Thursday, December 07, 2006

Filem : Colic (2006)






Synopsis

Colic is a syndrome found in infants, which causes infants to cry continuously for hours. The reason behind this illness is usually credited by medical expects to a number of factors. However, some people believe that it's linked to something supernatural.

"Colic" tells a story of a couple (Pong and Prae) who have a shotgun wedding upon discovering that Prae has unexpectedly become pregnant. After the wedding, Pong brings Prae to his mother's suburban home. The night before Prae delivers the child, the house next to theirs catches on fire. When the baby is delivered, and is brought to their house, he screams and cries with no reason. The doctor considers the baby has colic, and tells the couple that the ailment will disappear when the baby turns 3 to 6 months old. Several months later, the baby still hasn't stopped crying...while the family's members encounter to mysterious and unexplained experiences.

Cast :
Pympan Chalayanacupt
, Vittaya Wasukraipaisan 

Credit : IMDB


Semalam mek tengok citer ni sensorang u ols. Pas beli teket CINTA mau balik kl ujan lebat. Mau jem nak balik ke Subang nih makanya mek telah memilih buang masa menonton wayang sementara nak tunggu ujan reda dan citer menjadi pilihan ialah ini citer Colic. Dag dig dug jugak kan nak menonton citer seram sensorang. Dah la penakot, ada hati plak nak tengok citer seram sensorang. Terpikir cemana kang nak pegi kat paking keta sensorang. Takut jugak. Tapi mek dah redi pepper spray jenama Combat di tangan masa nak gi paking selain berdoa tiada apa² kejadian buruk menimpa.

Ini pepper spray bos yg belikan. Jangan jeles haa. Satu opis dapat tau. Rege dalam RM100++. Telah dicop sirim oleh PDRM. Sayang sungguh boss dengan staffnya. Mana mau cari kompeni cam ni dalam doniya. Wah doniya lagik hehe. Tiap tahun dapat bonus ngn juga increment. Dapat pepper spray free lagik. Nak apdet blog hari² pon boleh tak de halangan. Boleh keep aside keje kejap semata-mata mau apdet blog hahaha Syhhh jangan repot sama boss saya haaa :P Kena pikir sejuta kali kalu mau resign dari ini kompeni.
Ok sat kita citer pasal pepper spray tu sat. Fungsi itu pepper spray kan, bila kita spray kat muka mangsa dia akan pengsan selama 45 min dengan tiada side effect kata bos saya lah. Cuma pingsan saja. Mungkin pingsan pesen baru ala Hj Bakil kot haha. Makanya dalam masa 45 min tu bole la kita panggil polis tok tangkap itu penjahat. Dalam masa nak tunggu polis datang bole la kita amek kesempatan lempang penjahat tu sat sebab dia ada niat nak mengapa-apakan kita. Bau itu pepper sparay ala bau lada hitam. Dah try test spray sket opis, bau dia menusuk ke idong toink...terus naik ke kepala memang tak tahan dan boleh mengakibatkan batuk kokol dan tersedak-sedak dengan serta merta.

Persoalan yg timbul dalam kepala saya ialah bagaimana sekiranya itu pepper spray disalah guna oleh penjahat untuk melakukan kejahatan? Mintak² kita semua dilindungi oleh Allah s.w.t selalu yach.

Berbalik pada citer Colic. Colic kalau tengok pada kamus dwi bahse bermaksud kembung. Kembung perut kot yg selalu terjadi pada seorang bayi. Bayi akan menangis tak henti-henti bila rasa tak sedap perut, bila rasa lapar juga bila ternampak 'sesuatu' yg kita orang dewasa tak nampak. Org kata baby boleh nampak hantu. Explanation lain ttg colic boleh la baca
sini

Dalam citer ni bayi itu menangis sebab ada makhluk halus kacau dia. Sebab apa itu makhluk kacau itu bayi sebab makhluk tersebut mahu tunjukkan sesuatu. Ending dia buat saya gelak.

Citer mengenai watak 3 P. Bapak nama Pong, mak nama Prae, anak nama Pan. Maka nanti mereka boleh lah form band anak branak Pong Prae Pan lawan ngn Peter Pan hahaha. Prae dan Pong pasangan kekasih. Dengan tak sengaja Prae mengandung sebelum kawin. Prae nak lahirkan bayi tapi Pong belom bersedia untuk menjadik bapak. Disebabkan Prae beriya nak lahirkan bayi tersebut, Pong dengan tak sampai hati nak tinggalkan Prae sebab dah sayang Prae, maka mereka pon mengambil keputusan berkahwin. Lepas kahwin mereka berpindah dan menetap di umah mak Pong yg jauh nya beribu batu dari bandar.




Pong yg taste...ahaks ;P

Umah mak Pong ni seram sket sebab bila sampai kat umah mak Pong muzik latar pon bertukar muzik saspen seram. Makanya kita akan tahu umah tersebut mesti ada misteri dan ada hantu hehe

Disebelah umah mak Pong ada sebuah rumah yang didiami oleh Benn yg kematian suami. Kira depa ni berjiran la. Lepas suami Benn mati, Benn telah mengalami tekanan jiwa dan mengurung diri dalam umah tersebut seorang diri. Muka Benn ni pun menakutkan. Kemdian Benn telah mati dalam kebakaran di umah dia. Prae yg sarat mengandung ingin membantu selamatkan Benn tapi gagal. Prae terkejut melihat wajah Benn yg terbakar lantas Prae jatuh terduduk (adehh sakit) dan terus dihantar ke spital tok bersalin.

Makna nya di sini anak Prae telah lahir sebelum waktunya dengan erti kata lain lahir tak cukup bulan. Rupanya kelahiran anak Prae yg tak cukup bulan itu dengan kematian Benn ada kaitan. Roh Benn telah menggunakan anak Prae untuk membongkar kejahatan silam suami nya. Tah pape tah tang ni hahahaha. Kesian baby yang tak bersalah telah disalah gunakan. Ending dia tipah rasa tipah tertipu kui kui kui.

Yang best tok di lihat dalam citer ni ialah :

1) Tangisan bayi dan ekpresi muka bayi itu tersangat la kena dan real nya. Lepas ni kalu saya dengar bayi menangis sure tingat kat Pan.

2) Pong surf internet cari info mengenai penyakit colic. Saya suka adegan ni sebab dalam keadaan bimbang dan runsing pada anak dia yg tak henti-henti nangis, Pong telah menggunakan kecanggihan teknologi mencari info lepas berjumpa doktor. How to relate ek? Tak reti la mek nak cakap. Rasanya pilem kita belom ada adegan cam ni. Cth kalau citer cinta asek masyuk la dengan cinta tak de buat keje lain, kalau citer rebut harta berebut la sampai abis citer hahahaha.

3) Watak Prae sebagai ibu yang bimbang, takut, sedih, runsing terhadap keselamatan anak dia sangat terserlah dan juga kekeciwaan dia terhadap suami dia yg perlekeh cakap dia bila dia kata rumah tersebut berhantu.

Antara dialog yg diingati :

Prae : Pong, saya rasa umah kita berhantu. Anak kita di ganggu oleh makhluk halus. Saya turut merasakan nya

Pong : Ahh mengarut la. Saya tak percaya hantu-hantu ni seme
Prae : Betul Pong. Tiap kali anak kita nangis tiap kali tu la ada kecelakaan berlaku
Pong : Ooo awak nak kata mendiang bapak saya yg jadi hantu dan nak bergurau dengan cucu dia. Kalau cam tu mendiang mak bapak awak pon sama jadik hantu nak main dengan cucu dia
'Pangg'

Pong kena lempang dengan Prae.

Nasib bek Prae tak kata 'ini betol² kejadian bukan chobaan' muahaha






Adegan ngeri tok di lihat :

1) Blender kosong sedang berputar tetiba seorang bayi memasukkan tangan nya hingga terkena pisau blender tersebut. Seterusnya boleh la anda imajin sendiri blender yg penuh dengan darah

2) Mesin jahit hidup sendiri dan hantu itu telah mengambil tangan Prae hingga mengena mesin jahit terebut. Imajin tangan dimesin jahitkan.

3) Hantu mengamuk kemdian hempas pintu dengan kuat berkali ke muka kawan Prae hingga mati

Adegan geram yg mengundang carutan. Boleh call radio Era tok ruangan lepas geram

1) Dah tau umah tu berhantu ada hati lagi nak menetap kat umah tu. Geram sangat geram tengok hahahaha. Ye u ols depa tak pindah² setelah pelbagai kejadian ngeri berlaku.

Sekian la saja citer nya.

Moral of the stori :

1) Jangan bikin anak luar nikah nnti akan diganggu makhluk halus huhu

2) Kalu bayi anda menangis baca kan la ayat-ayat Quran. Mudahan bayi tersebut berhenti nangis.

3) Kalau tak benti jugak nangis tukar la nama bayi tersebut kepada Ahmad Pintu hahaha.

No comments: