Thursday, November 24, 2011

Sanggul Beracun






Kalau tak kerana ter-menonton Anugerah Skrin tempohari tak tahu la cite ni ada wujud sebab ambe takde langgan Mustika. Pakej-pakej tambahan ni memang ambe takdebayor sebab tak selalu sangat dapat tengok tibi sejak ada Maryam. Anugerah Skrin ni pon tertengok sebab...sebab apa ek, haaa sebab dok layan Maryam main depan tibi. Dan mungkin juga sebab malam minggu. Boleh la luang masa lepak depan tibi kejap.

Sekali tu citer Sanggul Beracun arahan Sabri Yunus menang banyak anugerah. Aigooo ottokeeee.

Apakah intipati jalan citer Sanggul Beracun iteww?

"Sanggul Beracun digarap berdasarkan mitos Siti Aminah yang popular di kalangan orang Johor. Ini bukan cerita seram atau apa, tapi cerita ini berdasarkan penderitaan Siti Aminah yang ditinggalkan oleh ibunya yang malu untuk mengaku mempunyai anak. Siti Aminah dibesarkan oleh bapa yang akhirnya meninggal dunia. Sejak itulah dia hidup sendirian dan menempuh semua cabaran. Apabila menjadi cantik, dia tidak takbur cuma dia tidak sabar untuk menamatkan syarat yang ditetapkan,” ungkai Erra tentang perjalanan cerita Sanggul Beracun. (Kredit : Lupa kopipes kat mana. Jangan marah haa)

Oh kisah di Johor kah? Macam mana ambe leh tatau nih. Hehehe

Dan dengan ihsan Estero Prima menayangkan balik citer ni sempena kemenangan di Anugerah Skrin, ambe pon sempat la menonton sambil terlelap beberapa kali. Yang penting intro dan ending ambe tak terlelap.

Siti Aminah yang merah sangat la Mak Ngah.


Untuk kekal santek Siti Aminah kena kawin dengan 100 lelaki dan bunuh sominya itu di malam pertama. Kalau tak bejaya bunuh malam pertama, mesti bunuh sominya itu dalam masa 3 bulan. Jika tidak, wajahnya akan berubah hodoh seperti asal.

However, sepandai-pandai tupai melompat tak berjaya juga masuk sokan olimpik.

Arakian kisah selanjutnya, sominya yang ke-100 itu tidak berjaya dibunuh sebab somi itu pula yang nak bunuh Siti Aminah sebab dia sudah lama perati kan tingkah laku Siti Aminah yang asek kawin dan kematian suami.



Peh brader sebelah kanan tu macam jelmaan Sarok Kan laa :P

Dengan sominya yang ke-100, Siti Aminah terpaksa menceritakan hal yang sebenar yang telah berlaku sedikit masa dolu. Jeng jeng jeng...

Apa yang saya suka dalam citer ini ialah, kualiti bideo dan sinematografi nya yang sangat cun. Tatau nak eksplen macam mana tapi kualiti bideo dia macam versi High Quality (HQ) kdrama yang ambe salu donlot. Cukup puas hati malah lebih dari itew.

Shabas inspekter sahab.

Apa kaitan racun dengan sanggul?

Siti Aminah semuyikkan racun dalam sanggul beliau. Pada malam pertama nikah dia akan buat air teh untuk sominya sebagai penghilang haus, kemdian dia akan taruk sikit racun dalam minuman itu. Hampa la somi itu tak sempat togede-gede. Hehehe




Lepas ni mohon Encik Sabri Yunus buat citer Sanggul Elegan pulak dan ambik brader sebelah tu sebagai hero yek...hehehe

No comments: