih misteri.

Sebelum ni drama Gapdong juga ada buat jalan cerita dari kisah ni. Gapdong pon akak tengok sekerat jalan huhu

Signal bermula dengan kisah budak sekolah kena culik dan kemudian mati dibunuh. Kemudian bersambung ke kisah pembunuhan bersiri yang berlaku pada tahun 1989. Kes dah tutup tapi dibuka balik oleh polis lain pada tahun 2015.

Kes begini dipanggil kes sejuk (cold cases).

26 tahun berlalu. Camne nak cari bukti bukti dan sebagainya? Di sini lah berlaku nya tahyul. Haha. Polis di tahun 1989 dapat berkomunikasi dengan polis di tahun 2015 melalui walkie talkie ajaib. Depa cuma berhubung bila jam menunjukkan pukul 11.23 malam. Itulah 'signal' nya. Kalau tengok poster tu terbahagi 2. Belah kanan polis di zaman hitam putih, manakala yang belah kanan polis di zaman sekarang.

Power penulis skrip dia boleh fikir jalan citer macam ni.

No comments: