Monday, April 14, 2014

Cendawan shitake goreng hentam saja labu


Bila nampak cendawan ni yang versi segar di pasaraya terus beli. Lepas tu terperap di dalam peti es seminggu lebih. Jenuh fikir nak masak apa. Tanya pokcik gogel cendawan ni boleh tahan berapa lama dalam peti es. Tak jumpa info. 

Sabtu lepas kena masak jugak, kalau tak masak ke tong sampah le jawab nya. Gogel cari resepi apa yang mudah nak masak cendawan ni beserta bahan-bahan yang sedia ada dalam peti es. Ok ada jumpa resepi yang mudah dengan bahan yang minimal. 

Dan terhasil la cendawan shitake segar goreng hentam saja la labu. Tapi musti ada udang baru sedap. 

Dah lama tak makan udang atas sebab kesihatan. Kandungan asid urik dalam badan tinggi huhu. Terpaksa lah pospon makan udang untuk beberapa ketika. Kalau tak dulu tiap minggu mesti ada resepi udang dalam menu harian.

Masa pergi pasar tani ternampak la udang putih yang kecik tu. Beli la sikit untuk buat rencah. Kecik-kecik pon sekilo RM16 hengget cik kiah oii. 

Berikut bahan-bahan nya :

# 1 peket cendawan shitake yang segar (Yang tak payah rendam untuk lembutkan dia. Dah memang sedia lembut. Tinggal potong nipis jer atau potong ikut suka)

# Carrot sikit (Ikut suka nak potong macam mana)

# Udang sikit

# Daun bawang sikit

# Sos tiram

# Kicap sikit

# Bawang merah & putih hiris nipis

Cara buat : 

1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih

2. Masukkan carrot dan kacau 

3. Masukkan cendawan 

4. Masukkan sos tiram, kicap, garam

5. Masukkan udang 

6. Agak-agak udang dah masak, masukkan ler daun bawang

7. Kalau ada belen-belen daun salad, potong-potong daun salad letak kat pinggan sebagai alas dan kemudian ceduk lauk cendawan kat atas nya. Nampak la cun dan menggiurkan sikit. Huhu

Selamat mencuba!

No comments: