Wednesday, June 08, 2011

Berfikir


1.

Baru ulang tengok video klip Korea Got Talent yang sekarang tengah hot kat blog-blog gosip artis Mesia. Saya peratikan kalau satu blog gosip artis A apdet 1 video klip, blog gosip artis B akan menyusul apdet benda yang sama gak. Sama jugak dengan blog gosip artis C, D dan seterusnya Z. Kalau keluar cite pasal Gambit maki hamun, semua akan apdet citer pasal Gambit pula. Menunjukkan betapa tak besarnya skop gosip-gosip yang ada kat Mesia ni. Hehehe.

Berbalik pada video klip Korea Got Talent tu, saya bukan nak citer pasal kisah hidup beliau yang sedih dan pilu sehingga merobek hati setiap insan yang menyaksikan persembahan beliau. Sedih memang sedih.

Video klip tersebut buat saya berfikir, macam mana budak berusia 5 tahun boleh ada perasaan nak melarikan dirik dari rumah anak yatim? Sebabnya dia tidak tahan di pukul atau mungkin di dera barangkali. Tapi dia nak lari pegi mana? Bukan reti baca signbod pon. Makan, minum dia macam mana? Apa yang budak 5 tahun ni boleh buat? Macam mana dia oleh survive berhidup sorang diri pada usia yang sebegitu ek? Buatnya terjumpa agen culik budak pastu kena patahkan kaki, atau butakan mata jadik pemintak sedekah, tak ke kesian. Penat betul fikir hal ni.

Tapi dah beso panjang pon budak tu. Skali pandang ada iras Rain sebelum popular hehe. Tang mata dia.



Imajin si Kidong yang comey ni umur 5 tahun yang melarikan diri. Haishh tak boleh nak imajin la. Aigoo

2.

Macam mana ek seorang pompuan boleh ada keinginan untuk menjadik bini nomo 4 walaupun dah tahu lelaki tersebut dah ada 3 binik? Kalau tak tahu tu dah bab lain. Sanggup ek dia berkongsi suami dengan 3 isteri yang lain. Taim raya nanti kena ikut giliran sebab jadual si suami kena bahagi 4. Bosannya kalu kena raya sorang-sorang. Makan sorang-sorang. Tido sorang-sorang. Tak dapat togede-gede shopping berduaan dengan suami seperti yang kita kehendaki macam orang lain. Pegi honeymoon pon rame-rame bawak satu batilion.

Benda ni saya berfikir dari sudut naluri dan pandangan sorang pompuan sebab ia unik lain dari yang lain. Walaupun tiada kaitan dengan hidup saya, tapi saja nak cuba letakkan diri dalam kasut sorang bini nomo 4. Rasanya tak sanggup.

3.

Tahun ni genap 12 tahun bekerja di sini. Bulan Mei lepas. Lama nya bertahan. Untuk bertahan lama kena kuatkan semangat dan mental. Lagi pulak saya ni jenis tak suka tukar-tukar kerja. Nak buat resume, nak pi interbiu, nak start balik semua dari bawah. Tak kuasa pulak rasanya. Nak berkenalan dengan staf baru. Kalu dapat yang sekepala tak pe jugak. Ingat lagi masa mula-mula masuk kerja, bos kecik tanya ada rasa nak berhenti kerja tak? Sebab pekerja yang sebelum saya berhenti dan cabut tanpa notis sebab tak tahan kena marah dengan big bos. Lepas keluar bilik big bos mesti menangis. Buat kerja sambil menangis. Mungkin dia jenis anak manja. Siap mengadu dengan mak. Big bos pulak jenis baran tak boleh la kita ni silap sikit. Bayangkan orang parking keta tak betul, tak masuk dalam kotak ngam-ngam pon boleh buat dia hangin satu badan dan suruh carik sapa tuan punya kereta suruh paking betul-betul. Memang dia cempian of gado.

*Pedulik apa gado*
(dialog Abg Kus dalam Seniman Bujang Lapok)

Memang stress kalu dapat bos macam ni. Tapi sekarang dia dah tua, tahap baran tu dah rendah sikit. Tapi kaddang-kaddang tu baran jugak. Sampai dalam hati berkata bila la kau nak mati. Ok tak baik. Hehe

Apa yang buat saya berfikir ialah, tahun ni dapat bonus berapa bulan? Raya pon dah nak dekat ni. We oll biasa dapat bonus taim raya puasa sebab sini ramai staf Muslim. Mintak-mintak dapat lumayan sebab nak shopping baju Maryam. Boleh tahan mahal ek baju budak-budak kecik ni.

Raya je ingat. Puasa dah ganti belom? Ambe ada 15 hari nak kena ganti puasa. Tahun lepas banyak miss puasa sebab masa tu telah disahkan peknen. Tak larat la gitu konon. Hehe. Baru ganti 2 hari. Alhamdulillah susu badan menten. Slow-slow la ganti.

4.

Saya ada terfikir jugak perkara ni. Kenapa suami tak boleh gantikan puasa isteri yang mengandung? Isteri tinggal puasa sebab mengandung. Takut kandungan lapar dan tak cukup zat dan vitamin. Manakala mengandungkan adalah kerjasama kedua belah pihak.

Ini la bahana banyak nau berfikir. Abaikan fikiran yang ke-4 tu sebab jawapannya tiada pada manusia. Hehe

No comments: