Wednesday, April 17, 2013

Diari Maryam : 2 tahun


Maryam dah cecah umur 2 tahun pada 30 Mac yang lepas. Sedikit sambutan potong kek besday kecil-kecilan bersama ahli keluarga terdekat. Budak kecik ni pada saya membazir je nak buat majlis besar-besaran bertema bagai. Bukan dia tahu apa. Tunggu dah sekolah nanti boleh selebret besar-besaran dengan kengkawan sekolah. Yang ni pon nenek dia beriya nak suruh beli kek besday. Kalu ikut mak nya memang maleh. 


Dalam pada maleh tu nak merasa jugak kek Beskin Robin yang mewah itew. Baru pertama kali nak merasa yew. Kesian kan. Kek aiskerim yang size kecit tu pon nak menjangkau seratus hengget. Bayo guna kad debit Mebeng dapat ler diskaun 10%.

Besday gel ayu berbaju kurung. Baju pilihan dia sendiri tu. Lepas mandi, bukak lemari terus cakap nak baju kurung. 

Minat bebeno dengan baju kurung especially yang munga-munga ni. Sampai kena nyorok kan lepas basuh. Takut ternampak dia nak pakai lagi. Sabo je la. 

Flash back masa peknen, apa yang telah ambe lakukan terhadap baju kurung sampai anak minat nak pakai baju kurung ni ek. Hehehe



Adik Yusuf pula dah nak masuk 9 bulan. Dan masih menyusu badan. Alhamdulillah. Cuma makan belum lagi nak. Suap kali pertama dia akan rasa dulu dengan lidah. Kalu tak kena dengan deria lidah dia, suapan kali kedua dia takkan bukak mulut. Sabo je la. Baru beso ni dah pandai pilih makan. Dan kebanyakkan nya dia tamau makan. Sepatutnya dah kena makan telur nak tau alegik ke tidak. Ujung-ujung mak dia yang kena habiskan makan.


2 tahun ni dah bijak noo berkata-kata.

"Mama...ooo mama.." - (Tak larat ada perkataan ooo tu)

Doa makan dah boleh hapal sikit-sikit.

"LA ILAHA ILLALLAH, MUHAMMAD RASOOLULLAH" - (dah hampir lancar)

"Alif ba ta sa gim ha" - (takat ni dulu )

"A B C.."

"One two three..."

"Satu dua tiga empat..."

Dah boleh la sikit-siki.

Bab menyanyi / menari tak reti langsung. Hahaha

Pasai pa saya gelak. Sebab kita memang tak dedahkan dia kepada nyanyi-nyanyian, muzik-muzik ni seme.

Sebab kalu nak ikut salasilah keturunan memang mempunyai darah keturunan seni. Kalau di dedahkan, peratus nak terjebak tu tinggi kebarangkaliannya.

Seni kompos lagu, seni main gitar, seni guru vokal, seni nyanyian semua ada.  Daripada moyang,  atok hingga ke pak dan mak sedara dia semua ada terjebak dengan seni.

Darah seni sebelah mak dia orang Johor. 

Baru-baru ni 2 pokcik sedara Maryam ada menang anugerah kat ABPH. Hahaha. Siapa dia bior la resia. Hehe


Oleh itu sekarang ni dalam proses nak ajar Maryam ngaji. Dengan harapan bila masuk 3 tahun nanti dah boleh la baca 2-3 surah. (Mudahan..Amin). Bior dia mahir seni ngaji dari seni mujikPi la cari Ipad klon mur- mur yang ada dipasaran untuk buat dia main tengok bideo-bideo ngaji di utube. Nak beli Ipad sebenar tak mampu.  Aigo pad ni je la  yang termampu. 

Aigoooo....hehehe

No comments: