Thursday, June 14, 2012

Ustaz Don


Maryam ni kalu dia ektif sangat mak ambe akan gunakan perkataan "Ustaz" untuk bagi dia slow down sikit. Sebab biasanya kalu tidur siang, mak ambe akan pasangkan zikir Ustaz kuat kuat, tepuk-tepuk dia sampai la dia tertido. 

Zikir dan mengaji feveret dia ialah dari Ustaz Dzulkarnain (hos Imam Muda 1 & 2). Ekceli saya yang minat sangat dengan sore Ustaz Zul ni. Lantas saya pon donlot koleksi zikir Ustaz Zul dan burn ke dalam CD untuk dikongsi bersama Maryam. Kat Estero Oasis ada Ustaz Zul nye zikir.

Kalau dia tak nak tido mak ambe akan cakap, 

"Ustaz, tengok Maryam ni Ustaz. Dia tak nak tido."

"Ustaz, tengok Maryam ni Ustaz. Dia tak nak minum susu"

Serta merta darjah ke-ektif-an dia akan menurun dan terus dengar kata.

Di siang hari Maryam di jaga oleh mak saya.

Terbaru mak saya cakap dia takut dengar perkataan "Ustaz Don"

Hahaha

Mungkin dia tengok Ustaz Don kat TV berserban dan serius etc etc. Boleh paham pulak tu nama Ustaz ni Ustaz Don.

Sikit punya hengsem Ustaz Don, Maryam boleh takut hehehe Maaf ya Ustaz cheq guna nama Ustaz :)

Semalam saya pon try test prektikkan apa yang mak beritahu. Tutup semua lampu suruh dia tidur. Tak menjadi jugak. Gigih nak memanjat katil walau dalam gelap. Gigih lagi nak main dalam gelap. 

Kita hepp dia, dia hepp kita balik. 

Ini tak boleh jadik men.

Sekali saya pon cakap, 

"Ustaz Don, tengok Maryam ni Ustaz Don. Dia  tak nak tido"

Terus dia baring sebelah saya. Tepuk-tepuk dia terus la dia diam membisu dan terus lena.

Kekekeke

Pantang nampak remote

Mak saya cakap nanti kang sampai ke tua kang dia takut dengan nama Ustaz.

Tak pe nanti dah besar kita suruh dia hormat kat Ustaz pulak, bukan takut. Kata saya.

Ekceli saya nak elak guna perkataan macam hantu ke atau momok ke nak takutkan anak. Tak elok takutkan anak-anak ni dengan sebutan hantu.

Kalau tak de benda yang dia takut, hai alamat menjadi-jadi la dia punya tahap ke-ektifan yang memenatkan kita hehehe

Sekian kisah Maryam dan Ustaz Don :)


No comments: