Friday, September 12, 2008

Resepi : Puding Karamel


Harini saya ingin berkongsi dengan anda semua satu resepi mudah dan murah yak itu nama dia seperti di atas. Mudah ke tak mudah saya pon kurang pasti sebab tak pernah buat. Cuma sekali saya ingat saya pernah membantu seorang rakan masak puding ini di rumah beliau beberapa tahun yang lampau. Dia terer buat puding ini. Saya agak kurang menggemari kuih ni sebab menggunakan banyak telur. Sebab saya tak suka kuning telur. Ala-ala menjaga kolestrol dalam badan gitu hehe. Sebab bila makan kuih ni akan terbayang...alamakk banyak nya kuning telur aku makan

La ni masuk blog orang kebanyakan cite pasal masak memasak dan makan memakan di bulan puasa. Jadi saya juga ingin berkongsi satu juadah pencuci mulut seperti gambar di bawah.

gambar ehsan internet

Sesi makan di bulan puasa saya biasa saja. Paling mininum. Tak de apa sangat nak diceritakan di dalam blog. Sebolehnya saya cuba untuk tidak membeli. Sebab bukan makan pon. Kadang tu beli untuk dibuang. Sayang makanan kan. Tapi kadang tu kesian plak tengok orang jual. Saya pon beli lah sebab kesian. Lauk pauk biasa masak saje untuk buka dan juga sahur.

Pada satu hari, 3 hari yang lepas kot saya telah membeli itu puding karamel. Depan opis ni ada pasar ramadan. Sampai di gerai yang pertama, terpandang sepotong puding iteww yang kelihatan sangat tasty sekali. Saya pon tanya berapa harga. Brader yang jual tu pun kata RM3.00. Huhh? Ok. Bagi la satu. Satu kelemahan saya, bila dah tanya harga, saya akan beli. Sebab i ols dah ada feeling untuk membeli, jadi i ols pon beli la sepotong puding karamel itu walaupun di dalam hati ala-ala sentaps berkata mahal la jugak. Bertambah sentap sebab beli nasik lemak lauk paru gerai sebelahnya baru berharga RM2.50. Beras dengan puding mahal lagi puding ek?

Kemudian berjalan ke gerai depan pula. Ada juga ternampak puding karamel. Kali ni potongan nya lebih besau dari gerai tadi. Sebenarnya singgah gerai kedua nak beli kuih lain. Sambil tu tanya sekali berapa harga puding karamel itu. Sekali dia kata RM2.50. Uikk. Gerai ni lagi murah. Aisemen tipah tertipu. Tak pe lah dah ditakdirkan nak beli puding karamel berharga RM3.00 pada hari itu. Mungkin peniaga gerai pertama itu nak kaya cepat kot.

Balik rumah saya pon mencongak-congak apa bahan yang mahal sangat yang digunakan untuk puding karamel ni. Kita pon tahu lah harga barang sekarang dah mahal. Tapi kenapa perbezaan harga begitu ketara sekali ya

Bahan-bahan nya adalah seperti berikut :
10 biji telur
6 sudu besar gula
1 sudu besar tepung jagung
1 tin susu pekat
1 tin susu cair
1 tin air [tin susu]

Mesti untung besar peniaga-peniaga karamel ni kan.

Sekian resepi puding karamel saya pada hari ini. Cara membuat anda klik la kat link bahan-bahan tu. Selamat mencuba!

Selamat meneruskan ibadah di bulan puasa yang mulia ini.

No comments: