Wednesday, November 28, 2007

Filem : The Show Must Go On (2007)



Synopsis

In-gu (Song Kang-ho) is a kingpin in a dark world. However, he’s the sweetest husband and dad, full of love for his family. His only goal in life is to build a picturesque house out in the country and live a gracious life with his family. But, there’s a problem. His daughter, going through puberty, is embarrassed about her dad’s job and stays away from him. And his wife nags him constantly to get a stable job. Nonetheless, he tries even harder to keep his syndicate together, thinking that the only way to be a good dad is to work hard and bring home the bacon. However, in reality, family matters get in the way of his business. To make things worse, he faces a power struggle against an ambitious underling.

Cast : Song Kang Ho, Oh Dal Soo

Director : Han Jae Rim

yg ni best tengok bab menjahanamkan keta...tuko ngn keta aku pon takpe tok adegan ni hehehe...sebijik mercedes, 3 bijik hyundai, 1 GM daewoo dan sebuah bas *incik ini cakap pak mat tempe... pom pom pom keceper di langgar motokar*

Citer yang memenangi Best Film dan Best Actor di festival filem 28 Blue Dragon Film Awards di Seoul baru-baru ini. Lepas menang baru rasa nak tengok citer ni heheh

Citer mengenai seorang bapa yang keje sebagai seorang gangster untuk menyara hidup keluarganya. Bapa itu ada 2 orang anak, anak lelaki nya belajar di Canada manakala yang pompuan masih lagi bersekolah.

Konflik melanda di bapa sewaktu menjadi gangster bila mana isterinya nak mintak cerai dan anak pompuan dia tak suka kat dia. Dan yang paling menyedihkan dia bila mana dia terbaca diari anak pompuan dia. Anak dia menulis di dalam diari berharap agar bapak dia segera mati. Anak dia berdoa bapak dia mati kena tikam macam gangster-gengster lain mati.

wajah ni kalu kat mesia jangan harap dapat jadik lead hero kan...

Yang lain-lain macam citer gangster-gengster yang lain. Ada 2 geng, masing-masing berebut nak kaya sekelip mata.

Ending dia agak touching dan membiar penonton membuat spekulasi sendiri.

Ending bapa itu menerima bungkusan DHL berupa tape video isteri dan anak-anak dia di Canada sedang bergumbira bersama. Sewaktu menonton video itu bapa itu lantas ter-emo dan termenangis menonton video tersebut dan mencampak mangkok meggi yang tengah dia makan pada waktu.

prankkkggg...mangkok berisi megi dilempar


Antara spekulasi yang boleh di buat :

1. Bapa itu sedih kerana tidak dapat bersama-sama keluarga dia di Canada dan terpaksa makan megi seorang diri di rumah

2. Bapa itu sedih sebab anak pompuan dan bini tidak bagi ucapan pada dia di dalam video tersebut seolah-olah mereka amat gumbira tanpa kehadiran bapa itu

3. Bapa itu sedih mengenangkan nasib diri nya seorang gangster yang telah menjarakkan diri nya spend masa bersama keluarga nya

4. Bapa itu sedih kerana walaupun kerjaya sebagai gengster namun masih punya perasaan syahdu dan memerlukan keluarga

5. Atau rasa meggi itu tidak sedap lantas telah mendatangkan kemarahan padanya

Pape pon 'the show must go on' walau apa jua rintangan dia kena jadi gangster jugak untuk meneruskan kehidupan kerana itu saja kemahiran dia tambahan usia semakin meningkat, apa lagi keje yang bole di buat oleh nya tambahan dokter baru mengesahkan dia mengidap diabetes.

Kedapatan jugak kontrobesi pada majlis awards itu dimana pengarah Secret Sunshine boikot tammo bertanding kecuali utk kategori Best Aktress (mungkin sebab dah menang kat Cannes)

No comments: