Saturday, March 25, 2006

Filem : Persona Non Grata (2006)





Ok la kita lupakan citer sentap mentap. Mari kita gosip citer Persona Non Grata lak hehe. Cam besa tarikh terkedepan.

Aku rasa baik u ols baca je synopsis citer ni kat laman web dia. Aku tak larat nak citer panjang. Tapi kalu boleh pi la tengok. Sambil tengok kita sesame antok² pala dengan kawan kita kat sebelah. Muahahaha.

Lembab dan mendatar.

Lembab aku tak kisah. Citer Korea lagi banyak yang maha lembab. 9 Naga pon lembab. Lembab² depa kalu lukis graf ada naik turun tang dialog. Bila tang ending akan buat ko terasa sesuatu yang boleh dikenang sampai balik umah. At least. Tapi citer ni cam tak de perasaan.

Citer remake pon aku tak kisah. Sebab yang utama nak tengok olahan dan lakonan tersendiri.

Biasanya kisah cinta yang selalu memberi kesan pada penonton. Penonton akan sama merasai kisah cinta mereka. Tak kira la cinta agung, cinta monyet, cinta uda dan dara, cinta dua benua, cinta buatan mesia atau main² cinta.
(Oh citer main² cinta saya masih ngeri nak pi tengok kat wayang ha ha ha)

Satu jam sebelum ke GSC Summit, ada orang dah tegah dari tengok citer ni sebab dia kata tak best lagi lembab. Suh tengok citer lain. Tapi selagi tak tengok sendiri saya tak pueh ati. Itu la saya. Tara mudah terjebak ngn cakap orang.

Saya minat gandingan dalam pilem Hans Isaac dan Erra Fazira sejak dari citer Gemilang. Ya Gemilang antara citer Datuk Usop Aslam yg saya boleh layan nonton berkali kalu kuo kat tv. Hohoho.

Mari kita roll vt jap :P

'Baik Cik Julia'

'Yusri, mulai hari ni aku tak mahu kau panggil aku Cik Julia. Panggil aku Julia saja. Paham?'

'Baik Cik Julia. Err Julia'

'Yusriiii tolong lah zipkan blakang baju I' kata Rita (Ning Baizura) menggoda

'Saya serba salah Cik Julia, tolong salah, tak tolong pun salah. Cik Rita kan kawan Cik Julia' Yusri berkata ngn muka konpius tapi tetap menten ensem

'Pak Cik sampai hati pak cik cakap saya macam itu. Saya kan anak saudara pak cik'

'Nah pakcik ambil la wang haram ini kalau itu yang pak cik mahukan' suara sedih streotype Cik Julia sambil ulurkan cek pada Pak cik A. Galak nye.

Har har har har

Tara tara saya tarak hapal dialog dia. Ada tertengok bulan lepas kat Astro Ria. Ekekekeke.

Pape pon dalam citer PNG ni nak bagi tepokan hangat pada Ahkak Era Pajira yang tidak mengenakan mekap langsung sewaktu hilang ingatan di Bangkok. *tepok tangan* Nampak la cam real sket. Takkan tetengah² ilang ingatan sempat lagi nak bermekap. Ye tak? Hehe. Tang lakonan cam tu gak la. Tapi saya disappoint sama Hans ini kali.

Antara adegan yang buat saya ngn member ketawa.

1. Syanie jadik orang Siam jual bunga naik sampan. Citer mak dia musti dia ada enterprem. Dia kuo kejap je org bleh gelak. Tu la aura Syanie.
2. 4-5 kali Ben makan chewing gum Wringley’s. Lam ati musti chewing gum ni sponsor citer ni
3. Kotak teh Boh Seri Songket berada kat meja makan umah Ben di Bangkok. Baik nye close up. Skali lagi teh Boh Seri Songket musti penaja ni. Kat Hatyai pon aku tak jupe barang dalam tulisan BM. Kebanyakan musti dah alih tulisan Siam.
4. Kat lam bilik Sha / Hey kat Darby Park skali lagi teh Boh Seri Songket ada enterprem.
5. Henbeng Erra cam henbeg yang Sempoii bagi kat aku. Haha. Sempat lagi skodeng henbeg. Masa diawal² Erra sampai Bangkok naik teksi.

Cuma aku moskel Ben ni keje pe kat Bangkok. Dia keje atau bercuti di Bangkok? Kalau baca synopsis baru tau pekerjaan Ben. Kalau tengok citer tak bleh agak keje apa. Tu pasal baca synopsis saja lagi menarik dari pi tengok wayang.

Pengulangan dialog yang hampir sama masa Hans Isaac ngn Nicolas Lee (plakon sitcom popular Singapore Under One Roof sikit masa dulu) bersembang pasal nak balik Mesia.

Katanya citer PNG mirip citer Thai judul February walaupun pengarah PNG kata ilham idea dia sendiri. Tingat saya pengakuan Prof Razak pasal citer Kuliah Cinta.

'Tara tara saya tarak tiru iteww citer Kuch Kuch Hota Hei. Idea jalan citer ni saya dapat dulu sebelum relis citer KKHH'

Wak lu...oppss. Kalu 1 adegan sama bole diterima la. Mungkin kebetolan. Kalu dah hamper separuh sama amender nyee. Hahaha.

Misalan :
Baju Erra Fazira nyanyi kat kolej sama ngn Anjeli Sharma
Adegan kat ketapi pon sama
Erra Fazira tomboy try gencu kat kolej pun sama

Lagi mau tipooo sama saya yang sudah tengok KKHH 10++ kali jugak. Err tapi Kuliah Cinta saya tak tengok keseluruhan citer. Cuma tengok The Making saje. Kalu tengok keseluruhan citer Kuliah Cinta pasti bole kesan mana lagi adegan yang sama. Hahaha

Tapi sinematograpi PNG dia cantek. Saya suka.

Ending bleh agak Ben tak mati. Tapi kalu Ben mati pun tak de rasa apa². Overall kisah cinta ni tak bape sentuh perasaan dan klakar pon ada.

Tang lagu tema ok la.

Sekian saja repekan dari kaca mata saya tok citer PNG ni. Kalau ada kesempatan pi la tengok. Rekemen sangat tengok. Biar kita sesame merasai nya. Memang resah gelisah nak tunggu citer ni abis. Tengok la tengok la. Huhuhu.

Moral of the stori : Kalau patah hati atau patah tumit kasut tinggi masa turun tangga pegi la Bangkok :B

Laman Web PNG

No comments: