Thursday, March 09, 2006

Hatyai Menjerit (Part 3)


Sebelum kita bercerita lanjut tentang tempat² yg dilawati, kita ke segmen paberet Ijip dulu yach hahaha. Pegi memana musti makan. Tapi aku ada masalah makan kalu masuk tanah Siam. Masalah makan makanan Siam. Sejak kecik lagik. Tatau pesal. Kecik pun tak kecik masa baya² skolah rendah masa first time jejak tanah Siam. Ayah aku orang Kedah so kalu we ols balik kampung kat Alor Star setahun sekali musti harus masuk negara seberang. Sebab adalah geng ayah aku yang bleh bawak we ols masuk kluar Siam tanpa banyak masalah.

Masa first day sampai Hatyai aritu untuk sarapan try makan gak sbb kalu tak makan kebulur kang tapi nak terkeluar balik. Tapi tak jadik masalah besar sebab motif utama aku pi jalan sebab nak tengok keindahan alam ciptaan Tuhan dan snap² gambar. Makan jatuh nombor last skali. Tapi dalam beg baju banyak bawak makanan sendiri hehe. Belah malam masa dinner boleh makan dengan lahapnye sebab udara negara tersebut sudah masuk dalam badan. Masa dulu lagi teruk tak leh makan langsung kalu orang Siam masak. *kurang dah satu nikmat idop...nikmat makan *:P Dah besar dewasa aku lawan gak perasaan tak boleh makan sebab tensen la tengok orang sedap makan kita tak leh makan. Err terkena sumpahan Mahsuri kot masuk Siam tak leh makan muahahaha. Ok mari kita layan gegambar makanan dan minuman di bawah.


Ni namanye es krim 'kejutan' yach haha sebab mcm² ada tarok kat belah bawah yang boleh buatkan ko terkezut cipan kejap bila makan (tapi aku tak makan kerna sebab di atas) Belah bawah dia ada pulut, ada roti (kata tuan punya tangan yg pegang es krim tu) Atas dia tarok labu kering, kacang dan buah kabung (yg putih cam jeli tu...org johor panggil buah kabung). Rege dia 20 bhat=RM2.00.


Yang ni apa yg anda nampak dulu sekali pandang? Huhuhu. Dua kali pandang air mineral jenama Nestle bersama model nye. Model air mineral dah mcm ni. Kalu model baju mandi tah cemana gak nye ek huhuhu


Ni ikan kering. Satu peket 100 bhat=RM10.00 Tapi tatau ikan pe. Aku saspek ikan todak mini muahahaha.


Yang ni lagik tah apa. Fishball salai berantai kot. Selain buat makan mungkin boleh buat senjata melibas pertahankan diri atau tali pinggang tok ke majlis anugerah. Hahaha.


Siakap sos tiram cili padi. Sedap.


Sambal belacan dia meletops world punya pedas


Kerabu mangga bercampur ikan bilis


Udang panjat petai. Yang ibu jari ke bawah tu sbb dia allergik udang


Pulut mangga. Nyam nyam (mewakili orang yg makan) hehe


Pulut durian. Nyam nyam gak kata mokcik praap street.


Yang ni adegan masa nak balik bas benti isi minyak. Berjam dah dok lam bas terpandang signbod 'Goreng Pisang Panas dan Kuih Muih'. Apa lagi....serbuuuuuuu. Sebab kat Hatyai tak de jumpa goreng pisang hehe.

Tapi aku rasa makanan kat sana tak jugak murah. Lebih kurang jek. Aku makan nasik putih separuh + sejenis lauk sayur saje adala dlm segenggam rege 20 bhat. Rasa kalu kat sini dalam 15 bhat.

Aku tak pi pasar malam sebab tak larats. Kalu tak leh amek gambo makanan 'istimewa' derang. Lipas goreng ke, kipas lipas masak merah ke, ulat beluncas 3 rasa ke, cengkerik masak kicap ke, rendang tikos ke dan lain² lagik hohoho

No comments: