Monday, May 08, 2006

Sinetron : Taubat


PERINGATAN : Skrol secara perlahan kalu anda ada asma atau sengal² sendi atau jantung tidak stabil :)


Sinopsis

Seorang Ulama besar di Jawa Barat. Dafa bisa melihat 'alam ghaib'yang tidak bisa dilihat oleh kasat mata. Itu sebabnya dia sering dimintai pertolongan untuk mengusir roh jahat atau kekuatan setan yang datang mengganggu manusia. Dafa juga mampu menjadi mediator dari arwah – arwah penasaran yang mati secara tidak wajar. Dia memberikan 'mereka' solusi untuk kembali ke alamnya.

Walaupun alim, Ustad Dafa bukan seorang militan atau penganut Fanatisme yang radikal. Gaya berpikirnya moderat dan maju. Selain menjadi Ulama, Ustad Dafa juga seorang pengusaha muda. Dia pemilik Studio Kaligraphy yang memiliki jaringan usaha luas.

Bacaan selanjutnya sini


Citer ni mengisahkan Pak Herman yg sewaktu muda nya meminta bantuan penunggu gua untuk cepat kaya. Dia buat perjanjian dengan makhluk tu. Ala² perjanjian syaitan la ni. Kemdian dia jadik la kaya. Bila dah kaya dan dapat apa yg dia idamkan, mungkin dia mau kembali ke pangkal jalan lalu dia terpaksa memungkiri perjanjian syaitan dia.

Bila janji manes dimungkiri maka makhluk tu pun mengamuk dan membalas dendam. Lantas di kaco nye anak Pak Herman. Anak Pak Herman ialah Dwik ye u ols. Apa nama sebenar Dwik pon gue nngak tau sampe sekarang.

Iteww makhluk masuk ke dalam badan anak Pak Herman. Puas la si Pak Herman ni panggil bomoh, pawang, mak esah, mak itam segalak nak bagi ubat anak dia. Arakian, kuasa yang ada pada makhluk tu lebih kuat dan power rut dari semua bomoh pawang tersebut. Anak Pak Harman nngak bisa diobatin.


baru lepas ratah ayam mentah


Nak dijadikkan citer org gajian Pak Herman minta bantuan sorg ustaz yg tampan, gagah dan kharismatik (spt tertulis kat blakang cover kulit vcd ni yach) hehe Ustaz Dafa namanye. Dia bisa melihat alam ghaib yg tak bisa diliat oleh mata kasar. Lantas Ustaz Dafa pon pergi membantu. (Ini Ustaz hero drama Ikhlas la plak)

Bila Ustaz masuk bilik anak Pak Herman dia sudah bleh tahu apa 'penyakit' anak Pak Herman.

Dipendekkan citer berjaya lah makhluk itu dihalau. Awalnye Pak Herman tamau mengaku segala aktiviti dia di masa lampau. Tapi mengaku kerana tersiksanye melihat anak dia kena kerasukan.

Moral of the stori : Mintalah bantuan hanya pada Allah s.w.t. Kalau nak mintak pertolongan ngn makhluk lain terserah tapi terima la musibahnye di kemdian hari. Anak² atau ahli keluarga lain yang tak bersalah nnti yang akan kena kacau disebabkan perbuatan kita. Jadik kaya raya pon hidop tak aman pon wat pe.



Mempersekutukan Allah adalah syirik. Walau kita mempersekutukan Allah, Allah tetap ampun kan kita sekiranya kita bertaubat dengan bersungguh kerna Allah Maha Pengampun. Kau buat janji ngn setan, terima la akibatnya kalu kau mungkir janji sama setan. Setan tetap setan. Misi dia cuma satu. Mahu menjahanamkan anak cucu Adam.

Surah Al-Baqarah, ayat 208 bermaksud 'Hai org² yang beriman, masuklah kamu kedalam Islam seluruhnya, dan jangan lah kamu menurut langkah² syaitan. Sesunggunya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata'

Kalau Allah belom kasi apa yang kita pohon, mungkin belom masanya lagi. Belum cukup haul orang kata. Teruskan berusaha dijalan yang diredhai.

Waullahualam.

No comments: