Friday, January 28, 2011

My Love, My Family (KBS)


Dah lama rasanya tak follow drama hujung minggu Sabtu & Ahad di KBS World selepas drama My Too Perfect Son. Satu, sebab drama wiken ni panjang (lebih 50 episod). Kedua, kalau dah panjang nak me-molo tu macam letih gitu kan. Ketiga, drama lepas My Too Perfect Son tiada kimia di hati. Hehe

Tiba-tiba perasaan nak me-molo drama hujung minggu datang kembali menyinar bak sinaran mentari Korea sebab dari pengarah dan penulis yang sama drama My Too Perfect Son. Sapa yang ada tengok My Too Perfect Son tau lah betapa syok nya drama tersebut. Kan Janet kan?

(Bukan hari-hari memang bersinar ke mentari Korea ambe...kekeke)

My Too Perfect Son telah menggondol penulis skrip terbaik untuk kategori drama panjang hujung minggu pada KBS Drama Awards 2009 di samping rating drama nya begitu memberangsangkan. Adakah drama ini akan mengulangi kejayaan itu melalui drama ini? Sama-sama kita saksikan.

Drama hujung minggu kebiasaan nya adalah drama berkisah kekeluargaan dan kemdian baru lah percintaan. Musti la ada selit kisah cinta sikit kan. Macam-macam ada kisah keluarga boleh ditonjolkan sekiranya penulis skrip itu kreatif lagi berinnovasi untuk menjadikkan ianya sebuah derama kekeluargaan yang baik, cemerlang, gemilang dan terbilang selain tema cinta semata dan setelinga.

Drama ini tidak dibarisi oleh pelakon-pelakon yang hot lagi merembes. Kekuatan jalan citer menjadik tunjang utamanya. Seperti yang berlaku dalam My Too Perfect Son.

Mari kita lihat sinopsis drama My Love, My Family ini. Saya sempat menonton episod 2 dan terlepas episod 1. Malam ni kena tengok ulangan episode 1 jam 9.00 malam.

KBS World punya sinopsis

Two strangers meet, fall in love and get married. After they have settled into married life, however, they face numerous marriage problems. Couples start to wonder why they even get married at the first place and think about divorce lamenting “I didn’t get married to live like this!’ But, shortly, you think of your parents who have managed to save their marriage for 40, 50 years.

Why are the marital relationships of young generation more likely to break down easily? Are we too smart? Are we impatient? Or is it the way it should be in modern society? Tons of married couples visit family courts to break their vows, while numerous young people go on a date to find Mr. Right.

People do divorce at a huge rate nowadays and some think marriage is dead. However, lots of people still get married because they believe in this traditional institution. In this drama, high school vice president Kim and his 4 children struggle to resolve their marriage problems and towards the end they learn how to save their marriage.

Yang ni KBS Global punya sinopsis (Brape banyak KBS ada daaa)

The four children of Mr. Kim are known for their pure and kind hearts. But they have met wicked spouses and their lives are in turmoil. This drama is the story of how they forgive and understand their spouses and eventually build a happy family, just as their parents did.

At the end of the day, love is what brings people together, makes life bountiful and the world beautiful.

What can we trust other than love?

What can we trust other than the love I have or once had for someone, and the joy of still having so much to love.

So if someone, weary of life, asks me how to live on this lonely and rough life journey, I would like to simply say, "I just believe in love."

Secara kasarnya drama ini mengisahkan kisah keluarga bekas cekgu besau bernama Mr.Kim yang mempunyai 4 orang anak yang mempunyai pelbagai ragam. 4 ke 3? Nmpak macam ada 3 anak je. Mr.Kim ni hidup bahagia bersama isterinya dan menjadik contoh kepada anak-anak nya. Rumahtangga yang dibina kekal berpuluh tahun dan aman bahagia, bergaduh lite-lite mungkin tapi tak sampai nak bercerai. Nampak hepi je kan. Berkebun togede-gede dengan isteri tersayang.

Photobucket

Yang ni adik lelaki Mr.Kim rasanya. Laki bini tidak sependapat dan sering bergadoh. Gaduh tarik-tarik rambut lagi. Si isteri seorang aktres yang feeling diva fofular, manakala si suami seorang penulis skrip drama yang sering diperlecehkan oleh isterinya. Isterinya salu kutuk suami nya tak de bakat tapi ada hati nak jadik penulis skrip konon. Suami nya balas balik laserin dengan mengatakan isterinya juga tiada bakat jadik actress, muka plastik penuh botox...kekeke

Yang tengah pegang gitar tu belom lagi muncul. Anak lelaki nya barangkali.

*Yang ini Abdul Wahab anak yang sulung* Yang ni nak anak lelaki sulung Mr.Kim. Isterinya sudah 3 tahun dok obersi sebab sambung belaja. Disanjung oleh adik perempuannya sebab membenarkan isteri nya sambung belaja di luar negara dan gigih menbesarkan anak sorang diri tanpa isteri di sisi. Rasanya isteri itu akan ada skandal dengan lelaki lain kot. Jumpa masa di obersi.

Tapi hati yang gersang sapa tahu kan. Suami ini sentiasa berlagak mat cool sepanjang masa.

Yang ni anak pompuan nomo 2. Surirumah sepenuh masa. Asal jadik ahjumma dan suri rumah mesti rambut perm ek. Identiti tipikal ahjuma yang jadik surirumah. Padahal makcik ni vogue jugak. Kalau anda ingat beliau berlakon dalam Oh My Lady, yang jadik koreografer Siwon.

Kisah dia ni pon menarik jugak. Dalam pada ada 3 anak tu beliau tidak hepi dengan rumahtangga nya. Tengok muka somi dia je dah boleh agak kehidupan dia tertekan dapat somi muka macam tu...hehehe

Mungkin dia akan minta cerai drpd suami dia sebab dia mahu meneruskan cita-cita nya menjadik penulis skrip, yang menimbulkan kemarahan keluarga nya. Mungkin di sini lah timbulnya persoalan dalam sinopsis di atas,

"Why are the marital relationships of young generation more likely to break down easily? Are we too smart? Are we impatient? Or is it the way it should be in modern society?"

Ha'ah kan. Wae wae???? Orang dolu-dolu rumah tangga boleh bertahan lama. Kenapa tidak pada generasi moden sekarang.

Yang pompuan tu anak bongsu. Belom berkembang citer. Yang lelaki tu kalau masih ingat "Brutus" yang ganas suka naik motor besau dalam My Too Perfect Son.

Ini halmoni (nenek) dengan sapa tah ni. Belom familiar sangat. Drama Korea musti ada 3 generasi. Nenek / datuk, anak nenek dan cucu nenek. Cicit rasanya belom nampak lagi. Nenek bukan watak patung cendana tapi boleh kira watak utama jugak.

Kalau ada actor yang hot pon yang ni la nak tengok. Ahaks. Dikekalkan jugak berlakon dalam drama ini oleh pengarah dan penulis skrip.


Kepada Mak Nani, kalu nak bikin citer ala Korea bikin la citer ini machiem. Tok sah dah la buat citer kisah cinta remaja. Balik-balik kisah cinta remaja kolej. Kisah cinta naik moto besau. Alamak eii bosan nya. Cuba buat citer sayang menyayang di kalangan warga mas, kisah rumahtangga yang gado lite-lite. Gado-gado tanda sayang dan sebagainya. Budaya hormat menghormati orang tua tidak lupa diselitkan dalam drama juga. Ikut la daya kreativiti masing-masing. Ambe bagi sajesen saja. Budaya dan adab sopan kita dengan Korea tak jauh beza rasanya kan, yang boleh diserapkan dalam drama. Seperti contoh, budaya hormati org tua-tua, budaya berbotox, budaya luar nikah, budaya belom nikah tinggal serumah (Samson & Dedaila) dan sebagainya lah...

(Cewahh tiba-tiba bagi sajesan kat Mak Nani...kekeke)

Tapi persoalannya, adakah orang kita reti hargai citer kalau buat jalan citer ini machiem? Atau nak kena selit ada hantu jugak baru malatop. Ottokee?

Jom tengok yok!

*****************************************

31/01/2011Ralat : Kemas kini selepas tengok episod 3 & 4. Membetulkan beberapa ayat. Masa tulis entri ni tuan tanah kelihatan hilang fokus dan arah. Harap maap mianhee..hehehe

1. Mr. Kim bukan bekas cekgu besau. Beliau ialah Vice-Presiden cekgu besau di sebuah sekolah menengah

2. Mr. Kim ternyata mempunyai 4 orang anak. 1 lelaki dan 3 perempuan.

3. Gambo kedua dari bawah. Beliau ialah anak nomo 3 Mr. Kim, yang merupakan cekgu sekolah di bawah satu sekolah bersama Mr. Kim.

No comments: