Friday, December 04, 2009

Itaewon Murder Case (2009)





Synopsis

A college student, Jong-pil Jo, gets into an argument with some youths at fast food restaurant in Itaewon, South Korea. The boy is later found stabbed to death in the restroom of the restaurant. Two Korean-Americans, Pearson and Alex, are known to have gone into the bathroom after Jong-pil Jo and become prime suspects. The prosecution must now determine which of the two committed the crime.

Credit : http://asianmediawiki.com/Itaewon_Murder_Case

AMARAN tak berapa keras : Kalau anda ada rasa nak tengok filem kisah benar menyiasat kes bunuh ini, jangan baca ribiu dulu sebab ada spoiler. Nanti tak syiok. Takut anda punya tekaan terpengaruh dengan saya punya tekaan. (Cecece macam pandai je teka hehe). Filem ini memerlukan daya kreaviti anda untuk meneka siapa yang bunuh. Ambe tak berdaya nak meneka sebenarnya sebab peguam ni pandai putar belit fakta. Benci tau. Kesian keluarga mangsa yang tidak bersalah

Shee dah tengok disebabkan "Janggeunseuknism" yang kian menebal hahaha. Ambe yang donlot dulu dan baru tengok separuh, dia dah habis tengok. Lawan tokei betol hehehe acah je

Agak-agak sapa yang bunuh?

Ambe teka Pearson sebab ada beberapa klue yang menunjukkan macam dia lah pembunuh sebenar



Filem ini berdasarkan kisah benar berlaku di tandas Burger King di area Itaewon, Seoul kira-kira 12 tahun yang lepas. (Kalau pergi Seoul mesti pergi Itaewon punya sebab kat sini ada beberapa kedai makanan halal)

Kisah seorang pelajar Korea ditikam berkali-kali di dalam tandas. Saspek ada 2 orang. Sorang rakyat Amerika dan sorang lagi half Amerika, half Korean. Dua-dua berada di dalam tandas kewaktu kejadian.

Dan keputusan kisah benar ini ialah dua-dua bebas sebab tiada bukti sahih lagi kukuh disebabkan kelemahan sistem keadilan.

Orang ni tuduh orang tu, orang tu plak tuduh orang ni. Akhirnya, dua-dua lepas. Yang kasihan keluarga mangsa bunuh yang tidak bersalah itu. Percuma je anak dia kena bunuh dengan kijam.

Kalau ambe yang jadik Hakim, aku sebat dua-dua ekor ni dan penjarakan seumur hidup. Seumur hidup kerja berat dalam penjara.

Sebabnya, dua-dua berada ditempat kejadian. Salah sorang mesti yang bunuh dan sorang lagi di kira bersubahat. Dua-dua merupakan kawan lepak pulak tu. Saling kenal antara satu sama lain. Dan saling mengata antara satu sama lain. Kasik tapau dua-dua masuk penjara.

*Reaksi penonton emo*



Keadaan mangsa yang ditikam


"Killing for fun" katanya. Sebab nak try test ke-power-an pisau yang baru dibeli itu


Dia kata dia nampak lelaki Korea itu ditikam


Klue pertama - Dia ingat dengan jelas berapa kali tikaman di beberapa bahagian badan mangsa


Mokcik ni pon blakon dengan penuh penghayatan


Sempat lagi senyum comey tu...hehehe


Klue kedua - Masa lakonan semula aksi tikam di tandas, bersungguh-sungguh dia menikam tanpa teragak-agak


Klue ketiga - Ni teori ambe saja. Bila sorang manusia normal yang tidak bersalah kemudian dituduh bersalah, automatik dan spontan dia akan pertahankan diri dia dan menjerit kata dia tidak bersalah sekurang-kurangnya.

Si Alex ni menjerit "It's not me!" bila dia dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Manakala mamat sebelah kena penjara 1.5 tahun saja.

Kita yang tak bersalah kena penjara seumur hidup??? Ini tak boleh jadik men. Mesti mau menjerit men. Contoh teori orang awam yang berdasarkan gerak hati.

Klue keempat - Ekpressi wajah dia masa ni seolah-olah macam berkata "Kahkahkah, aku bunuh pon boleh lepas. Terer tak aku. Ha ha ha ha *gelak orang bangga lagi egois *" Pig-rabbit betul. Nak kena potong poin ni. Ahaks

Quote ribiu Shee adek manes,


"So if rasanya you all feels like nak selesaikan masalah dunia, and to tengok all the flaws behind sistem keadilan dari pelbagai pihak and penindasan bukti sahih dalam menegakkan benang yang basah - it is really worth to watch this movie"
Sama-sama lah kita saksikan pilem ini. 

Undang-undang dunia manusia yang bikin. Banyak kelemahan. Jika kita orang Islam, ada agama, mengaku je la kalau ada buat salah sebab kita manusia memang tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Lepas tu bertaubat dan berjanji tammo buat lagi. Arasso?!

No comments: